AVmania.e15.cz

10 (dalších) nejlepších filmových parodií

Mladý Frankenstein, Zoolander, Johnny English, Princ a pruďas nebo Apokalypsa v Hollywoodu. Druhá várka filmových parodií a žánrových variací je zde.
10 (dalších) nejlepších filmových parodií

V souvislosti s uvedením filmové adaptace muzikálu Čarovný les, která navazuje na vzmáhající se vlnu zmodernizovaných pohádek, u nichž dochází k posunu nebo v tomto případě až k dekonstrukci vyprávěcích a žánrových schémat původních námětů, jsme se rozhodli vrátit k tématu filmových parodií.

prvním speciálu na toto téma jsme představili jakýsi historický exkurz do vývoje tohoto žánru, takže jsme nemohli opomenout jeho milníky typu Ohnivá sedla, Připoutejte se, prosím!, Bláznivá střela nebo Žhavé výstřely 2.

10× nejlepší filmové parodie

10× nejlepší filmové parodie

O tom, že trocha parodie nikoho nezabije, ví své tvůrci Bláznivé střely, Žhavých výstřelů, Galaxy Quest, Teamu America nebo Tropické bouře.

Nechyběly ani ty modernější jako Scott Pilgrim proti zbytku světa nebo Paul, kde spíše než o čistokrevnou parodii, stojící na citaci a převrácení konkrétních scén do co nejabsurdnější roviny, jde o komplexní hru s žánrovými pravidly.

V druhém speciálu budeme v tomto rozpětí pokračovat. K jménům některých režisérů se vrátíme (Mel Brooks, Ben Stiller, Edgar Wright), jiné představíme poprvé.

Mel Brooks je tu zastoupen dvakrát. Filmy Mladý Frankenstein a Němý film. V tom prvním vzdává prostřednictvím jeho parodie hold klasickým hororům studia Universal z třicátých let, v tom druhém němým groteskám.

Ben Stiller se v Zoolanderovi vydává do prostředí módního průmyslu a showbyznysu a podobně jako v Tropické bouři zesměšňuje manýry celebrit. Edgar Wright si ve vyvrcholení „cornetto“ trilogie pod názvem U Konce světa láskyplně utahuje z filmů jako Invaze lupičů těl nebo Stepfordské paničky a vypovídá při tom něco o krizi středního věku i síle mužského přátelství.

V Johnny Englishovi se britský komik Rowan převtělil do bondovského agenta, který si ale počíná spíš jako inspektor Clouseau. V Hairspray John Travolta pak do ženské figury těžkotonážní mámy Edny, která nám ukáže, že muzikál nebo hudební film může mít i jinou podobu než tu, kterou známe z Pomády.

V Princi a pruďasovi pro nás partička kolem Davida Gordona Greena uchystala komedii, jež má šanci oslovit jak příznivce fantasy pohádek a rytířských příběhů, tak publikum, které slyší na obhroublejší komedie apatowovského ražení.

Aby nabídka filmů byla pestřejší, zabrousili jsme dvakrát i do vod animovaných filmů, dělaných technikou motion capture. V Terkel má problém dánští tvůrci značně nekorektně přistupují k žánru filmů ze školního prostředí a nabízí nám humor ve stylu South Parku nebo Beavise a Butheada, kombinovaný s černočernou nadsázkou.

Druhý snímek V tom domě straší! pak odkazuje k duchařským hororovým příběhům, které vznikaly jak v osmdesátých letech, tak později, v souvislosti s filmy jako Ti druzí. A skončíme Apokalypsou v Hollywoodu, kde Jamese Franca a jeho přátele postihne katastrofa biblických rozměrů, která odhalí jejich pravé charaktery. 


Mladý Frankenstein

r. Mel Brooks, USA 1974

Respektovanému chirurgovi, který přednáší na americké lékařské fakultě, Dr. Frederickovi Frankensteinovi (Gene Wilder), je doručen dopis, v němž je žádán, aby se dostavil na rodinné sídlo svého dědy, slavného Victora von Frankensteina.

Frederick vyloženě nesnáší, když mu někdo připomíná jeho předka. Považuje se za seriózního vědce a trvá na tom, aby byl oslovován jako "Fronkensteen", čímž dává najevo svůj distanc od šílených teorií svého dědy. Závět ho ale přinutí k tomu, aby opustil Ameriku a vydal se do Transylvánie, kde má převzít rodinné sídlo.

Součástí dědictví je i osazenstvo sídla. Potrhlý hrbatý sluha Igor (Marty Feldman), tajemná domácí Frau Blücher a půvabná blonďatá asistentka a laborantka Inga (Teri Garr). Frederickovi se moc v práci svého předka pokračovat nechce. Když se ale prostřednictvím jeho asistentky a milenky Frau Blücher (Cloris Leachman) seznámí s výsledkem jeho bádání, zcela změní názor. Ukradne ze hřbitova mrtvé tělo, kterému chce přiřadit jeden z exponátů z vědcovy úschovny mozků.

Ten ale sluha Igor omylem zničí a nahradí jej mozkem, označeným jako Abnormal. Za pomocí dědečkova stroje dají vše dohromady a mrtvé tělo obživne. Po incidentu v divadle, kam jej Dr. Frankenstein vezme a kde vyvolá paniku mezi diváky, je monstrum zatčeno.

Z žaláře ale uteče a svému stvořiteli unese snoubenku Elizabeth (Madeline Kahn), která za ním přijela, netuše, že Dr. Frankensteinovi si mezitím udělal z Ingy svou milenku. Sexuálně výkonné Monstrum (Peter Boyle) a Elizabeth se stanou milenci, ale jejich zvýšenou pohlavní náruživost přeruší Frankensteinova hra na housle.

Ta přivábí monstrum zpět do hradu. Doktor ho napojí na přístroje, pomocí nichž mu předá část svých mozkových buněk. Mezitím povstanou obyvatelé vesnice a vtrhnou do hradu. Naštěstí ve chvíli, kdy již monstrum přemýšlí podobně jako normální jedinec. Vše končí happy-endem, Elizabeth se zasnoubí s monstrem a Dr. Frankenstein zůstává s Inge.

Černobílá parodie vzdává poctu klasickým hororům z třicátých let minulého století, které produkovalo studio Universal. Znalcům jistě není třeba připomínat tituly jako Frankenstein (1931, r. James Whale), Frankesteinova nevěsta (1935, r. J. Whale) nebo Frankesteinův syn (1939, r. Rowland V. Lee), kde monstrum ztělesňoval Boris Karloff.

Jde o poctu/parodii velmi sofistikovanou, která působí, jakoby pomyslně na tyto filmy navazovala. A to za pomocí stylově dokonalého výtvarného pojetí, kde černobílá kamera, hudba i svícení evokuje jejich zašlou atmosféru.

Rovněž o humoru nelze říct, že by byl prvoplánový. Gagy nejsou založené jen na pouhém převracení významu původních předloh, jak tomu většinou bývá, ale jsou velice originální. Ukrývají množství slovních hříček, vtipů a dvojsmyslů. Ty erotické jsou možná až přílišnou úlitbou divákovi, ale svůj komický efekt splňují. 

Na scénáři Mel Brooks spolupracoval s Genem Wilderem a tato jejich pocta románům Mary Shelley a hororům studia Universal patří k nejlepším parodiím vůbec.

 

 

Předchozí KAPITOLY Následující


celkem 13 komentářů

Nejnovější komentáře

tak ja jeste pridam Galaxy Quest :-) Beeda2004 5. 5. 2015, 05:34
Jak Připoutejte se, prosím, tak Bláznivá stř… Marek Čech 30. 3. 2015, 16:49
Tohle je druhý článek na to téma. Prostě dru… Wolf9 30. 3. 2015, 13:51
Spoustu toho tady chybí Připoutejte se prosí… Drobeczech 30. 3. 2015, 12:19
A co třeba Žhavé výstřely 1,2?!! Naprostá kl… Tommy 30. 3. 2015, 11:23

Další podobné články

Na shledanou tam nahoře: recenze filmu

Na shledanou tam nahoře: recenze filmu

Poválečná doba přeje byznysu s lidským zármutkem, na němž se chtějí přiživit různí podvodníci. Potměšilé účtování s dějinami i lidskými slabostmi v adaptaci ceněného francouzského románu.

Jurský svět: Zánik říše - první oficiální trailer je tu [video]

Jurský svět: Zánik říše - první oficiální trailer je tu [video]

15 vánočních filmových tipů: sci-fi a komiksové adaptace na DVD/Blu-ray

15 vánočních filmových tipů: sci-fi a komiksové adaptace na DVD/Blu-ray

Příchozí, Ghost in the Shell, Vetřelec: Covenant, Válka o planetu opic, Valerian a město tisíce planet, Doctor Strange, Logan: Wolverine, Wonder Woman. První výběr z letošní DVD a Blu-ray produkce.

Kvarteto: recenze filmu

Kvarteto: recenze filmu

Bára Poláková a Jaroslav Plesl v hořké komedii Miroslava Krobota o generaci třicátníků, která si uměle prodlužuje mládí a zmítá se v neperspektivních vztazích.

Rock’n Roll: recenze filmu

Rock’n Roll: recenze filmu

Herec a režisér Guillaume Canet si v satiře na pomezí reality a fikce sebeironicky utahuje ze čtyřicátnické krize, své profese, soukromí po boku Marion Cotiilard, mediálního obrazu umělců a především sebe sama.

Avengers: Infinity War – první oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Avengers: Infinity War – první oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

7 životů: recenze filmu

7 životů: recenze filmu

Orwellovská federace budoucnosti, v níž platí přísná politika jednoho dítěte a sedm sester s tváří Noomi Rapace, které jí vzdorují. Dystopie s dynamickou a krvavou akcí od režiséra Jeníčka a Mařenky.

Zahradnictví: Nápadník – recenze filmu

Zahradnictví: Nápadník – recenze filmu

Čistá láska naráží na odpor despotického otce v podobě předchůdce Jiřího Kodeta v Pelíšcích. Trilogie dvojice Hřebejk a Jarchovský vrcholí divácky nejvstřícnějším a pro autora scénáře i nejosobnějším dílem.