AVmania.e15.cz

10 filmů, které si nenechte ujít na festivalu ve Varech (a poté v kinech)

Breivikovo řádění z pohledu jeho obětí, psychothriller z tísňové linky, brežněvovská éra očima rockerů i nechtěného spisovatele, Javier Bardem a Penélope Cruz v novince Asghara Farhadiho, transgender baletka. To nejlepší z nabídky karlovarského festivalu.
10 filmů, které si nenechte ujít na festivalu ve Varech (a poté v kinech)

Tento pátek začíná 53. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, který bude trvat do soboty sedmého července. Během devíti dnů na něm bude promítnuto na 180 hraných a dokumentárních filmů, což je široká nabídka, v níž vám pomůžeme se zorientovat upozorněním na snímky, které byste si na festivalu rozhodně neměli nechat ujít.

Tento výběr ale není omezen jen na návštěvníky festivalu, protože se v něm objevují tituly, které hned vzápětí po skončení festivalu vstupují do běžné distribuce. Z této desítky jsou to hned čtyři. Psychothriller z call centra tísňové linky Tísňové volání, oceněný na festivalu Sundance Cenou diváků, brazilská oslava rodinné lásky v Mama Brasil, z pohledu obětí řádění krajně pravicového teroristy Anderse Breivika nahlížený film Utøya, 22. července, natočený v jednom dlouhém 72 minut trvajícím záběru či v Benátkách a v Torontu oceněný australský western o násilí a rasismu Sweet Country.

I o zbývající filmy z této desítky čeští distributoři projevili zájem už při jejich soutěžních uvedeních na festivalech Sundance, Benátky, Berlinale či Cannes a uvidíme je v kinech později v průběhu tohoto nebo příštího roku. Těch atraktivních titulů, jež budete moci ve Varech a poté v kinech vidět, je pochopitelně mnohonásobně více, ale některé z nich už jsme vám představili ve speciálu z festivalu v Cannes.

To je příklad snímků BlacKkKlansmanStudená válka nebo Muž, který zabil Dona Quijota, které vstupují do distribuce také v letních měsících. Režisér toho posledního, slavný Terry Gilliam, svého takřka třicet let připravovaného Dona Quijota uvede ve Varech osobně. Je tedy určitě na co se těšit.


Všichni to vědí

r. Asghar Farhadi, Španělsko / Francie / Itálie, 2018

Zahajovacím snímkem letošního canneského festivalu se stal osmý celovečerní počin šestačtyřicetiletého íránského režiséra a držitele dvou Oscarů za filmy Rozchod Nadera a Simin, a Klient Asghara Farhadiho.

Sleduje v něm složitost mezilidských vztahů a jejich proměny. Laura (Penélope Cruz) přijíždí z argentinského Buenos Aires, kde žije s manželem Alejandrem (Ricardo Darín) a dvěma dětmi, na svatbu své mladší sestry Any (Inma Cuesta) do rodného Španělska.

Do vesnického vinařského kraje s ní přijíždí i její malý syn a dospívající dcera Irene (Carla Campra), která během svatební noci zmizí z pokoje, kam si šla lehnout. Prvotní nadšení se shledání s rodinou, zalité sluncem, vzájemnými objetími a svatebními rituály, tak vystřídá šok. Matka později dostane vzkaz od únosců, že jí dceru vrátí jen za výkupné ve výši 300 tisíc eur.

Hrdinka ze strachu odmítá zavolat policii a propadá zoufalství, zatímco její manžel se modlí k Bohu, aby vše dobře dopadlo. Do pátrání se tak pouští ženatý vinař Paco (Javier Bardem), jehož s Laurou pojí romantická minulost.

Asghar Farhadi točil film ve Španělsku, ve španělštině, se španělskými herci a se španělským tvůrčím štábem, který z velké části tvořili stálí spolupracovníci režiséra Pedro Almodóvara jako kameraman José Luis Alcaine nebo hudební skladatel Alberto Iglesias. Do hlavních rolí obsadil hvězdný španělský a mezinárodní herecký pár Javier Bardem a Penélope Cruz, který se nedávno objevil společně i ve filmu Escobar.

Íránskému režisérovi se v jeho druhém evropském projektu (film Minulost byl první) podařilo vstřebat španělskou mentalitu a životní styl, aby ve vesnickém prostředí rozehrál psychologický thriller, kombinovaný s rodinným dramatem a melodramatem.

Únos a následné pátrání odkryje mnoho bolesti, jež měla zůstat zapomenuta a také jedno tajemství z minulosti, které poznamená budoucí život zúčastněných. Divák vnímá rozpad Lauřiny rodiny, obecné napětí ve vsi, vztah matky a dcery. Emoce jako láska, zlost a žárlivost.

Zdrojem veškerého napětí ve filmu jsou peníze. Městečko je deprivované, trpí vysokou nezaměstnaností a místní pohrdají těmi, kterým se podařilo odjet a uspět jinde. Film se spoléhá na množství zvratů a motivů z minulosti, jež do sebe postupně zapadají.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Když neumí negramot napsat článek v jednom k… Trashman 30. 6. 2018, 18:28
Do Varů jedu každý rok, i když se kvůli tomu… runner42 30. 6. 2018, 10:57
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Po čem muži touží: recenze filmu

Po čem muži touží: recenze filmu

Variace na komediální hit Po čem ženy touží, která stojí a padá na fyzické klauniádě Anny Polívkové. Nohy jí podráží stereotypní nahlížení na role mužů a žen ve společnosti i v partnerských vztazích.

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Dům, který se zamiloval do Gabriely Marcinkové. Režisér Karel Janák téma nebezpečí autonomní umělé inteligence míchá s freudovskými výklady o podvědomí, ale český Black Mirror z toho bohužel nevznikl.

Upgrade: recenze filmu

Upgrade: recenze filmu

Pomsta za pomocí umělé inteligence v žánrovém překvapení z Austrálie. Akční revenge thriller se v příběhu z blízké budoucnosti potkává s cyberpunkovou sci-fi a body hororem cronenbergovského ražení.