37
Fotogalerie

Philips 40PFL8007K/12: LED jen krůček před vrcholem [test]

Kapitoly článku:


Ladění

Philips nabízí výhodný typ ladění satelitu pro totální laiky. Vše se děje samozřejmě automaticky. Vlastně nastavíme jen počet LNB u satelitního tuneru (1-4, bez možnosti ovládat motorové ovládání paraboly). A ladíme. Proces u dvou družic trvá kolem 25 minut, dalších pár zabere proladění DVB-T části.

Pokročilé možnosti editace programů nenalézáme ani u tohoto vysoce postaveného modelu. Stejně tak poskytne jen a pouze jednu jedinou samotinkou favoritní nabídku. To vnímáme jako zcela nedostatečné množství. Pro detailisty doplníme, že není možno kombinovat programy (například) z DVB-S a DVB-T tuneru. Favoritní nabídka je také samostatná pro každý tuner. Podrobněji pak v testu nižšího modelu 46PFL7007K/12.

Ambilight

Z mého pohledu fenomenální funkce Ambilight je zde ve verzi Abmilight Spectra XL. Nabídne kromě osvětlení ze třech stran (levý, pravý, horní okraj) TV, a to ještě v rozšířeném provedení. Světlo osvítí větší prostranství za přístrojem. Samozřejmostí jsou úpravy osvitu, dle barevnosti stěny. Uživatel mající chuť osvětlovat prostor za televizorem jednou barvou, nejlépe tzv. teplou bílou si může její „teplotu“ regulovat ve stejně pojmenovaném submenu. Tři kroky se standardně postavenými položkami RGB – tedy poměrem červené, zelené a modré.

Ambi_tepla bila.JPG Uprava tepla bila.JPG

Ambilight musíme pochválit. Jednoznačně přispívá k menší námaze zraku při sledování televize. Rozsah nastavení, které 8007 neurazí snad nikoho, umožní úpravu pro každé oči, pro každého uživatele. Naprostý odpůrce má při ruce deaktivaci funkce – také přímo tlačítkem z „dálkáče“.

Kromě snížení únavy zraku se dostavuje pocit zvětšení úhlopříčky obrazu. U 40“ velikosti se jednoznačně jedná o přínos. Vyzkoušejte si sami chvilkovou podívanou s/bez Ambilightu. Okamžitě si uvědomíte, jak obrazová velikost při jeho vypnutí strádá ... a nejen velikost.

Ambilight2.JPG Ambilight3.JPG

Obraz

Vysoce postavený model, ač s menší plochou obrazu přináší příjemný filmový zážitek. Jeho kvalitu, dle našeho názoru, ocení také náročné obecenstvo, ostatně Phlips vždy patřil k naprosté špičce. Kontinuální nástup kvality se projevuje stejně, jako tomu bylo u nižší řady. Obrazová kvalita postupně roste. „Šedavé“ SD u DVB-T, krůček dále u SD při DVB-S2. Velmi přitažlivé a korektně působícího HD u DVB-T, nebo DVB-S2. Excelentní HD v plném rozlišení 1080p pak vše završuje.

Mnou subjektivně vytvořené hodnocení vyjádřím následně… SD vytváří místy barevně viditelný šum. Tento vystupuje více na tmavších částech scény. Scéna nese nadstandardní ostrost. Obecenstvo nesedící v potřebné vzdálenosti může poukazovat na místní zoubky u hran objektů. Barvy mně subjektivně lahodily – jsou přirozené. Část z nich nedodrží obrysovou přesnost.

HD vytváří klid a velkou hloubku obrazového prostoru, přestože zde máme „jen“ 40“ model. Barevnosti není co významného vytknout. Totální fandové nastavení využijí nadstandardní možnosti úprav (ISF) a využijí služeb kalibrační sondy. Pleťová má vzdušnost, lehkost a nepřemrštěnost. Fascinující jsou scény s nebem, lesem, světlé scény. Černá v poměru k ostatním vypadá dobře. Sama o sobě vykazuje dostatečnou temnost. Možná bych zcela pocitově naznačil, že pro oko má krapet větší „černost“, než tomu bylo u srovnávaného Philipsu 46PFL7007.

Rizeni barev.JPG ISF barvy.JPG

Náročný divák udává zvýšenou hranovou ostrost. Nejvyšší zážitek, jak jsme již vícekrát u modelů ze stejné stáje uváděli, jest zážitek večerní. Kdo chce vidět opravdovou filmovou radost – zhasne světla a spustí fenomén jménem Ambilight – zde v provedení Spectra XL. Výše uvedené, ale neznamená, že by divák při běžné denní podívané strádal.

Testované LCDčko má dostatečný rozsah podsvícení, kontrastu i jasu. Zkoušeli jsme sledování ve sluncem zalité místnosti. Nebyl problém. Jen lesklý povrch panelu může někomu vadit s odlesky, kdy nutno dodat ... osvícení světelným zdrojem se snaží panel filtrovat velmi poctivě.

Ambilight1.JPG

Ptáte se na pozorovací úhly? Jsou nadstandardní, nikoliv špičkové. Zde bych asi popsal, že bez přímého porovnání se „sedmnulanulasedmičkou“ o chloupek horší. Ke stavu nemožnosti přímého srovnání přispívá i menší velikost úhlopříčky. Tuto informaci uvádíme jako vyloženě subjektivní nález pro šťouraly.

Velikost s poměrem obrazových stran stanovíme za pomoci tlačítka Format na dálkovém ovladači. Po stisku dá submenu k přečtení šest položek – Auto-fill, Auto-zoom, Superzoom, Rozšířený obraz 16:9, Širokoúhlý obraz, Nepřepočítaný. Obsluha v deseti krocích navíc posunuje okraje obrazovky, což se někdy hodí.

Philips 40PFL8007K/12 samozřejmě ve výbavě nepostrádá lokální stmívání obrazu. Veškeré dříve popsané klady, nebo zápory zde zůstávají v platnosti. Základní zásada „1000x“ uváděná – méně „vylepšovátek“ nemusí být na škodu, ba naopak.

K vylepšení obrazové ostrosti v rámci pohybových dějů přispívá zapnutí 800Hz Perfect Motion Rate (PMR). Aktivace skutečně vylepší pohybovou ostrost. Ano, do děje přidává nádech telenovelového efektu. Ne u každé podívané, ale tento musí překážet, respektive bude zřetelný. Zajímavé zlepšení přichází taktéž u horizontálně se pohybujícího textu. Při jeho určité rychlosti má tendenci být méně srozumitelný pro oko diváka. Perfect Motion Rate stav významným způsobem řeší ku prospěchu čitelnosti.

Nastaveni.JPG 

Měříme a měříme...

A protože o tento televizor budou mít jistě zájem i náročnější, tak přidáváme opět obvyklé měření. Je nutno říci, že Philips i zde ví, co dělá, a pokud nejste vyloženě naprostí detailisti, tak si do nastavení nemusíte v podstatě ani sáhnout a obraz je nastaven.

Kino bar. teplota.jpg kino barvy.jpg Kino gama.jpg Kino gamut.jpg Kino šedá.jpg
Nastavení režimu Kino

Majitelé kalibračních sond si sice užijí, ale o moc lepší výsledky stejně nedostanou. Režim Kino je nastaven velmi dobře, hodnoty se blíží ideálu, o chloupek vyšší úroveň šedé odpovídá lepší čitelnosti tmavých scén při zapnutém Ambilightu. Černá je excelentní – hodnota 0,04 cd/m2 mluví za vše.

IFC den.JPG IFC noc.JPG
Základní nastavení ISF režimů - Den a Noc
 

Pro zajímavost jsme proměřili i ISF režimy, i když jsem předpokládal, že zde výrobce nechá na uživateli, tak nikoliv. Oba jsou nastaveny výborně, přičemž režim Noc má o 20 % nižší jas. Zajímavé je také nastavení dynamického kontrastu. V kinorežimu výrobce dynamický jas v podstatě nepoužívá a využívá jen na LCD velmi dobrého kontrastu displeje, který jsme naměřili 4 700:1. U Přirozeného režimu už máte dynamický jas aktivovaný – hodnota činí 13 296 221:1. 

 

Obraz 3D

3D Max Clarity 700, aneb jinými slovy aktivní typ stereoskopického obrazu. Decentně provedené brýle seděly dobře na mém větším nose. Prostorové děje mají své prokreslení. Hloubka nechybí. Pocit můžete navýšit vstupem do příslušné části menu a poupravit ho. Jako známe odjinud. Aktivní znamená trochu neklidnější. Hlavně při světelně zářivějších scénách. Mírný crosstalk byl zaznamenán a dá se ovlivnit nastavením. V některých klipech není vidět vůbec. Dva hráči otestují funkci plného obrazu pro každého z nich zvlášť.

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.

Doporučujeme také redakční výběry televizorů:

Určitě si přečtěte

Články odjinud