AVmania.e15.cz

10 (dalších) nejlepších erotických thrillerů

Někdo se dívá, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Eyes Wide Shut, Femme Fatale, Piková trojka nebo dvojka Základního instinktu. Erotické thrillery podruhé.
10 (dalších) nejlepších erotických thrillerů

V dubnu letošního roku jsme se v souvislosti s uvedením filmů Padesát odstínů šedi a Pestrobarvec petrklíčový rozhodli ohlédnout za historií žánru, jež téma dominance a submisivity v sexuálních vztazích také akcentuje. Šlo o erotické thrillery, za jejichž zlatý věk lze považovat osmdesátá a první polovinu devadesátých let.

Právě do těchto let spadá vybraná desítka titulů, jež se objevily v prvním speciálu na toto téma. Jejich výčet ale nebyl zdaleka konečný a tak se k neo-noirovým snímkům či erotickým thrillerům ještě vracíme.

10 nejlepších erotických thrillerů

10 nejlepších erotických thrillerů

Pošťák vždy zvoní dvakrát, V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt nebo Tělo jako důkaz. Exkurze do historie žánru, v němž se napětí mísí se vzrušením, začíná.

Základní instinkt Paula Verhoevena totiž na počátku devadesátých let znovuoživil zájem o tento žánr a dal vzniknout nejen množství více či zdařilých epigonů, ale především největšímu ženskému hereckému sex-symbolu devadesátých let, plavovlasé Sharon Stone.

Ta si se scenáristou Základního instinktu Joe Eszterhasem zopakovala o rok později spolupráci na filmu Někdo se dívá, kde již název napovídá, že erotické scény tu byly propojeny s voyeuristickým motivem tajného sledování nic netušících lidí.

Sharon Stone nezapomněla ale ani na svou nejslavnější postavu spisovatelky detektivních románů Catherine Tramell, k níž se vrátila ve svých osmačtyřiceti letech v pokračování Základního instinktu. Jenže režisér Michael Caton-Jones není Paul Verhoeven, scenáristická dvojice Leora Barish a Henry Bean Joe Eszterhas a David Morrissey Michael Douglas. Dočkali jsme se tak jen recyklace původních nápadů a méně odvážného vyobrazení sexuálních scén.

Další hvězdou tohoto žánru se v devadesátých letech stala americká herečka Linda Fiorentino, která ve filmech Ďábelská svůdkyně a Jade ztvárnila postavy atraktivních osudových žen, jež chladnokrevně manipulují svým okolím nebo jsou jím manipulovány. Rafinovaného komplotu ze strany své ženy v podání Nicole Kidman není ušetřen ani Bill Pullman ve snímku V moci posedlosti.

Švédskou trojku si vyzkouší Matt Dillon s Denise Richards a Neve Campbell v Nebezpečných hrách. Svou nahotu v Barvě noci odhalila nejen „milenka Milence“ Jane March, ale i Bruce Willis, který si zde zahrál psychoterapeuta, který se potýká se svou schizofrenickou pacientkou.

Feministický pohled na žánr erotických thrillerů přinesla novozélandská režisérka Jane Campion. V Pikové trojce zdůraznila téma osamělosti jejích hrdinů. Brian De Palma vyslal „Mystique“ Rebeccu Romijn-Stamos na festival v Cannes, aby jako Femme Fatale převezla své komplice a shrábla lup v hodnotě 10 milionů dolarů.

A to nejlepší nakonec. Stanley Kubrick ve svém posledním opusu Eyes Wide Shut provedl manželský pár Toma Cruise a Nicole Kidman během patnáctiměsíčního natáčení v Anglii takovým vztahovým očistcem, že se to nemohlo neodrazit i na jejich soukromém životě, který se o dva roky později rozdělil.


Někdo se dívá (r. Phillip Noyce, USA 1993)

Prototypem úspěšného psychothrilleru s erotickými podtóny se v 90. letech stal Základní instinkt (1992). Dva z jeho tvůrců, scenárista maďarského původu Joe Eszterhas a herečka Sharon Stone, se o rok později znovu spojili nad adaptací stejnojmenného románu populárního autora Iry Levina (Rosemary má děťátko, Stepfordské paničky, Hoši z Brazílie).

Carly Norris (Sharon Stone) je sebevědomá redaktorka newyorského nakladatelství, která si najme apartmá v supermoderním věžáku poblíž Central Parku. Netuší, že majitel budovy nechal do každého bytu nainstalovat kamery a na desítkách monitorů doma sleduje všechny nájemníky. A Carly se mu zjevně líbí.

V domě dochází k podivným úmrtím a osamělá Carly se ocitá mezi dvěma muži, podezřelými z těchto vražd. Jedním je její nový milenec Zeke Hawkins (William Baldwin), druhým spisovatel policejních románů Jack Landsford (Tom Berenger), který se nedokáže vyrovnat se svou impotencí.

Film navazuje na úspěšný model Základního instinktu. Nejen prostřednictvím stejných tvůrců, nýbrž především budováním erotické atmosféry a rafinovanou hrou s divákem, který musí být do poslední chvíle na pochybách o vrahovi. Sharon Stone tu rovněž do jisté míry opakuje svoji chladně smyslnou postavu ze Základního instinktu, ovšem s tím rozdílem, že se z nelítostné predátorky se stává pronásledovanou obětí.

Ira Levin originálním názvem filmu Sliver odkazuje k newyorskému novotvaru, označujícímu určitý typ nájemních bytů. Prostředí tajuplného domu použil už v Rosemary má děťátko a zde s ním opět pracuje. Režisér Phillip Noyce (Vysoká hra patriotů, Jasné nebezpečí) pak využil příležitosti pro ozvláštnění kriminálního příběhu motivem tajného sledování nic netušících lidí. Hitchcockovské téma voyeurismu spojil s erotickými scénami a s napětím.

Předchozí KAPITOLY Následující


celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

hmm, kde, kedy, kolkokrat a od koho som uz l… glassmoon 6. 7. 2015, 22:53
Na tu AVmanii moc lidí nechodí přímo, tak se… AvManiAjebkaServer 1. 7. 2015, 19:04
A Nekromantik nic ? Jan 1. 7. 2015, 18:42
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Duchařská komedie se potkává s detektivkou v rodinné vánoční podívané režiséra Jana Pachla podle předlohy Marie Poledňákové, v níž se režisér snaží být víc „poledňákovský“ než ona sama.

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Reflexe 22. ročníku festivalu dokumentárních filmů, který se na týden promění v místo, kde je nejen radost Myslet filmem, ale i vnímat všechny ty přesahy, které festival nabízí směrem k dění nejen v naší společnosti.

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Oslava hudebního génia skupiny Queen a jejího frontmana Freddieho Mercuryho, jehož divokému, hédonistickému způsobu života tvůrci staví až příliš uhlazený a nekontroverzní pomník.

Climax: recenze filmu

Climax: recenze filmu

Halucinogenní peklo, v němž účastníci tanečního soustředění pod vlivem negativních emocí a kolektivní paranoie odhazují civilizační návyky a zábrany. Ve filmu provokatéra Gaspara Noého, režiséra filmu Zvrácený.

Nebezpečná laskavost: recenze filmu

Nebezpečná laskavost: recenze filmu

Důvěrná tajemství, která se mohou obrátit proti vám. Paul Feig z rozkrývání třináctých komnat vytěžil napínavý a současně zábavný thriller, plný nečekaných zvratů, který jde ve stopách filmů Zmizelá a Dívka ve vlaku.

Zlatý podraz: recenze filmu

Zlatý podraz: recenze filmu

Příběh o basketbalu, osudové lásce, rozdělené železnou oponou a životu ve stínu nacismu a komunismu. Režisér Radim Špaček ve výpravném filmu připomíná poválečný úspěch našich basketbalistů.

Řbitov zvířátek: první trailer na očekávaný horor dle románu Stephena Kinga

Řbitov zvířátek: první trailer na očekávaný horor dle románu Stephena Kinga

Až přijde válka: jak se z extrému stává mainstream [recenze filmu]

Až přijde válka: jak se z extrému stává mainstream [recenze filmu]

Nacionalistická domobrana nejen jako hra na vojáky, ale i přípravka na vstup do politiky v znepokojivém dokumentu Jana Geberta.