AVmania.e15.cz

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

Zlodějská „rodina“ ze supermarketu, černošská infiltrace do Ku-Klux-klanu, romance ze světa, rozděleného studenou válkou, taneční drogový trip nebo masové vraždy jako umění. To nejlepší z Cannes brzy i v našich kinech.
10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

Mezinárodní filmový festival v Cannes je nejprestižnějším a mediálně nejvíce sledovaným svátkem filmu. Jeho letošní jedenasedmdesátý ročník probíhal od 8. do 19. května. Začal slavnostní projekcí filmu Asghara Farhadího Všichni to vědí a také večerní poctou Miloši Formanovi v kině na pláži.

V čele poroty hlavní soutěže stanula australská herečka Cate Blanchett. Spolu s ní se v porotě objevily další tři ženy. Herečky Léa Seydoux a Kristen Stewart a scenáristka, režisérka a producentka Ava DuVernay. Z režisérů pak dále Kanaďan Denis Villeneuve, Rus Andrej Zvjagincev a Francouz Robert Guédiguian. Doplnil je tchajwanský herec Chang Chen, známý z filmu Tygr a drak a písničkářka a skladatelka Khadja Nin.

Vítěznou cenu v hlavní soutěži, Zlatou palmu, porota přiřkla snímku Zloději japonského mistra rodinných dramat Hirokazua Kore’edy. Ten vám blíže představíme, spolu s pěticí dalších oceněných titulů v hlavní soutěži. Doplní je drogový taneční horor Climax od režiséra Gaspara Noého, tvůrce kontroverzních snímků Zvrácený a Love, který se objevil v sekci Quinzane des Réalisateurs. Sekci Un Certain Regard zastoupí lyrická neo-noirovka Cesta dlouhým dnem do noci, která uchvacuje svým technickým zpracování a přechodem z 2D do 3D formátu.

Z mimosoutěžních filmů jsme nemohli opominout novinku Larse von Triera Jack staví dům, která svými brutálními scénami vražd žen, dětí a zvířat vzbudila na festivalu největší rozruch. Více jak stovka diváků v průběhu jejího promítaní znechuceně odešla, ti, kteří zůstali, na konci režiséra odměnili potleskem ve stoje.

A na závěr jsme si nechali zakončovací film letošního ročníku Muž, který zabil Dona Quijota. Režisér Terry Gilliam ho dokončil po více jak dvacetiletém úsilí, připomínajícím opravdu donkichotský boj s větrnými mlýny. Hlavní role v něm ztvárňují Adam Driver a Jonathan Pryce. Čeští distributoři, zatím snad s jedinou výjimkou, všechny tyto filmy nakoupili a představí je divákům v nejbližších měsících. Vy se s nimi můžete seznámit už teď prostřednictvím našeho canneského speciálu.


Zloději

r. Hirokazu Kore'eda, Japonsko, 2018

Hlavní cenu festivalu, Zlatou palmu, si za snímek Zloději odnesl japonský mistr rodinných drobnokreseb Hirokazu Kore'eda. Zavádí nás v něm na společenský okraj a rafinovaně přitom podvrací model tradiční rodiny a rodičovské lásky. Zároveň přichází s působivým pohledem na současné, sociálně hluboce rozdělené Japonsko.

Rodina stojí v epicentru většiny jeho snímků, jimž nechybí širší přesah k japonské společnosti jako celku. Takový byl jeho film Nikdo to neví (2004) o čtyřech opuštěných dětech, které matka načerno nastěhovala do bytu a následně od nich odešla. Nebo titul Jaký otec, takový syn (2013), za nějž v Cannes získal Cenu poroty a v němž téma záměny dětí v porodnici rozvinul v úvahu o vztahu výchovy a genetické příslušnosti. Japonské rodinné melodrama Naše malá sestra (2015) pak na čechovovském půdorysu domu, zahrady a čtyř sester empaticky skládalo poctu magii všednosti. A v charakterové studii Po bouři (2016) přišel se subtilním portrétem dysfunkční rodiny, v níž babička zapůsobí jako katalyzátor odcizených vztahů.

Na otázku Co dělá rodinu rodinou?, která se line jeho dřívějšími filmy Jaký otec, takový syn, Naše malá sestra a Po bouři, hledá odpověď i ve svém nejnovějším snímku. Ukazuje, že láska mezi rodičem a dítětem nemusí být daná nebo předurčená jen geneticky, ale že rodinu může tvořit i útvar nějaké společenské nebo sociální dohody.

Jako je tomu v případě svérázné rodiny z okraje společnosti, jejímž zdrojem příjmu jsou krádeže v obchodech a supermarketech. Společenství těchto lidí nepojí pouto pokrevní, ale přesto je v lecčem mnohem zdravější než okolní svět, v němž dochází k rozpadu tradičního rodinného modelu a jeho různým dysfunkčním podobám.

Tak jako v případě tradiční rodiny „slušných lidí“, kteří zanedbávali a týrali malou holčičku Yuri (Miyu Sasaki) natolik, že se jí rozhodla „rodina“ zlodějíčků jednoho dne ujmout. Otcovská figura v ní Osamu (Lily Franky) pak nejen ji, ale i svého „syna“ zdokonaluje ve způsobu, jimž si obstarávají obživu. Rodinu, jejíž skutečnou hlavou je moudrá a laskavá babička Hatsue (Kirin Kiki), ale postupně dohání její minulost i fakt, že ujmutí se holčičky byl vlastně únos a křehká stavba jejich soužití se začne postupně hroutit.

Film zaujal porotu, kritiky i diváky formální skromností, jemným humoru a především emocionální silou, která postupně narůstá. Ve světle mnoha kontroverzních snímků tento zaujal svou obyčejností, lidskostí, oslavou empatie a bezpodmínečné lásky, nezávislé na genetických vazbách. Moderního Olivera Twista u nás uvede do kin společnost Be2Can Distribution, poprvé na říjnové přehlídce Be2Can.

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Vectore, u filmů běžně uvádíme české distrib… Marek Čech 28. 5. 2018, 21:23
Já absolutně nechápu, jak může server uvádět… vector 28. 5. 2018, 18:40
Zase kapitoly? Sorry, nectu. Pete 28. 5. 2018, 07:01
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Jurský svět: Zánik říše – recenze filmu

Jurský svět: Zánik říše – recenze filmu

Sázka na komornější atmosféru, prodchnutou hororovým napětím, vychází. Scenáristická recyklace již známých motivů nejen této ságy ale způsobuje, že jurská série přichází o svou osobitost a základní nastavení.

30 sex symbolů šedesátých let

30 sex symbolů šedesátých let

Brigitte Bardot, Ursula Andress, Claudia Cardinale, Raquel Welch, Sophia Loren, Catherine Deneuve, Jane Fonda, Anita Ekberg, Britt Ekland, Sharon Tate. S šedesátými léty přichází éra sexuálního uvolnění ve společnosti i kinematografii.

Creed II: první oficiální trailer na pokračování boxerské ságy [video]

Creed II: první oficiální trailer na pokračování boxerské ságy [video]

Escobar: recenze filmu

Escobar: recenze filmu

Tenkrát v Kolumbii. Portrét narkobarona Pabla Escobara, který po dobrém či po zlém hledá ve veřejném životě respekt druhých. Javier Bardem a Penélope Cruz ožívají ve vzpomínkách zločincovy milenky.

Teheránská tabu aneb Sex, drogy a šaría [recenze filmu]

Teheránská tabu aneb Sex, drogy a šaría [recenze filmu]

Sex, drogy a šaría. Stejné touhy, ale jiná pravidla v teokratickém světě dvojí morálky. Metodou rotoskopie natočený animovaný film přináší obžalobu pokrytecké iránské společnosti, svázané restriktivními pravidly.

Amazon Fire TV Cube: nový chytrý 4K Ultra HD streamer s hlasovou asistentkou

Amazon Fire TV Cube: nový chytrý 4K Ultra HD streamer s hlasovou asistentkou

Denon: nové dostupné AV receivery pro začátečníky a mírně pokročilé

Denon: nové dostupné AV receivery pro začátečníky a mírně pokročilé

Čtyři novinky pro fanoušky domácího kina představil Denon. Nové AV přijímač v základní a nižší třídě míří především na ty, kdo chtějí za málo peněz hodně muziky.

Ghost Stories: recenze filmu

Ghost Stories: recenze filmu

Britská hororová antologie tří duchařských příběhů, spojených jedním rámcovým, odhaluje psychologický základ zdánlivě nevysvětlitelných nadpřirozených případů.