AVmania.e15.cz

Star Wars: Síla se probouzí – recenze filmu

Fanouškovský film pro fanoušky. J.J. Abrams zavrhuje to, co v sérii nefungovalo a vrací do ní to, co jsme na ní vždy obdivovali. Ideální blockbuster pro pamětníky i nové diváky.

Milovníci Star Wars mají letos „Vánoce“ trochu předčasně. Týden před Štědrým dnem vstupuje do kin zřejmě nejočekávanější film roku. Sedmý díl hvězdné ságy, kterou její duchovní otec George Lucas předal nové generaci tvůrců.

Předání série

Jednasedmdesátiletý Lucas měl původně v plánu připravit ještě celou novou trilogii, která by navazovala na tu původní ze sedmdesátých a osmdesátých let. Pak si ale uvědomil, že by mu to zabralo dalších deset let života. Chtěl tedy natočit alespoň sedmou epizodu a následně značku Star Wars prodat. Jenže mezitím se objevilo studio Disney, nabídlo mu za ni čtyři miliardy dolarů a on tuto nabídku v říjnu roku 2012 přijal. Lucasfilm, spolu s právy na pokračování Hvězdných válek, tak přešel pod megakorporaci Disney.

Lucasovský vliv ze ságy ale určitě nezmizel, neboť v ní dál bude působit jako konzultant. Scenáristou sedmičky je Lawrence Kasdan (Dobyvatelé ztracené archy, Velké rozčarování), který s Lucasem spolupracoval na pátém a šestém dílu Impérium vrací úder a Návrat Jediho (nebo Jediů). Režisér sedmého příspěvku J.J. Abrams ho označuje za doslova chodící encyklopedii Star Wars, která má v malíku všechny důležitá faktografická data (osoby, místa, druhy, technologie).

Když George Lucas prodával Star Wars Disneymu, svěřil mu kromě práv také své rozpracované synopse scénářů na další pokračování. Na jeho návrzích pak dál pracoval scenárista Michael Arndt (Malá Miss Sunshine, Toy Story 3), který se ale s režisérem Abramsem nad vizí toho, jak pokračovat dál, rozešel.

des0095_jpeg_4k_pub.v02.1114.jpgdes0100.4k.pntfix.v2.1079.jpg

Povolán byl Kasdan, který se měl postarat o to, aby na sebe díly přirozeně navazovaly, ale zároveň aby sedmička až příliš neuvízla v nostalgickém sebereferenčním kruhu. Produkce se ujala dlouholetá producentka filmů Stevena Spielberga Kathleen Kennedy. Hudbu, stejně jako ke všem dosavadním Hvězdným válkám, složil John Williams.

Režie byla svěřena J.J. Abramsovi, což asi nepřekvapí po tom, jak dobře se vyrovnal s restartem konkurenční Star Trek ságy. Za kameru se postavil Abramsův dvorní kameraman Daniel Mindel, který s ním kromě obou dílů Star Treku natočil i trojku Mission: Impossible.

První řád a Odboj

Epizody IV-VI jsou považované za kanonické a asi nepřekvapí, že tvůrci sedmičky vrací do hry jejich nejslavnější postavy. Tedy vesmírného pašeráka Hana Sola (Harrison Ford), princeznu Leiu (Carrie Fisher) a Luka Skywalkera (Mark Hamill). Nechybí ani další populární „postavy" jako dvojice robotů C-3PO (Anthony Daniels) a R2-D2 (Kenny Baker) nebo Žvejkal Chewbacca (Peter Mayhew).

Všichni tito nejsou jen nostalgickou připomínkou bohatýrských časů ságy, ale organickou součástí událostí, z nichž děj sedmého dílu vyrůstá. Nových tváří je v něm opravdu hodně a my se je pokusíme krátce představit.

Na světlé straně Síly stojí zběhlý imperiální voják FN-2187 , kterému nadaný a pro věc odboje zapálený povstalecký pilot Poe Dameron (Oscar Isaacs) dá lidské jméno Finn. Dezertující stormtroopoer Finn (John Boyega), který už se dál nechtěl podílet na genocidním chování Prvního řádu, je na zapadlé pouštní planetě Jakku vtažen spolu s osiřelou sběračkou šrotu Rey (Daisy Ridley) do meziplanetárního souboje dvou mocností. Odboj vede generálka Leia Organa a mladým rebelům pomáhá Han Solo s Chewbaccou.

des0135.pub.ana.final.1267.jpgdes0190.4k_pub_still_pnt.1080.2.jpg

Na temné straně Síly stojí organizace, zvaná První řád, již velí nejvyšší vůdce Snoke (Andy Serkis). Tomuto uskupení slouží temný rytíř z Renu s vlastnoručně vyrobeným světelným mečem se záštitou ve tvaru kříže jménem Kylo Ren (Adam Driver). Právě on by rád navázal na odkaz Sithů. Má zálibu v maskách, stejně jako Darth Vader a jeho postava se zmítá v pochybnostech, zda se má stát jeho právoplatným nástupcem.

První řád je vojenská junta, která vznikla na troskách Impéria. Oddělila se od něj a začala nezávisle existovat ve vzdálené části galaxie, kde postupně nabírala na síle. Jeho stoupenci jsou i kapitánka Phasma (Gwendoline Christie) a generál Hux (Domhnall Gleeson), velitel základny Hvězdovrah, která je schopna ničit planety.

Hledání Luka Skywalkera

Děj se odehrává třicet let po pádu totalitářského Impéria. Darth Vader byl poražen, ale zbytky Impéria neztratily nic ze své agresivní lačnosti po moci. Luke Skywalker zmizel a nikdo neví, kde se nachází. Jak První řád, tak Odboj se ho snaží najít, protože představuje důležitý jazýček na vahách rovnováhy sil v celé galaxii. Jen on totiž může vzkřísit moc Jediů a porazit Impérium, které znovu nabývá na síle.

des1000.pnt.1203.jpgdes1010.4k.v4.1193.jpg

Důležitým MacGuffinem celého vyprávění se stává kulovitý droid BB-8, který v sobě nese cenou informaci, která by obě znepřátelené strany mohla přivést k Luku Skywalkerovi. Díky tomu se roztomilý stroj ocitá ve velkém nebezpečí.

Postavy jsou dobře rozvrženy a jejich profilace probíhá za běhu událostí. Od první scény jsme vtaženi do děje, který probíhá v několika paralelních liniích a na několika místech bez ztráty přehlednosti o něm. Hrdinové jsou neustále v pohybu, letecké souboje střídají ty kontaktní, a když ve finále dojde na světelné meče, míra divácké spokojenosti je na maximu.

Realističtější, dravější a emotivnější

J.J. Abrams se poučil z chyb trilogie s pořadovým číslem I-III a rozhodl se učinit nové Star Wars mnohem realističtější, dravější a také emotivnější. Jestli i dospělejší je otázkou, protože film se oproti Lucasově předchozí trilogii z let 1999-2005 vzdává víceméně politicko-korporátního akcentu a stává se znovu onou vesmírnou pohádkou z původní trilogie.

des1050_jpeg_4k_pub.v01.1141.jpgdex0020_jpeg_4k_pub.v01.1117.jpg

Ze všeho nejvíc nové Star Wars působí jako dokonale vyladěný fanouškovský film, v němž zmizelo to, co příznivce ságy štvalo a naopak se vrátilo to, co na ní vždy obdivovali. Někdo může namítnout, že jde vlastně o kopii původní trilogie, hlavně Nové naděje, jen v mnohem lepší technologické kvalitě. A bude mít pravdu.

Z Abramsova pojetí je cítit láska k fenoménu původních Star Wars, na nichž jako ročník 1966 vyrůstal. Nové vyprávění ale nezahlcuje přemírou odkazů a citací k nim. Spíš se snaží na tvářích fanoušků vyloudit úsměv, spojený s dojetím. Ano, jste zpátky v důvěrně známém světě.

Triková a digitální uměřenost

Tomu podřídil jak zapojení ikonických postav, tak kvalitu filmových triků a celé výpravy. Pouštní planetu Jakku zastoupily lokace v Abú Dhabi ve Spojených arabských emirátech. Dále se natáčelo na Islandu, v Irsku v hrabství Kerry a ve filmových studiích Pinewood v Anglii.

Kamera těmito lokacemi prolétává a nechává vyniknout jejich hmatatelnou krásu. Ať už tu přírodní nebo dotaženou kulisovou. Pro pouštní sekvence režisér použil IMAX kamery, ale jinak se co nejvíc snažil, aby moderní digitální efekty nepřebily efekty praktické (model droida BB-8).

fc0710.4k_2_35_crop_pub_still_pnt.1101.2.jpgpj0010.prstill4k_halfblur.v097.1170.jpg

Zdá se, že je pořád na co koukat a že se v impozantních scenériích neustále něco děje. Velkorysá epická kamera, zvuková složka i hudba tento dojem umocňuje. Akčních sekvencí je poměrně hodně a Abrams jejich choreografickou propracovanost nechává vyniknout v dlouhých, přehledných záběrech.

To, co bylo nejvíc vyčítáno Lucasově předchozí trilogii I-III, ona digitální přešlechtěnost, infantilnost a toporné herectví tedy mizí. Kostýmy nejsou tak pompézní, mimozemšťané jsou skutečně lidé v maskách a počítačové efekty jsou udělané tak, aby nerušily.

Pohádkové schéma vesmírné soap opery

Tak jako se Lucasovi prequelovu trilogii podařilo CGI efekty takřka ubít, tak naopak Abrams ji znovu činí životnou. A to včetně postav, které v novém aranžmá rozehrávají staré konflikty. Rey je odpovědí na hrdinky z dystopických dívčích orwelliád typu Hunger Games.

starwars_rey.jpgstarwarsepisodtheforceawakens-mv-4.jpg

Na první pohled křehká, uvnitř silná a rozhodně ne pasivní. Její sbližování s dalším plebejským sirotkem Finnem se nese v intencích pohádkového dobrodružství, kdy se princ za pomocí staršího rádce (Han Solo) vydává ji vysvobodit do vesmírného zakletého zámku.

Emočním středobodem vyprávění se ale stává někdo jiný. A to Han Solo, který teď už s generálkou Leiou rozehrává bolestné téma vztahů rodičů a dětí. Víc naznačovat nechci, ale vězte, že někdo další mimo Luka Skywalkera se dozví, kdo je jeho otec.

Souboj mezi silami dobra a zla je tedy opět navázaný na osudově vyhrocené rodinné vazby, což odpovídá žánru vesmírné soap opery či space opery, tak jak ji definoval Lucas v původní trilogii. Abrams na ni navazuje nejlépe, jak v dané chvíli může.

Abramsova sázka na jistotu

Noví hrdinové i záporáci se teprve rodí, stejně jako celá nová trilogie. Epizody VIII a IX by měly přicházet s dvouletými intervaly. Osmou by měl režírovat Rian Johnson (Looper), devátou režisér Jurského světa Colin Trevorrow.

Oba už možná nebudou tolik svázáni očekáváními fanoušků a dovolí si třeba přijít s něčím nekonvenčním, čím by Star Wars universum obohatili, ozvláštnili nebo rozvinuli. Abrams hraje hodně na jistotu, ale je otázka, zda se mu to dá vyčítat. Zvlášť když si uvědomíme, pod jakým studiovým tlakem asi byl.

starwarsepisodtheforceawakens-mv-5.jpgstarwarsreyphoto1.jpgstarwarstheforceawakens1.jpg

Režisér ctí ducha původní předlohy a obohacuje ho o některé aktuální trendy (silná a emancipovaná dívčí postava). Noví hrdinové působí životněji než ti z Lucasova prequelu a celkový charakter nového vyprávění je svižnější. Na staré hrdiny je nostalgicky pomrkáváno a slouží těm mladým jako mýty, s nimiž se identifikují.

Podobně jsou na tom i diváci v kině, protože Síla se probouzí ze všeho nejvíc připomíná fanouškovský film pro fanoušky. J.J. Abrams je jedním z těch fanoušků a snaží se, aby jeho pohled na tento fenomén byl zbaven všeho předchozího balastu a předveden v maximální řemeslné kvalitě. Toto se mu podařilo naplnit. Na nějaký silnější přesah nebo ozvláštnění už místo nezbylo. Přesto, pokud hledáte dokonalou blockbusterovou zábavu, sedmé Star Wars jsou jejím synonymem.

Star Wars: Síla se probouzí

  • Žánr: sci-fi
  • Původní název: Star Wars: The Force Awakens
  • www.starwars.com/
  • USA 2015
  • Scénář: Lawrence Kasdan, J. J. Abrams, Michael Arndt
  • Režie: J. J. Abrams
  • Hrají: Harrison Ford, Carrie Fisher, Mark Hamill, Anthony Daniels, Adam Driver, Simon Pegg, John Boyega, Oscar Isaac, Andy Serkis, Domhnall Gleeson, Lupita Nyong'o
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 17. 12. 2015
Star Wars: Síla se probouzí
film   8
Další článek



celkem 48 komentářů

Poslední komentáře

Kylo byl těžce raněn protože nebyl schopen o… MH 13. 1. 2016, 19:37
Jak můžete vědět že meč držela poprvé?! ve v… Daniel 8. 1. 2016, 12:47
Nevykrádali sami sebe? A srovnání ep. IV a V… Lukáš O. 29. 12. 2015, 22:41
Tak ja se za skalniho fandu povazuju a z toh… gimli 26. 12. 2015, 09:22
Recenzent avmanie a s ním většina kritiků pa… Looke 23. 12. 2015, 09:50

Další podobné články

10 nejočekávanějších letních filmových hitů [video]

10 nejočekávanějších letních filmových hitů [video]

Legenda o Tarzanovi, Krotitelé duchů, Jason Bourne, Sebevražedný oddíl, Star Trek: Do neznáma, Ben Hur i Hřebejkova Učitelka. Filmy, jež musíte o prázdninách vidět.

Mechanik zabiják: Vzkříšení, Jack Reacher: Nevracej se – dva akční návraty

Mechanik zabiják: Vzkříšení, Jack Reacher: Nevracej se – dva akční návraty

Den nezávislosti: Nový útok – recenze filmu

Den nezávislosti: Nový útok – recenze filmu

Roland Emmerich spojil žánrové prvky filmů katastrofických, válečných, sci-fi a monster movie, aby nám za pomocí lepší trikové výbavy připomněl kouzlo devadesátkových blockbusterů.

10× nejlepší české sci-fi filmy

10× nejlepší české sci-fi filmy

Krakatit, Vynález zkázy, Ikarie XB 1, Konec srpna v hotelu Ozon, Akce Bororo, Poslední přesun. Vývoj žánru, který je v místních podmínkách spíš Popelkou, v průběhu sedmdesáti let.

Ikarie XB 1: nejlepší české sci-fi se vrací do kin

Ikarie XB 1: nejlepší české sci-fi se vrací do kin

Za jeden z nejlepších českých sci-fi filmů je považován ten z roku 1963. V obnovené premiéře vstupuje do kin digitálně restaurovaná verze.

Warcraft: První střet – recenze filmu

Warcraft: První střet – recenze filmu

Duncan Jones se snaží videoherním předlohám sjednat stejný respekt, jaký náleží ve filmovém světě těm komiksovým. Podaří se mu to, když oslovuje především ty zasvěcené?

Správní chlapi: recenze filmu

Správní chlapi: recenze filmu

Shane Black si chytře a přitom zábavně pohrává s žánrovými koncepty filmů noir, konspiračních thrillerů, parťáckých „buddy movie“ krimi komedií i těch ztřeštěných situačních.

5× největší filmové hity z festivalu v Cannes [video]

5× největší filmové hity z festivalu v Cannes [video]

Ken Loach, Pedro Almodóvar, Nicolas Winding Refn, Paul Verhoeven, Park Chan-wook, Xavier Dolan a další hvězdná jména letošní canneské soutěže.