Mám nějaké zkušenosti s kalibrací různých LCD pomocí spektrofotometru X-Rite i1Pro 2.Myslím si, že správně zkalibrovaný a zprofilovaný monitor PODLE dané NORMY je důležitým předpokladem realisticky vypadajících barev a celkově správného podání obrazu tak, jak autoři zamýšleli.To, že má někdo potřebu si přenastavit barvičky podle svého, udělat z toho omalovánky, posunout gamut či stáhnout barvy je jeho osobní věc. Já na to však koukám jako na ruční editaci ve Photoshopu, kterou se dá leccos zkazit, ale někdo šikovný u konkrétního typu materiálu tím může dočasně kompenzovat některé nedostatky, jak zobrazovače, tak materiálu. Pak se ale místo na historický film kouknete na zprávy a oči Vám půjdou do kolen. :)Problém TV je, že se na ní zobrazuje množství různorodého typu materiálu ze zdrojů z celého světa, pořízené různými kamerami, za různého osvětlení a právě proto jsou definované normy, které mají zaručit celý přenosový proces od kamery až po zobrazovač.Je bláhové si myslet, že okem naladěná TV je naladěná dobře. Lidské oko a psychovizuální postprocessing v mozku Vám vždycky dá nějaký výsledek, na který si po čase zvyknete.Výrobci zcela pochopitelně chtějí celý postprocessing zpracování obrazu v TV odfiltrovat od uživatele a nechat ho věřit, že tak jak je to udělané je to nejlepší. Skutečnost je ale jiná. Mnohdy je ten postrpocessing natolik k*rvící a chyby/vlastnosti zobrazovače markantní, že výsledkem jsou prostě nevzhledné a nepřirozené omalovánky, navíc podpořené speciálně vytvořenými tech. video ukázkami samotného výrobce, kde pomocí kontrastu a saturací barev ždíme ze zobrazovače co to dá.Bohužel musím konstatovat, že dostupné kolorimetry jsou ve srovnání se spektrofotometrem tragédie. Ověřoval jsem svého času oblíbenou X-Rite eye-one Display 2 a oproti i1Pro 2 přeměřovala jen při nastavení bílého bodu D65 o víc než deset procent (cílové RGB hodnoty se výrazně lišily).