AVmania.e15.cz

10 filmů, které musíte vidět 2×

Seznam kapitol
Jsou filmy, které obsahují překvapivý zvrat. Ten postaví celé vyprávění naruby a vy můžete začít znovu. Obvyklí podezřelí, Klub rváčů, Šestý smysl, Memento nebo Počátek.
10 filmů, které musíte vidět 2×

Dnešní divák už je natolik zmlsaný či poučený, že se nenechá opít variacemi stále dokola se opakujících zápletek. Od filmového díla vyžaduje šok a pointu, již nečekal. Proto scenáristé přicházejí s příběhy, jejichž způsob vyprávění je pro příjemce matoucí či zavádějící.

S diváky si pohrávají a většinou v závěru na něj uchystají past v podobě pointy, dramaturgického twistu nebo scénáristickému naschválu, který celý předchozí děj postaví na hlavu. A před vámi se najednou při druhém zhlédnutí či zpětné vnitřní rekonstrukci toho, co jste právě viděli, otevírá úplně jiný příběh.

V něm rázem snadněji objevujete indicie k správnému chápání příběhu, jichž jste si předtím nevšimli nebo je přehlédli. A začínáte oceňovat, s jakou mazaností si tvůrci celou dobu pohrávali s vašimi diváckými jistotami a očekáváními a jak je s rozkošnickým zaujetím obraceli naruby.

Filmů s originálním zvratem či pointou, jež umožňuje zcela nové čtení právě viděného, je pochopitelně více, ale zas ne až tolik v porovnání s ostatní masovou filmovou produkcí. Zde je desítka těch opravdu nezapomenutelných. O těch ostatních, jež se sem nevešly, ale po právu sem také patří (Donnie Darko, Lost Highway, Mulholland Drive ad.) třeba někdy příště.


Jakubův žebřík 
 

r. Adrian Lyne, USA 1990

Klepněte pro větší obrázek

Britský režisér Adrian Lyne je znám jako tvůrce komerčně úspěšných, ale tak trochu po povrchu klouzajících filmových děl. Mezi jeho efektními trháky Flashdance, 9 a ½ týdne, Osudová přitažlivost a těmi z pozdější doby jako Neslušný návrh nebo Lolita se v roce 1990 vklínil jeden, jenž je možno považovat za jeho titul nejambicióznější a z hlediska dopadu na diváka za nejsilnější.

Vrací se v něm k tématu vietnamského syndromu, jenž poznamenal celou jednou generaci mladých mužů, účastnících se tohoto válečného konfliktu. I když se tito vysloužilci snažili na hrůzy války zapomenout, velmi často se stávali asociálními jedinci, neschopnými se zařadit zpět do společnosti. Trauma, které si ve Vietnamu prožili, se s nimi pak táhlo celý život.

Jacob Singer (Tim Robbins) je jedním z nich. Veterán, který odešel s válečnými poctami, uzdravil se ze svých zranění a nyní po rozvodu s manželkou žije se svou novou partnerkou Jezzie (Elizabeth Peña). I když se na první pohled zdá, že se s traumaty války vyrovnal, jeho podvědomí vysílá zcela jiné signály.

Útržkovitě si rozpomíná na velký masakr, při němž byl při útoku Vietnamců na jeho tábor zraněn. Nemůže si ale vybavit, za jakých to bylo okolností. Ve snech se mu zjevují démoni, kteří mu usilují o život. Honí ho vůz, v němž sedí postava, která se neustále objevuje a mizí. Z metra se nemůže dostat ven.

Řeklo by se klasický stihomam. Ukáže se ale, že v tom není sám a že podobnými problémy trpí i jeho další spolubojovníci, kteří konflikt přežili. Nechápe, co se děje a domnívá se, že příčinou těchto vidin by mohly být dozvuky armádních testů, jež byly na vojácích prováděny.

Reakce armády, která mu dává najevo, aby o těchto věcech mlčel, mu dává za pravdu. Spolu s ostatními přeživšími se rozhodne US Army zažalovat, ale na druhý den se všichni z jeho čety rozhodnou o těchto pokusech na lidech mlčet.

Ač Pentagon oficiálně tyto pokusy popřel, tak příběh se dotýká právě experimentů americké armády s halucinogenními látkami BZ (droga nazývaná Žebřík) v době vietnamského konfliktu. Vojákům byla tato droga podávána k zlepšení jejich výkonnosti v boji.

Jacobovi nezbývá než odhalit pravdu sám, což ho vystaví jak přímému ohrožení života, tak to u něj přispěje ještě k většímu rozostření hranice mezi tím, co jen sen či vzpomínka a co realita, co pravda a chiméra nebo život prožívaný a ten simulovaný.

Vše mu splývá v děsivý proud obrazů, v němž se jeho minulost potkává s přítomností a on si není jistý, zda nebezpečí, jemuž byl vystaven během války, už skončilo, nebo nabralo nových podob. Divák se začíná v ději zvolna orientovat a zjišťovat, co se to s Jacobem vlastně děje. Jeho spolubojovníci jsou systematicky vyvražďováni a on zatím všem nástrahám uniká.

Je Jacob šílenec nebo upřímný hledač pravdy, jejímuž odhalení nebo zveřejnění chce někdo zabránit a proto po něm jde? Anebo je to všechno jinak? Divák je až do konce ponechán v nejistotě, ale v závěru odpověď dostane. Takovou, z níž mu ještě dlouho zůstane tíživý pocit, který se po čase promění v potřebu podívat se na film znovu i s vědomím toho, jak se věci vlastně mají.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 49 komentářů

Nejnovější komentáře

Hledáte-li inspiraci na romantické filmy, zk… Anna 16. 2. 2016, 23:20
No nevím ani jeden nepoznám a po průběžném r… Sergej Potěmkin 30. 8. 2014, 19:10
Namety na dalsie prinosne clanky AVmanie … filmofil 21. 8. 2014, 13:30
No, ja si myslim, ze lhar ses tady Ty. gekko 2. 7. 2014, 22:44
Svet podla Prota (K-pax) sareth 22. 6. 2014, 22:41

Další podobné články

Zahradnictví: Nápadník – recenze filmu

Zahradnictví: Nápadník – recenze filmu

Čistá láska naráží na odpor despotického otce v podobě předchůdce Jiřího Kodeta v Pelíšcích. Trilogie dvojice Hřebejk a Jarchovský vrcholí divácky nejvstřícnějším a pro autora scénáře i nejosobnějším dílem.

Liga spravedlnosti: recenze filmu

Liga spravedlnosti: recenze filmu

DC až příliš povědomě opisují u marvelovských Avengerů. Špičkující humor postav od Josse Whedona se přitom topí v digitálním balastu akčních scén od Zacka Snydera.

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Poirotův přehnaně majestátní knír se stává symbolem tohoto okázale ironického zpracování detektivní klasiky Agathy Christie. Za vizuální opulentností je ale cítit úcta k předloze a jejímu moralistnímu jádru.

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Moderní parafráze antické tragédie o vině a krutém trestu ústí do vyšinuté černohumorné morality, jež staví Colina Farrella před rozhodnutí, známé ze Sophiiny volby. Jen pro otrlé diváky.

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Reflexe mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava 2017, spojená s recenzemi filmů o Vladimíru Mečiarovi a Miloši Jakešovi, které vzbudily největší zájem publika i médií.

Mečiar: recenze filmu

Mečiar: recenze filmu

Tereza Nvotová skládá portrét trojnásobného slovenského premiéra a jeho éry vládnutí, která slouží jako výstražné memento i pro naši zemi, že obdobu mečiarismu bychom neměli nikdy připustit.