AVmania.e15.cz

Raluca: recenze filmu

Film-noir či erotický thriller po česku. Soukromé očko v podání Jana Dolanského se v něm nebezpečně zaplete se svůdnou femme fatale Malvínou Pachlovou.

Cynický detektiv Filip Marold (Jan Dolanský) si myslí, že má nad vším nadhled. Pracuje jako soukromé očko, sleduje lidi za peníze a spí se svou sekretářkou. Zdálo by se celkem spokojený chlap. To ale jen do chvíle, než potká svůdnou femme fatale Ralucu (Malvína Pachlová), která si ho svojí nespoutanou sexualitou omotá kolem prstu.

Najednou je ochoten riskovat víc než je zdrávo a zapomíná přitom na to, že v jeho minulosti bývalého poldy jsou skutečnosti, které si nechce moc připomínat. Proč asi? Oni se ale najdou jiní, kteří to udělají za něj. Je to náhoda, že se to děje zrovna ve chvíli, kdy je omámen tajemnou Ralucou? A kdy špatně zvládá každodenní pracovní povinnosti, které až dosud svědomitě plnil. Nenastražil na něj někdo past, do níž chce, aby spadnul?

Marlowe ze Žižkova

Filip je typický noirový hrdina. Ostatně už jeho křestní jméno zcela zjevně odkazuje k Philu Marlowovi, hrdinovi detektivních románů Raymonda Chandlera jako Hluboký spánek, Sbohem buď, lásko má, Vysoké okno nebo Dáma v jezeře.

S Philem Marlowem toho ale tento jeho žižkovský ekvivalent zas až tolik společného nemá. Snad kromě slabosti pro dámy nevalné pověsti, jež vás zaručeně zatáhnou do problémů. Kancelář Phila Marlowa například určitě nevypadala tak luxusně jako ta Filipova. Připomínala spíš zaprášený kutloch, do něhož je přes stažené žaluzie sotva vidět a ne moderně zařízenou a prosvětlenou místnost, vhodnou pro dojednávání obchodních transakcí.

Filipova živnost také podnikání v jistém slova smyslu připomíná. A to podnikání s lidským neštěstím. Podvádí vás manžel, manželka či partner, partnerka. Máte pocit, že váš syn bere drogy a schází se s podivnými lidmi. Co uděláte? Obrátíte se přece na soukromé očko, které vás vašich nejistot buď zbaví, nebo vám je potvrdí.

Mazanost tomuto Filipovi chybí

Filip za peníze šmíruje životy druhých, ale ten jeho vlastní má k ideálu daleko. Sekretářka Markéta (Helena Dvořáková) je manželkou jeho nejlepšího kamaráda a bývalého policejního parťáka Bruna. Nemohou spolu mít dítě a tak naplňuje svou touhu jinde. V poměru se svým šéfem, kterého dobře zná a jejich věcný sex podle toho vypadá.

S Ralucou (Malvína Pachlová) je to jiné. Poznají se v baru, kde se tančí salsa a v němž už její příchod upoutá pozornost snad každého muže, který se v něm nachází. Není se čemu divit. Karmínově červené šaty s hlubokým výstřihem a rafinovaná hra na netykavku, kterou je třeba pokořit, zafunguje skvěle.

Filip Raluce zcela podlehne a začíná mu jít o život. Není ale trochu divné, že si zkušený detektiv neumí dát dvě a dvě dohromady a nenapadne ho, že žena, která má osobní vazby na rumunské podsvětí, jež kooperuje s tím českým (Stanislav Majer), na něho šije boudu?

Nízkorozpočtový film-noir, naplňující konvence

Neschází tomuto Filipovi mazanost z názvu parodické pocty chandlerovkám v režii Václava Marhoula? Schází a nejen ona. Chápu, že žánr filmu-noir má svá neměnná pravidla, která divák očekává, že budou naplněna. V tomto případě se to děje ale až příliš mechanicky a neinvenčně, díky čemuž odhadnete pointu už v půli filmu.

540x330c-2a0a-raluca-jan-dolansky.jpg 540x330c-5110-raluca-web-3.jpg
 

Debutující režisér a poměrně zkušený seriálový scenárista (Letiště, Ordinace v růžové zahradě, Cesty domů) Zdeněk Viktora má ale jinou ambici než přijít s originálním námětem. Do českého filmu se pokouší vnést něco, po čem nejen kritici už dlouho volají. Totiž žánrový útvar, na hony vzdálený od oněch typických vztahových tragikomedií, jež tvoří valnou část domácí produkce.

Ne že by tu neexistovaly žánrově příbuzné snímky jako Normal Julia Ševčíka nebo Ve stínu Davida Ondříčka. Ty ale režisér a scenárista filmu Raluca označuje v porovnání s jeho počinem, který financoval z vlastních peněz, za velkofilmy.

Zvládnutá forma příslibem do budoucna

Jeho debut je nízkorozpočťák, který je ale třeba pochválit za to, že nevypadá jako nadšenecký projekt pro pár kamarádů, kteří si při jeho natáčení užili plno legrace. Filmy-noir vyžadují specifickou výtvarnou a obrazovou kvalitu vyprávění, o což se postaral kameraman Aleš Hart, jenž vedle seriálu Okresní přebor a sitcomu Marta a Věra snímal v roce 2008 film Mr. Johnson nebo v letošním roce dokument Danielův svět.

Hart se ukazuje být velkým příslibem do budoucnosti, který umí dát vizuální složce akční, lyrický, melancholický nebo atmosférický nádech, přesně podle toho, jak to daná scéna vyžaduje. To samé je možné říct i o Viktorovi jako režisérovi. Formu má dobře zvládnutou, honičky nebo střety nevypadají trapně a osmdesátiminutový film má spád.

540x330c-bac7-raluca-web-4.jpg 540x330c-f06d-raluca-jan-dolansky-malvina-pa-chlova-x.jpg
 

S čím Zdeněk Viktora jako scenárista zatím trochu bojuje je životnost jeho dialogů, které působí občas frázovitě. Na papíře by to možná nevadilo, v podání herců ale ano. Tento dojem jsem měl nejsilnější u představitelky hlavní role Malvíny Pachlové, která repliky odříkává příliš naučeně nebo mechanicky.

Neokoukaná femme fatale

Diváci, kteří nechodí do divadla nebo nekoukají na seriály Ulice, Cukrárna nebo Cesty domů, ji asi prozatím nebudou znát. Typově je ale tato začínající herečka zvolena skvěle. Je neokoukaná a sexualita, která z ní vyzařuje, nepůsobí prvoplánově.

Tento typ rolí, postavených na svůdném vyzařování sošného těla, absenci spodního prádla a divákově voyeuristickém potěšení, se v českém filmu zas až tolik nevyskytuje. Režisér v rozhovorech lákal na jakousi domácí obdobu Základního instinktu, ta se ale nedostavuje.

540x330c-796e-raluca-malvina-pachlova-img-0393.jpg 540x330c-85d0-raluca-web-2.jpg

Už proto, že hlavní hrdinka spíše než osudově, v tom temném slova smyslu, působí něžně. Trochu jako taková nešťastná holka, která se rozhoduje mezi dvěma lidmi, jež opravdu miluje a z nichž jednomu musí pod nátlakem ubližovat.

Jan Dolanský jako Filip také není oním marlowovským melancholickým detektivem, brodícím se jako poslední spravedlivý špínou velkoměsta, ale spíš ranařem s prudkým chováním, jež mu způsobuje problémy, které se z minulosti přenáší do přítomnosti.

Oproti své ženské protihráčce je znát, že je herecky mnohem vyhranější a film si tak trochu krade pro sebe. Jeho vnitřní monology přispívají k navození té správné noirové atmosféry, stejně jako záběry nočních neonů nebo zasazení do prostředí rumunská mafie, provozující obchody s prostitucí.

Marketingová vábnička nahoty

Úspěch seriálu Cirkus Bukowsky naznačuje, že diváci chtějí vidět i něco jiného než obdobu normalizačních seriálů, k nimž se přidají prvky soap oper. Etablovaný scenárista více než 100 epizod těchto seriálů napříč televizními stanicemi tuto výzvu zvedá a přichází s kombinací krimi, filmu noir a erotického thrilleru.

540x330c-5689-raluca-malvina-pachlova-jan-d-olansky-x.jpg 540x330c-72fb-raluca-web.jpg

U nízkorozpočtového projektu marketingově chytře láká diváky na otevřenější sexuální scény, které se sice nahoty nebojí, ale co do síly opravdovosti vášně a jejích projevů se ani zdaleka nepřibližují tomu, co můžeme vidět v evropských festivalových hitech typu Život Adèle.

Žánrovky, včetně těch noirových nebo krimi, se v našich končinách nikdy moc netočily. A když ano, dopadalo to jako brněnský Martin Tomsa. Současná generace mladých filmařů nebo těch ve středním věku na ně slyší víc. Zatím k nim ale nepřistupují moc svébytně, ale spíše jako k žánrovým cvičením, pomocí nichž dávají najevo, že minimálně z hlediska zvládnutí formy tu máme před sebou tvůrce, s nimiž je třeba do budoucna počítat. To byl příklad Všiváků od Romana Kašparovského a platí to i pro Viktorův debut.

Raluca
 

  • Žánr: erotický thriller / film-noir
  • www.a-company.cz/cs/movie/detail/45
  • ČR 2014
  • Scénář: Zdeněk Viktora
  • Režie: Zdeněk Viktora
  • Hrají: Jan Dolanský, David Novotný, Helena Dvořáková, Malvína Pachlová, Stanislav Majer, Kristýna Frejová, Dana Syslová, Radim Schwab, Klára Sedláčková-Oltová, Petr Konáš
  • Distribuce: A-Company CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 11. 12. 2014

Raluca
Film 6

 

Další článek



celkem 3 komentáře

Poslední komentáře

Ale to je přece jedno, že je definice opsaná… Áda 24. 12. 2014, 08:59
<a rel="nofollow" href="http://cs.wikipedia.… Marek Čech 23. 12. 2014, 22:00
Pane Čechu, vy rád píšete rádoby vzdělaně a … M.F. 23. 12. 2014, 14:47

Další podobné články

5× největší filmové hity z festivalu v Cannes [video]

5× největší filmové hity z festivalu v Cannes [video]

Ken Loach, Pedro Almodóvar, Nicolas Winding Refn, Paul Verhoeven, Park Chan-wook, Xavier Dolan a další hvězdná jména letošní canneské soutěže.

5 vítězných filmů z festivalu v Cannes [video]

5 vítězných filmů z festivalu v Cannes [video]

Loni porota hlavní soutěže vybírala z devatenácti snímků, letos se jich o Zlatou palmu utkalo jednadvacet. Podívejme se pětici, která se porotě líbila nejvíce.

Den nezávislosti: Nový útok – nový, prodloužený trailer na očekávané sci-fi

Den nezávislosti: Nový útok – nový, prodloužený trailer na očekávané sci-fi

Star Trek: Do neznáma, Krotitelé duchů – nové trailery na očekávané filmy

Star Trek: Do neznáma, Krotitelé duchů – nové trailery na očekávané filmy

X-Men: Apokalypsa – recenze filmu

X-Men: Apokalypsa – recenze filmu

Bryan Singer vykrádá vlastní trademarky a na místo prohlubování charakterů postav si hraje na destrukčního Rolanda Emmericha. Jsou opravdu trojky v sériích smolné?

Zúčtování: první trailer na filmovou novinku

Zúčtování: první trailer na filmovou novinku

10 nejlepších filmů o lásce s lesbickou tématikou

10 nejlepších filmů o lásce s lesbickou tématikou

Láska je láska, Vrcholné umění, Loving Annabelle, Děcka jsou v pohodě. Proč vyobrazení vášně v lesbických romancích působí opravdověji?

Assassin’s Creed, Nerve: nové trailery na filmy jsou tu

Assassin’s Creed, Nerve: nové trailery na filmy jsou tu