AVmania.e15.cz

10 filmů pod stromeček: dramata oscarová, romantická i erotická

Saulův syn, Macbeth, Iracionální muž, Mládí, Julieta, Love, Oslněni sluncem. Čtvrtá ochutnávka, mapující ceněné evropské tituly, jež se letos objevily na DVD nosičích.
10 filmů pod stromeček: dramata oscarová, romantická i erotická

Najdeme mezi nimi holocaustové drama Saulův syn, které získalo Oscara i Zlatý glóbus za nejlepší zahraniční film loňského roku. Macbeth režiséra Justina Kurzela je temnou a skličující interpretaci Sheakespearovy tragédie, v níž herecky září Michael Fassbender a Marion Cotillard. Stejný tvůrčí tým, včetně scenáristy, na konci prosince představí adaptaci známé videohry Assassin’s Creed.

K tématu zločinu a trestu se po filmech Zločiny a poklesky a Match Point - Hra osudu vrací Woody Allen ve snímku Iracionální muž, který je v tomto výběru jediným zástupcem americké kinematografie. V Mia madre nás italský režisér Nanni Moretti nechává nahlédnout do své pracovní i privátní kuchyně. Jeho krajan Paolo Sorrentino v Mládí spolu s Michaelem Cainem a Harveym Keitelem rozvíjí své úvahy o kreativitě a vyhaslosti, kráse a její pomíjivosti, smutku a radosti či vysokém a nízkém umění.

Charismatického mizeru, který zklamává a znovu získává důvěru ženy, která se ohlíží za jejich desetiletým vášnivým vztahem, ztvárňuje Vincent Cassel ve vypjatém romantickém melodramatu Můj král. Melodramatický ráz má i novinka španělského režiséra Pedro Almodóvara Julieta o odcizeném vztahu matky a dcery. Na tři Oscary bylo nominované romantické drama Brooklyn, v němž se Saoirse Ronan jako mladá irská emigrantka Eilis rozhoduje mezi hlasem srdce a rozumu a starou vlastí a šancí na nový a lepší život v Americe.

Na závěr jsme si nechali provokujícího francouzského režiséra Gaspara Noého a jeho eroticky explicitní kroniku lásky a vášně i hledání ztracené intimity ve filmu Love. Oslněni sluncem je pak volným remakem slavného francouzského filmu Bazén. Letní idyla se v něm promění v atmosféru, plnou skrytých vášní, nedůvěry, podezírání a žárlivosti.


Saulův syn

r. László Nemes, Maďarsko, 2015

Držitel Oscara a Zlatého glóbu za nejlepší zahraniční film loňského roku. Oprávněně. Debutující maďarský režisér k tématu holocaustu přistoupil jinak než jeho starší kolegové. Oproti velkým vyprávěním o dění ve vyhlazovacích táborech smrti zvolil optiku subjektivní, která je doslova srostlá s tím, co vidí a vnímá hlavní hrdina vyprávění.

Kamera se stává součástí Saulova těla a nelidský proces okolo něj sleduje rozostřeně, přes jeho rameno. Dění tak vnímáme ve druhém či třetím plánu a musíme přitom mnohem víc zapojit vlastní představivost. Což nijak neumenšuje pocit sugestivní hrůzy, která se na nás valí.

Všechny hrůzy holocaustu, jež známe z knih, dokumentů, filmů a výpovědi přeživších účastníků šoa, jsou ve filmu přítomny, ale v rovině naší psychické, chtělo by se říci archetypální zkušenosti s nimi. Režisér si je vědom, že tato kolektivní zkušenost nemusí být nutně explicitně vyobrazena, abychom si uvědomili plný dopad toho, co se kolem Saula děje.

Osvětim na vlastní oči v jeho podání získává rysy hororové videohry o přežití, která spíše než žánrové fanoušky hororů osloví všechny milovníky artové kinematografie a dlouhých záběrů z filmů Bély Tarra. Režisér svůj formální i obsahový záměr naplňuje zcela důsledně.

Pomáhá mu v tom i unikátní, vrstevnatá zvuková stopa, která doplňuje to, co záměrně nevidíme v obraze. Spleť různých jazyků, šepoty, výkřiky, výhružky, pláč, rozkazy, střelba a infinitivy, jimiž se mezi sebou dorozumívají vězni z komanda smrti, kteří připravují povstání. To, vše vypovídá o napětí, jež v táboře panuje.

Spojenecká armáda se blíží a nacistický stroj na zabíjení zintenzivňuje svou činnost. Spoluvězni chystají povstání a člen Sonderkommanda Saul (Géza Röhrig) se vydává na delirickou pouť napříč koncentračním táborem v Osvětimi s cílem najít rabína a důstojně pohřbít svého syna, kterého mezitím ukryje na pitevně.

Vše probíhá v horečnatém, frenetickém tempu, kdy není moc čas přemýšlet nad akty, jichž se stáváte součástí. Režisér zachycuje vyhlazovací tábor jako místo, kde na jedné straně panuje přísná efektivita výrobní továrny na smrt, ale i chaos a shon, který umožňuje Saulovi sledovat svůj vlastní záměr. Saul se v táboře pohybuje jako instinktivní zvíře, které na podněty kolem něj reaguje smyslově, dávno už ne racionálně.

Hrůzy holocaustu se mu vepsaly do tváře, která je strnulá a neživotná. S prázdným, otupělým, vzdáleným pohledem, který nesměřuje před sebe ani pod sebe do země, ale někam do sebe, vnímá realitu v táboře a my spolu s ním.

Soustředěním se na tvář hlavního hrdiny zasazuje režisér jeho osobní drama do celku historické tragédie lidstva. Tím, že se rozhodl ji plně neukázat nebo rozostřit v jejich explicitních projevech nás samotné vybízí k vnitřní reflexi toho, které skutečnosti z minulosti nebo současnosti světového dění vytěsňujeme na okraj my a z jakých důvodů.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

První člověk: recenze filmu

První člověk: recenze filmu

Vesmírný let Apolla 11 na Měsíc jako způsob, jak se vyrovnat s pozemským rodinným traumatem. Režisér Damien Chazelle si komorním podáním velkolepé události znovu říká o Oscara.

Jack staví dům: recenze filmu

Jack staví dům: recenze filmu

Vražda je dokonalé umělecké dílo a sériový vrah Jack jako jeho zdokonalující se tvůrce. Dánský režisér Lars von Trier provokuje sadistickými scénami i metaforickými přesahy k vlastní tvorbě i osobě.

Aquaman: nový rozšířený pětiminutový trailer na očekávaný film

Aquaman: nový rozšířený pětiminutový trailer na očekávaný film

Venom – recenze filmu

Venom – recenze filmu

Tom Hardy v komiksové variaci na Dr. Jekylla a pana Hydea, jež má ambici rozjet sérii ze spider-manovského světa. Rozpolceně zde nepůsobí jen hlavní hrdina, ale i celkové vyznění filmu.

Internetová televize Mall.TV odstartovala a chce zatopit Streamu

Internetová televize Mall.TV odstartovala a chce zatopit Streamu

Už na jaře prosákly překvapivé informace, že pod značkou jednoho z největších českých e-shopů vznikne internetová televize – Mall.TV. Uběhlo půl roku a nová služba je od dnešního dne, neděle 7. října, na českém internetu.

Toman: recenze filmu

Toman: recenze filmu

Muž mnoha jmen, šéf zahraniční rozvědky, komunistický šmelinář a šedá eminence v pozadí politického dění tzv. Třetí republiky. Režisér Ondřej Trojan odkrývá osud muže, o němž se dosud příliš nemluvilo.

Domestik – recenze filmu

Domestik – recenze filmu

Klaustrofobní body horor, v němž posedlost a sobecké prosazování vlastních zájmů vede k postupnému psychickému i tělesnému rozkladu osobnosti i vztahu dvou lidí. Konceptuálně dotažený debut Adama Sedláka.

10 nejočekávanějších podzimních filmových hitů

10 nejočekávanějších podzimních filmových hitů

První člověk, Creed II, Smrtelné stroje, Aquaman, Alita: Bojový Anděl, Nebezpečná laskavost, Johnny English potřetí, portrét Silvia Berlusconiho a české novinky Zlatý podraz a Ten, kdo tě miloval.