AVmania.e15.cz

10 000 př. n. l.: recenze filmu

Pokud máte nějaké povědomí o historii, filmu se obloukem vyhněte, stejně jako pokud jste alergičtí na patos, předstírání emocí a věčných pravd.

Německý tvůrce katastrofických blockbusterů, které oslňují stejně tak mírou užití digitálních triků, jako otravují všudypřítomným patriotismem a mácháním americkou vlajkou v duchu přísloví Poturčenec horší Turka, přichází s neuvěřitelným historickým mišmašem, na kterém se snad nechtěně pobaví jen hodně zlomyslní diváci a učitelé dějepisu.

Bez historické soudnosti

Ambiciózní epos, jež se snaží navázat na úspěch jiného pseudohistorického velkofilmu z poslední doby, Snyderovy důsledně stylizované Třístovky o bitvě u Thermopyl, ze všeho nejvíce připomíná mix dokumentárního cyklu Putování s pravěkými zvířaty s Gibsonovým Apocalyptem. 

Tento film na DVD/Blu-ray si můžete zakoupit na www.Filmopolis.cz

Díky zasazení do doby historickými prameny obtížně zmapovatelné si nečiní nárok na faktografickou věrnost v duchu Annaudova Boje o oheň, čehož režisér Roland Emmerich (jež je spolu s hudebním skladatelem Haraldem Kloserem i autorem scénářem) bez ohledu na historickou soudnost využívá. Míchá předkřesťanské legendy s divácky oblíbeným žánrem fantasy a myslí si, že do děje může nacpat víceméně cokoliv a že to divák v patřičně efektním balení zbaští i s navijákem. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vypisovat, že v roce 10 000 př. n. l. se ještě nestavěly pyramidy, koně si Asiaté ochočili až o pět tisíc let později a nebylo rozvinuté zemědělství, by bylo nošením kvádrů ochočenými mamuty do Egypta.

Záchranná mise v pravěku

Mladík D´Leh (Steven Strait) z horského kmene lovců mamutů (huňatá stvoření jsou ale nazývána Manakové) žije v matriarchálně vedené osadě Jagalů a trpělivě čeká na šanci setřást ze sebe pověst „syna zbabělce“, jež na něm ulpěla po nevysvětleném odchodu jeho otce od kmene. Příležitost stát se váženým lovcem a získat čestné místo v kmeni má osvědčit při posledním lovu mamutů. Díky proroctví staré rodové šamanky se nejudatnější z lovců stane držitelem Bílého kopí a pojme za ženu Evolet (Camilla Belleová), již tlupa kdysi přijala za svou, když jako jediná ze sousední vesnice přežila nájezd podivných čtyřnohých démonů. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Osud nebo snad náhoda způsobí, že D´Leh v soutěži zvítězí, zabije vůdce mamutího stáda a má šanci získat srdce modrooké dívky, již od dětství miluje a která mezitím vyrostla v krásnou ženu. Štěstí ale netrvá dlouho a hned druhý den se zjevují brutální otrokáři na koních (oni čtyřnozí démoni), jež část kmene pobijí a zbytek, včetně Evolet, odvlečou neznámo kam. 

Z lovců, opomenutých na místě, se rázem stává skupinka bojeschopných válečníků, již vedle D´Leha tvoří jeho rival v lásce Karen (Mo Zinal), mrzoutský Tik Tik (Cliff Curtis) a chlapec Baku (Nathanael Baring). Nesourodé čtveřici, posílené duchovní podporou staré matky rodu, tedy nezbývá nic jiného, než se vydat na záchrannou misi, při níž budou čelit změnám klimatu (přechod ze zasněžených horských plání do tropické džungle) i nástrahám přírody (šavlozubý tygr, něco jako obří zmutovaný pštros nebo krůta, co ale řve jak lev).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Záchranná výprava, podobná té z Pána prstenů (vzpomněl jsem si, jak tento film charakterizuje dvojice flákačů z obchoďáku v Clerks 2) na cestě v džungli potkává další africké kmeny, úpící pod nájezdy agresorů, s nimiž se dohodnou na společném útoku proti „démonům“. Ti jsou ale rychlí a na lodích jim uniknou. Sjednoceným povstalcům nezbývá než se vláčet písečnou pouští do města rozestavěných pyramid, jemuž vládnou zženštilí vyvolení Všemohoucího, za něž se prohlašují. Bojovník z kmene Jagalů zachrání svou ušmudlanou lásku, procestuje snad půlku světa a přijme na sebe odpovědnost věštbou předpovězeného sjednotitele národů, jež svrhne zlovolnou říši.  

Nechtěná parodie

Scénář ve své nekonzistentnostni působí, jakoby za sebou náhodně poskládal motivy hned z několika filmových trháků z doby nedávné i vzdálenější. Otroci odvlečení cizím kmenem na pyramidu připomenou Apocalypto s tím, že tam, kde Gibson nabízí brutální živočišnost a konstatování, že naše civilizace se řítí do záhuby, Emmerich svaluje problémy jen na arabsky vyhlížející otrokáře, proti nimž se musí spojit běloši s černochy. Politická korektnost se tomuto určitě neříká. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 

Nadlidský velitel otrokářů, jež sám sebe prohlašuje za božstvo, nám připomene toho podivně vyhlížejícího pěstěného maniaka z Třístovky, hon na mamuty pak obdobnou scénu s bizony v Tanci s vlky, prehistorické příšery v džungli Spielbergův Jurský park. Když D´Leh začne v poušti rozmlouvat s lebkou, ocitáme se definitivně na poli zábavy, již autoři asi neplánovali a salvy smíchu následující po každém z důležitých zvratů si asi rozhodně nepřáli. Problémem je, že tvůrci berou sami sebe a svůj příběh smrtelně vážně, jinak by z tohoto „velkofilmu“ mohla být výborná béčková parodie, jež časem pro svoji hloupost zkultovní. 

Vizuál příliš digitálně načančaný

O Emmerichovi je známo, že jeho filmy nedisponují nijak kvalitními scénáři, ale vše zahladí sázka na megaopulentní akci, výpravu a triky. 10 000 př. n. l selhává i v tomto bodě, neboť letecké záběry krajiny Jihoafrické republiky, Namibie nebo Nového Zélandu vypadají jak vypadlé z dokumentu National Geographic, o akci při neustálém putování sem a tam také nemůžeme mluvit a když už na ní dojde, díky užitým trikům až příliš zavání svou digitální kašírovaností. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Učesaný vzhled mají i postavy, které svým vzezřením s ohromnými dredy připomínají účastníky nikdy nekončící letní technopárty na nějaké legálně či nelegálně obsazené louce. Kožené vestičky a lá Versace, vyholené bradky bojovníků jak z reklamy na Gillette, dokonalá manikúra a zářivé běloskvoucí úsměvy, za něž by se nemusel stydět ani George Clooney v Coenovic Nesnesitelné krutosti, taky na historické věrohodnosti postav nepřidají. Když se k tomu přidá angličtina s komickým přízvukem, jíž se mezi sebou dorozumívají primitivnější lovci mamutů s mnohem vyspělejšími černošskými zemědělci, zatímco jejich zlí protivníci se uchylují k shluku slov, jemuž divák nerozumí, koženost pateticky znějících projevů se ještě zesílí. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vypravěčský hlas Omara Sharifa pohádkově ukolébává i teatrálně přehrává a dojmu dětského filmu, určeného tak pro věkovou kategorii do 12 let, nahrává i práce trikových specialistů. Scéna s „intelektuálně vyspělým“ šavlozubým tygrem, obdařeným svědomím, je jak vystřižená z pohádky o zlaté rybce, jež splní svému zachránci tři přání. Střídání klimatických pásem, probíhající v chronologické a nijak komplikované dějové linii přijmeme pouze s cimrmanovským zvoláním „Teď jdu na sever… a teď zas na jih“, stejně jako nekonečná proroctví a motiv zmrtvýchvstání. 

Pokud už jste absolvovali základní školu a máte nějaké povědomí o historii, filmu se obloukem vyhněte, stejně jako pokud jste alergičtí na patos, klišé, logické díry a předstírání emocí a věčných pravd. A jestli vezmete kino útokem, tak si Rolanda Emmericha, stejně jako američtí diváci, zasloužíte a tvůrce Godzilly nebo Dne nezávislosti jen chytře nadbíhá vašemu pokleslému diváckému vkusu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

10 000 př. n. l.

  • Žánr: dobrodružný
  • www.10000bcmovie.com
  • Původní název: 10,000 B.C.
  • USA 2008
  • Scénář: Roland Emmerich a Harald Kloser
  • Režie: Roland Emmerich
  • Hrají: Steven Strait, Cliff Curtis, Camilla Belleová, Omar Sharif (hlas vypravěče) 
  • Distribuce: Warner Bros.
  • Distribuční premiéra v ČR: 13. 3. 2008
 
AVmania.cz hodnotí
filmKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek2/10

 

 

Tento film na DVD/Blu-ray si můžete zakoupit na www.Filmopolis.cz

Další článek




celkem 30 komentářů

Nejnovější komentáře

Už dlouho jsem se u recenze Tom Rösner 16. 3. 2008, 16:24
Re: amerika soul 16. 3. 2008, 11:59
Re: na ten film určitě pudu KArel 16. 3. 2008, 11:50
Re: Vyborna recenzia Tomáš 16. 3. 2008, 11:00
amerika veldo 16. 3. 2008, 10:27
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Po čem muži touží: recenze filmu

Po čem muži touží: recenze filmu

Variace na komediální hit Po čem ženy touží, která stojí a padá na fyzické klauniádě Anny Polívkové. Nohy jí podráží stereotypní nahlížení na role mužů a žen ve společnosti i v partnerských vztazích.

KZ AS10 – deset měničů táhne za jeden provaz (test sluchátek)

KZ AS10 – deset měničů táhne za jeden provaz (test sluchátek)

Čínský výrobce nabízející víceměničová sluchátka za směšné peníze, nám doslova učaroval. Po dvou měničích, nabídl tři měniče, čtyři měniče, a dokonce nyní i pět měničů ve sluchátku. Znamená to ale zákonitě lepší zvuk?

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Dům, který se zamiloval do Gabriely Marcinkové. Režisér Karel Janák téma nebezpečí autonomní umělé inteligence míchá s freudovskými výklady o podvědomí, ale český Black Mirror z toho bohužel nevznikl.