AVmania.e15.cz

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

Zlodějská „rodina“ ze supermarketu, černošská infiltrace do Ku-Klux-klanu, romance ze světa, rozděleného studenou válkou, taneční drogový trip nebo masové vraždy jako umění. To nejlepší z Cannes brzy i v našich kinech.
10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

Mezinárodní filmový festival v Cannes je nejprestižnějším a mediálně nejvíce sledovaným svátkem filmu. Jeho letošní jedenasedmdesátý ročník probíhal od 8. do 19. května. Začal slavnostní projekcí filmu Asghara Farhadího Všichni to vědí a také večerní poctou Miloši Formanovi v kině na pláži.

V čele poroty hlavní soutěže stanula australská herečka Cate Blanchett. Spolu s ní se v porotě objevily další tři ženy. Herečky Léa Seydoux a Kristen Stewart a scenáristka, režisérka a producentka Ava DuVernay. Z režisérů pak dále Kanaďan Denis Villeneuve, Rus Andrej Zvjagincev a Francouz Robert Guédiguian. Doplnil je tchajwanský herec Chang Chen, známý z filmu Tygr a drak a písničkářka a skladatelka Khadja Nin.

Vítěznou cenu v hlavní soutěži, Zlatou palmu, porota přiřkla snímku Zloději japonského mistra rodinných dramat Hirokazua Kore’edy. Ten vám blíže představíme, spolu s pěticí dalších oceněných titulů v hlavní soutěži. Doplní je drogový taneční horor Climax od režiséra Gaspara Noého, tvůrce kontroverzních snímků Zvrácený a Love, který se objevil v sekci Quinzane des Réalisateurs. Sekci Un Certain Regard zastoupí lyrická neo-noirovka Cesta dlouhým dnem do noci, která uchvacuje svým technickým zpracování a přechodem z 2D do 3D formátu.

Z mimosoutěžních filmů jsme nemohli opominout novinku Larse von Triera Jack staví dům, která svými brutálními scénami vražd žen, dětí a zvířat vzbudila na festivalu největší rozruch. Více jak stovka diváků v průběhu jejího promítaní znechuceně odešla, ti, kteří zůstali, na konci režiséra odměnili potleskem ve stoje.

A na závěr jsme si nechali zakončovací film letošního ročníku Muž, který zabil Dona Quijota. Režisér Terry Gilliam ho dokončil po více jak dvacetiletém úsilí, připomínajícím opravdu donkichotský boj s větrnými mlýny. Hlavní role v něm ztvárňují Adam Driver a Jonathan Pryce. Čeští distributoři, zatím snad s jedinou výjimkou, všechny tyto filmy nakoupili a představí je divákům v nejbližších měsících. Vy se s nimi můžete seznámit už teď prostřednictvím našeho canneského speciálu.


Zloději

r. Hirokazu Kore'eda, Japonsko, 2018

Hlavní cenu festivalu, Zlatou palmu, si za snímek Zloději odnesl japonský mistr rodinných drobnokreseb Hirokazu Kore'eda. Zavádí nás v něm na společenský okraj a rafinovaně přitom podvrací model tradiční rodiny a rodičovské lásky. Zároveň přichází s působivým pohledem na současné, sociálně hluboce rozdělené Japonsko.

Rodina stojí v epicentru většiny jeho snímků, jimž nechybí širší přesah k japonské společnosti jako celku. Takový byl jeho film Nikdo to neví (2004) o čtyřech opuštěných dětech, které matka načerno nastěhovala do bytu a následně od nich odešla. Nebo titul Jaký otec, takový syn (2013), za nějž v Cannes získal Cenu poroty a v němž téma záměny dětí v porodnici rozvinul v úvahu o vztahu výchovy a genetické příslušnosti. Japonské rodinné melodrama Naše malá sestra (2015) pak na čechovovském půdorysu domu, zahrady a čtyř sester empaticky skládalo poctu magii všednosti. A v charakterové studii Po bouři (2016) přišel se subtilním portrétem dysfunkční rodiny, v níž babička zapůsobí jako katalyzátor odcizených vztahů.

Na otázku Co dělá rodinu rodinou?, která se line jeho dřívějšími filmy Jaký otec, takový syn, Naše malá sestra a Po bouři, hledá odpověď i ve svém nejnovějším snímku. Ukazuje, že láska mezi rodičem a dítětem nemusí být daná nebo předurčená jen geneticky, ale že rodinu může tvořit i útvar nějaké společenské nebo sociální dohody.

Jako je tomu v případě svérázné rodiny z okraje společnosti, jejímž zdrojem příjmu jsou krádeže v obchodech a supermarketech. Společenství těchto lidí nepojí pouto pokrevní, ale přesto je v lecčem mnohem zdravější než okolní svět, v němž dochází k rozpadu tradičního rodinného modelu a jeho různým dysfunkčním podobám.

Tak jako v případě tradiční rodiny „slušných lidí“, kteří zanedbávali a týrali malou holčičku Yuri (Miyu Sasaki) natolik, že se jí rozhodla „rodina“ zlodějíčků jednoho dne ujmout. Otcovská figura v ní Osamu (Lily Franky) pak nejen ji, ale i svého „syna“ zdokonaluje ve způsobu, jimž si obstarávají obživu. Rodinu, jejíž skutečnou hlavou je moudrá a laskavá babička Hatsue (Kirin Kiki), ale postupně dohání její minulost i fakt, že ujmutí se holčičky byl vlastně únos a křehká stavba jejich soužití se začne postupně hroutit.

Film zaujal porotu, kritiky i diváky formální skromností, jemným humoru a především emocionální silou, která postupně narůstá. Ve světle mnoha kontroverzních snímků tento zaujal svou obyčejností, lidskostí, oslavou empatie a bezpodmínečné lásky, nezávislé na genetických vazbách. Moderního Olivera Twista u nás uvede do kin společnost Be2Can Distribution, poprvé na říjnové přehlídce Be2Can.

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Vectore, u filmů běžně uvádíme české distrib… Marek Čech 28. 5. 2018, 21:23
Já absolutně nechápu, jak může server uvádět… vector 28. 5. 2018, 18:40
Zase kapitoly? Sorry, nectu. Pete 28. 5. 2018, 07:01
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Aquaman: recenze filmu

Aquaman: recenze filmu

Origin vládce podvodní říše odhaluje jeho původ v barevné, záměrně přepálené pohádkové fantasy, plné epických akčních scén a roztodivných podmořských bytostí.

15 filmů roku 2018, které musíte vidět: sci-fi, akční, horory a thrillery

15 filmů roku 2018, které musíte vidět: sci-fi, akční, horory a thrillery

Ready Player One: Hra začíná, Upgrade, Black Panther, Avengers: Infinity War, Mission: Impossible - Fallout, Tiché místo, Tísňové volání, Jack staví dům. První výběr toho nejlepšího, co se letos objevilo v kinech a na DVD a Blu-ray nosičích.

Avengers: Endgame – první oficiální trailer [video]

Avengers: Endgame – první oficiální trailer [video]

Smrtelné stroje: recenze filmu

Smrtelné stroje: recenze filmu

Města budoucnosti jako motorizovaní predátoři, pohlcující slabší kusy. V Peterem Jacksonem produkované teenagerské dystopii, jejíž ambice stát se sérií zůstanou zřejmě nenaplněny.

Záhada Silver Lake: recenze filmu

Záhada Silver Lake: recenze filmu

Pátrání po zmizelé krásné sousedce proměňuje režisér David R. Mitchell v podvratnou hru s konvencemi žánru filmu noir, plnou popkulturních odkazů, utahování si z konspiračních teorií a lynchovského matení diváků.

3 dny v Quiberonu: recenze filmu

3 dny v Quiberonu: recenze filmu

Na stříbrném plátně zářila tak jasně, až sama vnitřně zcela vyhořela. Empatický portrét krásné herečky s tragickým osudem Romy Schneider, oceněný sedmi německými filmovými cenami Lola.

Creed II – recenze filmu

Creed II – recenze filmu

Rocky Balboa a Ivan Drago se po třiatřiceti letech znovu utkávají v ringu prostřednictvím svých svěřenců. Ve filmu o vině, pomstě, vykoupení a snaze synů vyrovnat se svým otcům i ochotě naplnit jejich očekávání.

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]