AVmania.e15.cz

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

Zlodějská „rodina“ ze supermarketu, černošská infiltrace do Ku-Klux-klanu, romance ze světa, rozděleného studenou válkou, taneční drogový trip nebo masové vraždy jako umění. To nejlepší z Cannes brzy i v našich kinech.
10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

Mezinárodní filmový festival v Cannes je nejprestižnějším a mediálně nejvíce sledovaným svátkem filmu. Jeho letošní jedenasedmdesátý ročník probíhal od 8. do 19. května. Začal slavnostní projekcí filmu Asghara Farhadího Všichni to vědí a také večerní poctou Miloši Formanovi v kině na pláži.

V čele poroty hlavní soutěže stanula australská herečka Cate Blanchett. Spolu s ní se v porotě objevily další tři ženy. Herečky Léa Seydoux a Kristen Stewart a scenáristka, režisérka a producentka Ava DuVernay. Z režisérů pak dále Kanaďan Denis Villeneuve, Rus Andrej Zvjagincev a Francouz Robert Guédiguian. Doplnil je tchajwanský herec Chang Chen, známý z filmu Tygr a drak a písničkářka a skladatelka Khadja Nin.

Vítěznou cenu v hlavní soutěži, Zlatou palmu, porota přiřkla snímku Zloději japonského mistra rodinných dramat Hirokazua Kore’edy. Ten vám blíže představíme, spolu s pěticí dalších oceněných titulů v hlavní soutěži. Doplní je drogový taneční horor Climax od režiséra Gaspara Noého, tvůrce kontroverzních snímků Zvrácený a Love, který se objevil v sekci Quinzane des Réalisateurs. Sekci Un Certain Regard zastoupí lyrická neo-noirovka Cesta dlouhým dnem do noci, která uchvacuje svým technickým zpracování a přechodem z 2D do 3D formátu.

Z mimosoutěžních filmů jsme nemohli opominout novinku Larse von Triera Jack staví dům, která svými brutálními scénami vražd žen, dětí a zvířat vzbudila na festivalu největší rozruch. Více jak stovka diváků v průběhu jejího promítaní znechuceně odešla, ti, kteří zůstali, na konci režiséra odměnili potleskem ve stoje.

A na závěr jsme si nechali zakončovací film letošního ročníku Muž, který zabil Dona Quijota. Režisér Terry Gilliam ho dokončil po více jak dvacetiletém úsilí, připomínajícím opravdu donkichotský boj s větrnými mlýny. Hlavní role v něm ztvárňují Adam Driver a Jonathan Pryce. Čeští distributoři, zatím snad s jedinou výjimkou, všechny tyto filmy nakoupili a představí je divákům v nejbližších měsících. Vy se s nimi můžete seznámit už teď prostřednictvím našeho canneského speciálu.


Zloději

r. Hirokazu Kore'eda, Japonsko, 2018

Hlavní cenu festivalu, Zlatou palmu, si za snímek Zloději odnesl japonský mistr rodinných drobnokreseb Hirokazu Kore'eda. Zavádí nás v něm na společenský okraj a rafinovaně přitom podvrací model tradiční rodiny a rodičovské lásky. Zároveň přichází s působivým pohledem na současné, sociálně hluboce rozdělené Japonsko.

Rodina stojí v epicentru většiny jeho snímků, jimž nechybí širší přesah k japonské společnosti jako celku. Takový byl jeho film Nikdo to neví (2004) o čtyřech opuštěných dětech, které matka načerno nastěhovala do bytu a následně od nich odešla. Nebo titul Jaký otec, takový syn (2013), za nějž v Cannes získal Cenu poroty a v němž téma záměny dětí v porodnici rozvinul v úvahu o vztahu výchovy a genetické příslušnosti. Japonské rodinné melodrama Naše malá sestra (2015) pak na čechovovském půdorysu domu, zahrady a čtyř sester empaticky skládalo poctu magii všednosti. A v charakterové studii Po bouři (2016) přišel se subtilním portrétem dysfunkční rodiny, v níž babička zapůsobí jako katalyzátor odcizených vztahů.

Na otázku Co dělá rodinu rodinou?, která se line jeho dřívějšími filmy Jaký otec, takový syn, Naše malá sestra a Po bouři, hledá odpověď i ve svém nejnovějším snímku. Ukazuje, že láska mezi rodičem a dítětem nemusí být daná nebo předurčená jen geneticky, ale že rodinu může tvořit i útvar nějaké společenské nebo sociální dohody.

Jako je tomu v případě svérázné rodiny z okraje společnosti, jejímž zdrojem příjmu jsou krádeže v obchodech a supermarketech. Společenství těchto lidí nepojí pouto pokrevní, ale přesto je v lecčem mnohem zdravější než okolní svět, v němž dochází k rozpadu tradičního rodinného modelu a jeho různým dysfunkčním podobám.

Tak jako v případě tradiční rodiny „slušných lidí“, kteří zanedbávali a týrali malou holčičku Yuri (Miyu Sasaki) natolik, že se jí rozhodla „rodina“ zlodějíčků jednoho dne ujmout. Otcovská figura v ní Osamu (Lily Franky) pak nejen ji, ale i svého „syna“ zdokonaluje ve způsobu, jimž si obstarávají obživu. Rodinu, jejíž skutečnou hlavou je moudrá a laskavá babička Hatsue (Kirin Kiki), ale postupně dohání její minulost i fakt, že ujmutí se holčičky byl vlastně únos a křehká stavba jejich soužití se začne postupně hroutit.

Film zaujal porotu, kritiky i diváky formální skromností, jemným humoru a především emocionální silou, která postupně narůstá. Ve světle mnoha kontroverzních snímků tento zaujal svou obyčejností, lidskostí, oslavou empatie a bezpodmínečné lásky, nezávislé na genetických vazbách. Moderního Olivera Twista u nás uvede do kin společnost Be2Can Distribution, poprvé na říjnové přehlídce Be2Can.

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Vectore, u filmů běžně uvádíme české distrib… Marek Čech 28. 5. 2018, 21:23
Já absolutně nechápu, jak může server uvádět… vector 28. 5. 2018, 18:40
Zase kapitoly? Sorry, nectu. Pete 28. 5. 2018, 07:01
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Mars – jak Češi kolonizují planetu Mars [recenze filmu]

Mars – jak Češi kolonizují planetu Mars [recenze filmu]

Scenárista Kanceláře Blaník a režisér Benjamin Tuček se na vesmírné stanici na Marsu potkává s poetikou trapnosti, absurdity a mystifikace divadla Vosto5, jež si zde utahuje z české národní mentality.

Bose: dva nové chytré soundbary a chytrý bezdrátový reproduktor

Bose: dva nové chytré soundbary a chytrý bezdrátový reproduktor

První člověk: recenze filmu

První člověk: recenze filmu

Vesmírný let Apolla 11 na Měsíc jako způsob, jak se vyrovnat s pozemským rodinným traumatem. Režisér Damien Chazelle si komorním podáním velkolepé události znovu říká o Oscara.

Jack staví dům: recenze filmu

Jack staví dům: recenze filmu

Vražda je dokonalé umělecké dílo a sériový vrah Jack jako jeho zdokonalující se tvůrce. Dánský režisér Lars von Trier provokuje sadistickými scénami i metaforickými přesahy k vlastní tvorbě i osobě.

Aquaman: nový rozšířený pětiminutový trailer na očekávaný film

Aquaman: nový rozšířený pětiminutový trailer na očekávaný film

Venom – recenze filmu

Venom – recenze filmu

Tom Hardy v komiksové variaci na Dr. Jekylla a pana Hydea, jež má ambici rozjet sérii ze spider-manovského světa. Rozpolceně zde nepůsobí jen hlavní hrdina, ale i celkové vyznění filmu.

Internetová televize Mall.TV odstartovala a chce zatopit Streamu

Internetová televize Mall.TV odstartovala a chce zatopit Streamu

Už na jaře prosákly překvapivé informace, že pod značkou jednoho z největších českých e-shopů vznikne internetová televize – Mall.TV. Uběhlo půl roku a nová služba je od dnešního dne, neděle 7. října, na českém internetu.

Toman: recenze filmu

Toman: recenze filmu

Muž mnoha jmen, šéf zahraniční rozvědky, komunistický šmelinář a šedá eminence v pozadí politického dění tzv. Třetí republiky. Režisér Ondřej Trojan odkrývá osud muže, o němž se dosud příliš nemluvilo.