Oslnivá pocta Velmistrovi bojových umění Yip Manovi, originální parťácká komedie Princ Avalanche nebo desperátská lovestory Ain't Them Bodies Saints. Rekapitulace toho nejlepšího začíná.
Velmistr
r. Kar-wai Wong, Hong Kong / Čína / USA 2013
Legendární čínský mistr bojových umění Yip Man (1893-1972) ožívá v rukou neméně slavného čínsko-hongkongského režiséra Wong-Kar-waie.
Autora filmů jako Chungking express (1994), Stvořeni pro lásku (2000), 2046 (2004) nebo Moje borůvkové noci (2007), z nichž osobně snímek Stvořeni pro lásku považuji za asi nejpodmanivější film posledního dvacetiletí.
Yip Mana zachycuje jako osobnost, která svým životem a činy vyjadřuje filozofii a čirou fyzickou eleganci bojového stylu kung-fu. V epicky rozmáchlém historickém vyprávění klade z jeho života stěžejní důraz na období let 1930 až 1952.
Nezabývá se ale pouze jím, ale i dalšími velmistry kung-fu té doby. Jejich vzájemnými vztahy, osudovými láskami, konflikty a především dobou, v níž se pohybovali. Všechny tyto faktory pomáhají složit obraz mizejícího světa posledních velmistrů bojového umění.
Jak jsme u Wong Kar-waie zvyklí, jde o obraz prchavý, jak obláček kouře, vypouštěný z cigarety. Režisér přichází s vyprávěním, založeným na poeticky rozvolněném vnímání časoprostoru, v němž se dočkáme všech trademarků jeho tvorby. Zpomalené detaily tváří, záběry deště, skrápějícího ulice, průhledy kamery přes jiné objekty, neobvyklý střih.
Artovou poetiku, příznačnou pro jeho předešlé snímky, kombinuje s žánrovými ukázkami bojových umění, na jejichž choreografii se podílel velmistr tohoto oboru Yuen Woo-ping. Režisér a choreograf, který dělal choreografii k filmům jako Matrix, Tygr a drak nebo Utržený ze řetězu.
Úvodní scéna, souboj v dešti proti přesile, připomínající Matrix Revolutions a vyvrcholení v podobě střetu na vlakovém nádraží jsou skvělými ukázkami jeho práce, ale nejsou pro vyprávěním tím nejdůležitějším. Stejně tak jím nejsou historické souvislosti dějin jižní Číny, které nám zkratkovitě přibližuje v mezititulcích.
Režisér rezignuje na klasický narativ a dramatickou výstavbu a snaží se za pomocí své filmové estetiky, plné mihotavých stínů, barev a pohybů zachytit křehký příběh jedné nenaplněné lásky. Jejími aktéry jsou Yip Man v podání režisérova dvorního herce Tonyho Leunga a krásná Gong Er, ztvárněná čínskou megahvězdou Ziyi Zhang, známou z filmů jako Tygr a drak, Klan létajících dýk nebo Gejša. Režisér s ní spolupracoval už na filmu 2046.
Poetický kung-fu film, plný neartikulovaných emocí a osobitého vnímání cti, není určitě režisérovým nejlepším titulem. Na to je příliš fragmentární, v mnoha motivech nedotažený a přiznám se, že i mě, který jsem velkým ctitelem Wongovy tvorby, přišlo, že už tady trochu stereotypně vyprodává svou estetiku. Když ale v závěru nechává rozeznít pomíjivost a stesk z nenaplněné lásky, tak mu to odpouštím, protože mě znovu dostává.