11
Fotogalerie

Ona: recenze filmu

Jak vypadá vztah s operačním systémem? Na tuto otázku vám odpoví originální sci-fi romance, ověnčená Oscarem za scénář, již si zamilujete, stejně jako hlas Scarlett Johansson.

Kapitoly článku:


Pětačtyřicetiletý americký režisér Spike Jonze si nejprve vydobyl respekt jako tvůrce reklamních spotů a oceňovaných hudebních videoklipů pro Beastie Boys, R.E.M., Björk, Chemical Brothers, Daft Punk nebo Fatboy Slima.

Na přelomu milénia spojil své síly s jedním z nejoriginálnějších scenáristů Hollywoodu Charliem Kaufmanem a vytvořili spolu dva filmy - V kůži Johna Malkoviche a Adaptace. Na dalším snímku podle Kaufmanova scénáře Slez ze stromu se podílel produkčně.

Ve svém třetím režijním počinu Max a maxipříšerky se opřel o zázemí v podobě dětské knížky Maurice Sendaka. Pak natočil několik krátkometrážních filmů, zahrál si v třetím Jackassu a loni se představil se svým prvním autorským dílem. A zabodoval s ním hned na několika frontách.

Uvěřitelný svět budoucnosti

K zisku Zlatého glóbu se přidal i Oscar v kategorii Nejlepší původní scénář. Z pěti oscarových želízek sice proměnil jen jedno, ale v kategorii, jež bývá vyhrazena filmům, které jsou něčím objevné, neobvyklé, nespoléhající se tolik na tradiční žánrové šablony.

Jonzeho sci-fi romance se od ostatních oscarových konkurentů opravdu liší. Nevychází ze skutečné události, ale spoléhá se na sílu a kreativitu režisérovy autorské fantazie.

Za pomocí ní nás přenáší do blíže nespecifikované budoucnosti, jejíž futuristická výprava působí natolik přirozeně, realisticky a v dobrém slova smyslu nenápadně, že nemáme vůbec problém uvěřit, že takto bude svět za pár let vypadat.

Los Angeles budoucnosti se vyznačuje prosklenými interiéry budov i bytů, jež jsou prozářeny sluncem. Architektura působí minimalisticky a neuvěřitelně vzdušně. Na ulicích nevidíme jediný automobil, naopak hojně je využívána veřejná doprava, jíž se hladce dostanete k moři nebo do hor, kde můžete relaxovat.

Předvídání technologického vývoje

Lidé chodí v pohodlném a hodně barvitém oblečení, které by módní odborníci asi nazvali hipsterským futuretro stylem. Jsou zvyklí zcela běžně používat výrobky, jejichž designová i technická podoba se inspiruje vývojem, kterým se ubírají technologické novinky od Googlu či Applu.

Jonze domýšlí nebo předvídá, jak by tyto technické vychytávky (mobily, hry, počítače, Google Glass) mohly vypadat za pár let a jaké by mohly mít funkce. Opět velmi uvěřitelně a se znalostí věci. Čímž si připravuje půdu pro to, abychom vzali za své, že v takto nastíněném světě je možné a hlavně nijak neobvyklé i to, že člověk verbálně komunikuje se svým operačním systémem.

Prázdnota a splín

Theodore Twombly (Joaquin Phoenix) je jedním z nich. Zastihujeme ho v etapě jeho života, kterou by určitě nenazval šťastnou. Manželství s Catherine (Rooney Mara), již zná od dětství a která byla jeho už studentskou láskou, se po letech zhroutilo. Oba žijí odděleně a čeká se jen na vyřízení rozvodových papírů, jejichž podpis Theodore záměrně oddaluje.

Theodore se živí psaním romantických, děkovných, dojemných nebo milostných dopisů. Na zakázku píše tyto osobní dopisy, vzkazy či vyznání pro ty, kteří na to nemají čas nebo to neumí tak dobře a cituplně jako on. Ve společnosti, kde je zaměstnán, patří k těm nejlepším a je oceňován právě za to, že do těchto malých vyprávění projektuje něco ze své rozjitřené duše.

tumblr_mxpuhjjcmR1seyhpmo1_1280.jpg tumblr_mxpuiqCYXF1seyhpmo1_1280.jpg

Touto pracovní činností, v poslední době intenzivnější, zahání stesk z rozchodu a odloučení. Částečně si jejím prostřednictvím může realizovat i vlastní spisovatelské nebo tvůrčí ambice, které jsou ale hodně skryté a jež se nesnaží mimo svůj obor nijak prodat nebo zveřejnit.

V práci to ještě jde, ale když přijde domů, čeká ho samota, spojená s přemýšlením o tom, kde se stala v jeho manželství chyba. Tuto prázdnotu se snaží rozptýlit hraním interaktivních prostorových počítačových her či občasnou návštěvou přátel, kterým partnerství vydrželo.

Jak se ukáže na příkladu Paula (Chris Pratt) a designérky počítačových her Amy (Amy Adams), jež má ambici natočit experimentální „warholovský“ film, zaznamenávající spánek její matky, i u nich není všechno tak v pořádku, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Intuitivní operační systém

Nespavost, která je průvodním znakem trápení ze vztahových karambolů, léčí dálkovým sexem s podobně osamělými ženami jako on. Vzájemné on-line dráždění slovy, spojené se sebeuspokojováním, scenárista rozvede do roztomile perverzní etudy s mrtvou kočkou.

Když není v práci nebo doma, bloumá Theodore po městě a melancholicky vzpomíná na chvíle a místa, kdy a kde byl se svou ženou šťastný. Kdy byli zamilovaní, žili jeden pro druhého a ze vzájemné lásky. Ze vzpomínek se ale žít věčně nedá a tak technologickým novinkám nakloněný bolestín jednoho dne neodolá nabídce nainstalovat si do svého telefonu či počítače nový, a jak slibuje jeho výrobce intuitivní operační systém vyšší úrovně.

Holka, kterou si nemůžete nezamilovat

A ono opravdu. Operační systém na něho promluví ženským hlasem a představí se jako Samantha (Scarlett Johansson). Postrádá sice fyzické tělo a mimo krabičku komunikátoru i vizuální prezentaci, ale zato je vybaven vlastnostmi, které dávají jeho uživateli na tento handicap takřka zapomenout.

Samantha se představuje jako inteligentní, zvídavá, citlivá, chápavá, živelná a vtipná bytost, jež se díky své intuici neustále zdokonaluje. Až natolik, že po čase vládne stejnými city a emocemi jako člověk biologického původu. Výhodou tohoto operačního systému je, že jeho nastavení není fixní a on se tak může na základě nových poznatků dynamicky rozvíjet.

tumblr_mxxjfp4uAP1seyhpmo1_1280.jpg 

Což se u Samanthy děje a hlavní hrdina (a my s ním) ji velmi záhy začne vnímat jako veselou mladou holku, s níž chce trávit veškerý svůj čas. Protože je přesně ten typ, který si nemůžete nezamilovat. Je výstřední i empatická. Umí vybudit k akci i ukonejšit, když je to třeba. Umí naslouchat i říct ve správnou chvíli co ona cítí. Umí si prosadit svůj názor i se stáhnout, když cítí, že ten druhý potřebuje být chvíli sám.

Fáze zamilovanosti

Nelze se proto divit, že s ní Theodore prostřednictvím miniaturního sluchátku v uchu, jež je propojeno s komunikátorem, tráví čím dál víc času. Chodí spolu na vycházky, k moři, večer spolu usínají, s přáteli z práce pořádají piknik ve čtyřech, kde fyzicky nepřítomná Samantha všechny okouzluje svou bezprostředností.

 

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud