Kvalitní zvuk, který vám vykouzlí úsměv na tváři, nemusí stát šílené peníze. Občas jen stačí věnovat výběru trochu času.
Více měničů není vždy lépe
Rozhodně se nenechte zlákat hromadou odhalených měničů, u kterých laik zatleská a bude mít dojem, že koupil to nejlepší. Počet měničů vám ani zdaleka nenapoví počet pásem, zde si dejte pozor. Logicky, čím více máte měničů v bedně, tím obtížnější je jejich správné sladění. V našem testu se objevily reproduktory Genius SP-HF2020, které nabízí hned tři středobasové měniče, ale jejich souhra je špatná. Některé začínají hrát nižší kmitočty než ty druhé a ve finále je zvuk nepříjemně roztažený a u bubnů jsou slyšet značné dozvuky.
Už dávno neplatí, že plast je u reproduktorů tabu.
U Behringeru MS 16 je ale všude a také se na něm šetřilo
I když označení 2.1 evokuje dojem, že se jedná o třípásmovou sestavu, není tomu tak. Tento systém je dvoupásmový, o hluboké tóny se stará subwoofer a satelity hrají středové a vyšší tóny. U dvoupásmových reproduktorů získáte zpravidla jeden výškový reproduktor a středobasový měnič, který má na starosti nízké a střední kmitočty. Tento měnič se nesmí snažit hrát moc nízko, jinak dochází k rezonování a dunění, přičemž pak obvykle nestíhá hrát středové tóny, které jsou pak zastřené nebo utopené v basech. Tyto měniče se dají i zdvojit, třeba jako u Creative Gigaworks T40 series II, výrobci se je navíc povedlo výborně sladit, takže jejich basový projev je příjemně hluboký, a přitom se neztratilo příliš mnoho středů.
Je naprosto jasné, že pokud máte za stejné peníze na výběr dvoupásmové a třípásmové bedny, musel tvůrce těch druhých někde ušetřit, obvykle to odskáče kvalita měničů a jejich sladění. Třípásmové reproduktory mají smysl, ale cenově se jedná o vyšší částky, než jaké nám dovoluje strop našeho testu, tedy 5 000 Kč.
Dřevo, nebo plast
I když je náš vítěz vyveden ve dřevě, zástup studiových monitorů v plastu hodně míchá kartami. U plastů může výrobce snáze ovlivnit více vlastností a udělat si materiál přímo na míru měničů, takže projev může být přesnější. Dřevo má zase jiné charakteristické vlastnosti, jako je třeba o něco měkčí projev. Dřevěné bedny bývají také často rozměrnější, takže plast může být zajímavou volbou pro toho, kdo má na stole méně místa.
SoundStick III z produkce Harman Kardonu jsou originální do nejmenšího detailu a je jedno,
z jakého úhlu se na ně díváte
U subwooferu panuje podivné dogma, že by měl být jedině ze dřeva, nebo aspoň z dřevotřísky, což náš test vyvrátil. Plastová těla u Harman Kardon a JBL mluví jasně proti a jejich zvuk je velmi dobrý. Pochopitelně záleží na kvalitě plastu a slícování. Pokud bude nějaký díl vrzat nebo drnčet, je takový subwoofer k ničemu.
Ve výčtu materiálů také nezapomeňte dát si pozor na kvalitu kabelů, jejich délku, případně na svorky. Zmíněný Harman Kardon má velmi mohutné kabely, problém ale může být v jejich přílišné délce. Pokud se ke spojení používají svorky, můžete jednoduše koupit delší kabel s potřebným průměrem. Obvykle mají kabely kolem 1,5 až 2 m, takže si určitě ověřte, jestli vám to bude stačit. Speciální konektory je téměř nemožné prodloužit nebo vyměnit.
Stejnou péče věnujte i umístění konektorů a prvků, pokud bude kolébka vypínače na subwooferu, bude pro vás cestování pod stůl denním chlebem. Podobně je to i s dalšími ovládacími prvky. Zvažte také, jestli je pro vás důležitá možnost připojení sluchátek, případně jestli potřebujete digitální vstup. Koaxiální vstup u Genius SP-HF2020 je v podstatě k ničemu, když má dnes většina televizí a přehrávačů optický výstup.
Reproduktory Z320 od Logitechu mají jako jedny z mála gumové podložky, aby po stole neklouzaly. Nezapřou tak ryze počítačový úděl
Jistotou je pak analogový RCA vstup, ke kterému si přikoupíte libovolný dlouhý kabel a není problém připojit v podstatě cokoli. Často se objevuje i vstup na 3,5mm jack, přes který připojíte hlavně mobilní zařízení nebo notebooky a stolní počítače. Samson Studio GT disponuje i USB vstupem, takže se po připojení do počítače tváří jako zvuková karta a vy už nemusíte řešit žádnou další kabeláž.
Přesně a zábavně
Jedna z veličin, která se nedá příliš přesně změřit, je věrohodnost projevu. V podstatě se dají reproduktory rozdělit do dvou skupin: jedna se snaží o co nejvěrnější projev a druhá zase o zábavnost přednesu. Ani jedna ze skupin to nedělá špatně, jde jen o jiný přístup k posluchači.
Studiové monitory se snaží o analytický projev a hrají tak, jak si to asi tvůrce skladby představoval. Problém je v tom, že takový přednes se nebude líbit všem. Pokud léta posloucháte reproduktor s basovějším projevem, tak se vám zvuk ze studiových monitorů bude zdát poněkud suchý. Na druhou stranu můžete objevit i v hodně oposlouchané hudbě spoustu nových věcí.
Reproduktory Samson Studio GT se po připojení k počítači tváří jako samostatná zvuková karta
Přechod v obráceném gardu je velmi nepravděpodobný. Posluchači zaměření na věrnost zvuku pravděpodobně zůstanou u své značky a nebudou experimentovat. Vítěz AQ má sice o něco věrnější projev, ale určitě není striktně analytický, zato M-Audio AV 40, Samson Studio GT nebo Behringer MS 16 mají velmi analytický projev, který vám hudbu podá v hodně surovém stavu.
Vzhled není podstatný
Je příjemné, že máte v obyváku hezkou sestavu, ale k čemu vám bude, když se vám z jejího zvukového projevu svírají chodidla v pěst. Pokud tedy netoužíte jen po pozlátku, atrapě. V testu se jasně ukázalo, že hudebně jsou na tom reproduktory 2.0 mnohem lépe než sestavy se subwooferem. Často však ztrácely v podání prostoru a ve filmových efektech, kde je velký subwoofer nenahraditelný.
Vítěz nebyl zas až tak jednoznačný, až do pátého místa se jednalo o víceméně vyrovnaný boj. Záleží jen na vás, jestli jste ochotní zaplatit vyšší peníze a získat o něco málo navíc, nebo jestli se spokojíte s o fous horším zvukem. Velmi dobrou, a přitom levnější volbou jsou třeba M-Audio AV 40 nebo Creative Gigaworks T20 series II.
Ze sestav 2.1 stojí za zmínku hlavně JBL Creature III a Genius SW-HF2.1 1700, které vám za opravdu rozumné peníze nabídnou velmi férový zvuk a povedený design. JBL jsou extravagantní, Genius zase dbal na dobré zpracování a vkusnost.
Výsledná volba je samozřejmě jen na vás, každý model má něco do sebe a je hlavně na vašem uvážení (a na vaší peněžence), který reproduktor vám nakonec vykouzlí úsměv na tváři. I to se nám při testu v redakci stalo.