31
Fotogalerie

Poslechový test aktivních monitorů

Aktivní reproduktory slibují kvalitnější zvuk nejen pro vaše PC. Podívali jsme se na pět konkurentů v ceně od 5 do 10 tisíc korun.

Na rozdíl od letošního dubnového čísla komerčního anglického časopisu What Hifi? určitě tento test nevyhrály aktivní minimonitory s integrovaným dockem pro iPod. Angličani i Amíci jsou iXXX manií trošku posedlí. Já ne. Mě zajímala situace aktivních studiových monitorů v cenové kategorii 5 až 10 tis. Kč – ovšem tradičního, klasického pojetí.

Z testované pětice jsou výjimkou z klasické dvoupásmové aktivní konstrukce monitory Edirol, které jsou spíše určeny k PC a mají zesilovač a přípojná místa v jedné reprosoustavě. Ty ostatní jsou již vhodné i pro použití do malého domácího audiokoutku či amatérského nahrávacího studia např. začínající kapely. Musím napsat, že žádný z testovaných modelů neměl žádnou evidentní technickou či kosmetickou vadu.

Testu se zúčastnily následující výrobky v náhodném pořadí:

  • M-Audio BX5a DeLuxe
  • YamahaHS50M
  • KRK RP 5 G2
  • M-Audio BX8a DeLuxe
  • Edirol MA15D

Všechny modely jsem měl 14 dní zapůjčeny do domácího prostředí. Poslechový trojúhelník byl 1 m  až 1,5 m (tedy blízký poslech), test probíhal v dobře zabydlené podkrovní místnosti. Všechny reprosoustavy byly asi 15 hodin rozehrané, trochu více byly rozehrané menší M-Audio, které již nějakou dobu vlastním. Jako zdroje signálu jsem používal CD přehrávač Sony CDP –X505ES a předzesilovač Casea Lyra, jako alternativu pak NTB HP. Hudbu mám na originálních CD nebo uchovávám zvuk ve formátu flac či „lepších“ mp3 souborech v PC . Jako softwarový přehrávač v PC jsem použil Foobar. Pro zábavu a orientační kontrolu akčnějších zvuků jsem si občas zahrál hru Morhuhn – verzi 2,3 nebo X. Propojení jsem používal nesymetrické kabely Reloop, na straně repro byly vždy 6,3mm mono jacky, u Eridolů jsem využíval cinchový (RCA) vstup a originální kabel.

obr1.jpg

Poslouchal jsem hodně běžných nahrávek, téměř žádné audiofilské věci, zejména oblíbené: AC/DC- Highway to Hell, Diana Krall – Best Of, DM-Violator, Monkey Business – Save The Robots, Melody Gardot – Worrisome Heart, Post It – Sektor, 4TET – 2nd, Richard Müller – ´01 a jiné.

Žádné z testovaných aktivních monitorů v žádném případě neaspirují na přirozený a reálný zvuk, oproti reprodukční špičce postrádají hlavně basový základ a obrovské rezervy jsou taky v dynamice zvukového podání. Slyšet byly také nedostatky v nejdůležitějších středních kmitočtech, kde je zkreslení nejpatrnější. Jejich hudební projev se však navzájem dost liší, na dalších řádcích se dozvíte v čem. Doplnění subwooferem by nebylo na škodu u žádného zástupce v testu.


Edirol MA15D – 5.místo

Jak jsem již naznačil, tyto monitory jsou svou konstrukcí jiné. V jedné bedně jsou symbolické 15W zesilovače pro obě reprobedny, veškerá elektronika i přípojná místa. Druhá (levá) bedýnka je osazena jen reproduktory a konektorem RCA pro vstup signálu. V tomto případě jsou použity jen 4“ basáčky. Oba reproduktory jsou velmi dobře chráněny mřížkami proti poškození.

Přípojná místa jsou zajímavá, můžeme připojit 2 linkové zdroje, jeden konektorem 3,5mm jack, druhý klasickými konektory cinch. Digitální signál SPDIF je možné připojit jak opticky, tak elektricky koaxiálem. Monitory tedy disponují D/A převodníkem. Výstupy jsou tři, jeden pro levý kanál, další pro subwoofer a na předním panelu pro sluchátka. Kromě korekcí ještě zaujmou na předním panelu oddělené ovladače hlasitosti pro jednotlivé vstupy. Reprosoustavy jsou víceméně plastové s imitací dřeva na bocích. Síťový kabel je odpojitelný, dvoužilový, kromě digitálních kabelů je v příslušenství přibaleno vše.

DSC03696.jpg DSC03697.jpg DSC03706.jpgDSC03698.jpg DSC03700.jpg DSC03702.jpg

Zvuk

Zvukově se jedná jednoznačně o nejslabšího zástupce v testu. Dutý, tupý zvuk, trošku nafouknutý bas i prostor se snaží zamaskovat deficit ve výkonu zesilovačů a velikosti repráčků. Vnitřní prostor bedýnek není pravděpodobně vůbec zatlumen, basreflexové nátrubky v čelní stěně nemají valný význam. Zvukový projev je prakticky bez dynamiky, plochý. Vnímám pomalý a mdlý zvuk, minimonitory jsou zahlcené už při nízké hlasitosti.

Je slyšet zkreslené, kelímkové středy, značně zkreslený klavír i zpěv. Při vyšší než nízké hlasitosti jsou uřvané, trošku jsou odtržené výšky od zbytku spektra, vyšší nejsou slyšet vůbec (musel jsem si v PC přidat lehce korekce). Ale nejméně šumí, brum je v nepatrné míře přítomný. Oproti asijským noname plasťákům k PC je ale reprodukce přece jen o poznání lepší – na 4.

Edirol MA15D

Cena 4 300 Kč

  • Osazeny 4“ basovým reproduktorem + 2“ tweeter
  • Výkon 15W (levý kanál) + 15W (pravý kanál)
  • Bass enhancer, dvoupásmový ekvalizér (Hi, Lo)
  • Koaxiální nebo optický S/PDIF vstup pro přímé připojení digitálních zařízení (max 24-bit/192kHz)
  • Konektory Line 1 - 1/8` jack (stereo) + Line 2 - 2 x RCA (L, R), výstup pro levý kanál (RCA)
  • Vstupy dva, (digital/line 1 + line 2) každý s nezávislým ovládáním hlasitosti
  • Výstup na subwoofer
  • Možnost připojení sluchátek (1/8` jack)
  • U levého kanálu jen vstup pro signál z pravého kanálu (RCA)
  • Dvojitý bassreflex
  • Magnetické stínění
  • Rozměry (pravý kanál): 159 x 222 x 250 mm
  • Rozměry (levý kanál): 159 x 215 x 250 mm
  • Hmotnost: 5 kg (PK), 2.5 kg (LK)

Yamaha HS50M – 4.místo

Minimonitory Yamaha jsou velmi podobné menším M-audio. Jsou taky oděny do černé matné fólie, basreflex vzadu, středobasové reproduktory jsou stejně velké, jen zde jsou bílé, pravděpodobně plastové. Výškové repro jsou menší a pravděpodobně z jiného materiálu, protože jsou o dost agresivnější. Jsou však velmi dobře chráněny patrně kovovou mřížkou.

Výkon bedýnek je stejný, 70W, na basech 45 a výškách 25W. Místo modrého světla při zapnutém stavu tentokrát otravuje záře bílá. Na zadním panelu jsou kromě naprosto stejných konektorů a ovladačů jako případě M-Audio ještě čtyři přepínače. Jde o citlivou equalizaci zvukového podání: 1. Zesílení vyšších kmitočtů nad 3kHz o 2dB či jejich zeslabení, 2. Zeslabení či zesílení kmitočtů kolem 2kHz, 3. Korekce vlivu místnosti pod 500Hz, 4. Ořezání nejnižších kmitočtů (např. v případě použití subwooferu) pod 100, resp. 80Hz

DSC03729.jpg DSC03738.jpg DSC03740.jpg
DSC03736.jpg DSC03734.jpg DSC03742.jpg

Zvuk

Zvuk se zdá být mírně bez basů, ty co jsou přítomny, jsou ale suché a rychlé, dalším rozehráním se jejich množství ještě může pravděpodobně mírně měnit. Vnímám super elektrické kytary, vcelku dobré střední pásmo, ostřejší a dobře rozlišené a detailní výšky. Zvuk je docela plastický a velmi detailní, posazený trochu výše, Rišo zpívá bez basů.

Reprobedýnky jsou vhodné pro max. střední hlasitost poslechu, při vyšší hlasitosti jsou uřvané a syčí, projev je agresivní. Taky je znát slabší dynamika, potichu však taky nehrají dobře, jsou pak už opravdu hodně bez basového základu (pomohou korekce v PC či SW). Aktivní monitory přenášejí dobře a stabilně prostor nahrávek. Lidské hlasy jsou díky znělým středním kmitočtům akceptovatelné, ale trochu ječivé a tenké. Monitory mají jen mírný šum.

Yamaha HS50M

Cena (ks) 3690 Kč

  • Biamp technologie ( každé pásmo je napájeno zvlášť )
  • Dělící kmitočet: 3 kHz
  • Celkový Frekvenční rozsah: 55 HZ - 20 kHz ( -10 dB )
  • Reprobedny: použitý materiál MDF
  • LF: 5“ ( magneticky stíněný )
  • HF: ¾“ ( magneticky stíněný )
  • Skříň reproduktorů s Bass – reflexem
  • Zesilovač výstupní výkon: maximální 70 W, LF: 45 W/ 4 Ohm, HF: 25 W/ 8 Ohm
  • Vstupní citlivost: -10 dBu
  • Vstupní impedance: 10 kOhm
  • Vstupy 1 X symetrický XLR , 1 X 6,3 symetrický jack, vVstup pro napájecí kabel
  • Kontrolery přepínač Low Cut: flat, 80 HZ, 100 Hz,High Trim: +2 dB, 0, -2 dB,Room Control: 0, -2 dB, -4dB, Mid EQ: +2 dB. 0, -2 dB, 1 X potenciometr ovládání hlasitosti, hlavní vypínač on/ off
  • Rozměry/ hmotnost 165 X 222 X 268 mm, 5,8 kg

M-Audio BX5a DeLuxe – 3.místo

Malé basreflexové minimonitory s 5“ údajně kevlarovým basáčkem a nechráněnou textilní výškovou kalotou zaujmou svým vzhledem. Černo-šedá matná folie, která je prakticky přítomná na celém povrchu bedýnek, je velmi estetickou povrchovou úpravou. Příjemný exteriér minimonitorů ruší jen výrazný jas modré ledky mezi reproduktory. Přípojná místa jsou dvě, XLR konektor a ¼“ TRS konektor, aktivní bedýnky lze připojit symetricky i nesymetricky. Dále na zadním panelu je jen síťový vypínač a otočný ovladač hlasitosti, resp. regulátor vstupní úrovně. Síťový kabel je třížilový, odpojitelný, na rozdíl od signálových kabelů v balení přítomný.

DSC09197.jpg DSC09203.jpg DSC09204.jpg
DSC09202.jpg DSC09201.jpg DSC09207.jpg

Zvuk

Vnímám docela hutný zvuk s mírným propadem středů, líbivý zejména pro tichý, noční poslech, při střední hlasitosti je ještě dobrá dynamika. Vyšší hlasitost nedoporučuji, zvuk je pak zahuhlaný a rozpadá se. Barevné dobře integrované výšky doplňuje na tak malý středobasák docela normální prokreslený bas. Střední kmitočty jsou opravdu potlačeny, hlasy jsou tak mírně v pozadí, nástroje se zdají menší než jsou ve skutečnosti, zapomeňte např. na reálný zvuk klavíru. Prostor nahrávek je stabilní, klidný. Celkově se tyto monitory zvukově umístily těsně za zástupcem KRK. Bedýnky téměř nešumí, brum jsem také nepozoroval.

M-Audio BX5a DeLuxe

Cena (pár) 6 880 Kč

  • Osazení 5“ nízkofrekvenční reproduktor (kevlar), 1“ vysokofrekvenční reproduktor (hedvábí)
  • Dělící frekvence 3kHz
  • Bi-Amp konstrukce zesilovače, výkon 40W LF, 30W HF
  • Frekvenční rozsah 56-22kHz
  • Odstup signálu od šumu >100dB
  • Vstupní impedance 20kOhm symetrický, 10kOhm nesymetrický vstup
  • Konektory 1/4“ Jack TRS, XLR
  • Materiál MDF + vinyl
  • Rozměry 250 x 176 x 200 mm
  • Hmotnost 5kg (1 kus)

KRK RP 5 G2 – 2.místo

Fólie, zase fólie, černá neurazí. 5“ basáček, žlutý, hodně veselý. Výškový reprák, tentokrát 1“ kalota a vypadá to na nějaký plast, nechráněný. Ovšem od minimonitorů Yamaha a M-Audio se liší štěrbinovým basreflexem umístěným na přední straně, takže tyto bedýnky lze v případě nouze s místem pověsit i na zeď. Na spodní straně je protiskluzová guma, hodí se, oba zástupci M-Audio ji mají v balení jako podložku. Na zadním panelu je proti M-Audio navíc konektor cinch pro nesymetrické propojení a regulace zastoupení vyšších kmitočtů. Zesilovač má slabších 45 W. Trochu kosmický vzhled se mi líbí, řemeslné provedení také, je výborné.

DSC04592.jpg DSC04593.jpg DSC04596.jpg DSC04598.jpg DSC04599.jpg DSC04601.jpg

Zvuk

Překvapilo mně relativně vyrovnané frekvenční spektrum, barevné a dobře navázané výšky, hutný zvuk, ale trochu „stejnobas“. Asi stejně jako u M-Audio je basreflex naladěný relativně vysoko, kolem 80Hz-100Hz. Překvapivě repro vydrží i lehce vyšší hlasitost, i při tichém poslechu je jejich projev záživný a detailní. Vnímám dobře rozlišené střední kmitočty, mužský i ženský zpěv akceptovatelný, normální, stabilní prostor nahrávek i detaily. Při střední hlasitosti je taky patrné relativně dobré dynamické chování. Na tak malé monitory fakt dobrý zvuk při všech hlasitostech. Na tu koncertní ale zapomeňte. Je slyšet mírný šum, nebrumí.

KRK RP 5 G2

Cena (ks) 4 315 Kč

  • Osazení 5“ nízkofrekvenční reproduktor (aramidová skelná vata), 1“ vysokofrekvenční reproduktor (neodymium)
  • Dělící frekvence 3 kHz
  • Bi-Amp konstrukce zesilovače, výkon 30W LF, 15W HF
  • Frekvenční rozsah 52Hz - 20kHz +/- 1,5 dB
  • Konektory 1/4“ Jack TRS, XLR, RCA
  • Potenciometr Input Gain (-30 až +6 dB), High Frequency Level Adjut (-2, -1, 0, +1 dB)
  • Materiál dřevo
  • Rozměry 282 x 185 x 230 mm
  • Hmotnost 6 kg

M-Audio BX8a DeLuxe – 1.místo

Větší, ze zástupců M-audio se vzhledem i konstrukcí prakticky stejný se svým menším firemním modelem. Liší se jen velikostí středobasového reproduktoru, v tomto případě je osmipalcový, výšková kalota se zdá být taky větší, jednopalcová. Dále výkonem interních zesilovačů, zde je pro basák k dispozici 70 a výškovou sekci 60W, u menšího modelu 40, resp. 30W. Řemeslné provedení je standardní úrovně.

DSC04606.jpg DSC04609.jpg DSC04612.jpg
DSC04620.jpg DSC04618.jpg DSC04615.jpg

Zvuk

M-Audio BX8a mají daleko nejlepší zvuk z testované skupinky, relativně frekvenčně vyrovnaný. Můžeme hrát i docela nahlas, dynamické, líbivé basy, sóla na kontrabas zněla nejblíže realitě, střední kmitočty relativně plné, hlasy výborné, detailní, přesto by jich mohlo být více. Přenášený prostor nahrávek je dobrý, stabilní, monitory mají plastický projev. Výšky jsou barevné a detailní. Opravdu proti dalším zástupcům v testu jiná zvuková třída, nejlepší dynamické vlastnosti v testu i celkový zvukový projev, daný jinou, větší velikostí. Pasivní komerční konkurenty do ceny 15 tisíc Kč tyto aktivy přehrají s přehledem. Slepice jsem střílel taky jako o život. V absolutním měřítku chybí barevný, vyrovnaný a přesnější bas, nahrávky jsou ve skutečnosti více rozdílné a reálná hlasitost je stále daleko, symfonický orchestr nepřenositelný. Monitory jen nepatrně šumí, bez brumu.

Cena (pár) 10 440 Kč

  • Osazení 8“ nízkofrekvenční reproduktor (kevlar), 1“ vysokofrekvenční reproduktor (hedvábí)
  • Dělící frekvence 2,2kHz
  • Bi-Amp konstrukce zesilovače, výkon 70W LF, 60W HF
  • Frekvenční rozsah 40-22kHz
  • Odstup signálu od šumu >100dB
  • Vstupní impedance 20kOhm symetrický, 10kOhm nesymetrický vstup
  • Konektory 1/4“ Jack TRS, XLR
  • Materiál MDF + vinyl
  • Rozměry 305 x 254 x 381 mm
  • Hmotnost 12kg (1 kus)

Závěr

Zvukově nejlepší monitory v testu byly jednoznačně M-Audio BX8a DeLuxe, je to dáno patrně jejich velikostí. Další bedýnky v pořadí KRK RP 5 G2 a M-Audio BX8a DeLuxe jsou malé a ještě akceptovatelné pro neustálé přemisťování (třeba k NTB) s dobrým, líbivým zvukovým podáním zvlášť při nízkých hlasitostech. Zástupce Yamaha má průměrné zvukové vlastnosti, ale znělé středy a výšky, zde zvuku podle mne nejvíce pomůže připojení subwooferu. Monitory Edirol MA15D však nezachrání svůj nejhorší, zkreslený, dutý zvukový projev v testu ani nejlepší vybavení a nejnižší cena.

Reproduktory do testu zapůjčil

Určitě si přečtěte

Články odjinud