AVmania.e15.cz

Monitor Audio Bronze 2: skvělé repro za přátelskou cenu [test]

Hledáte důstojné malé reprosoustavy? Tyto jsou skvělé svým provedením a vzhledem, jsou přátelské cenou a jsou jedinečné svou pohodou a klidem, který na vás přenesou.

Anglická firma Monitor Audio je svá a kombinuje velmi atraktivní ceny, dobré a luxusně působící povrchové zpracování s velmi klidným, dalo by se možná říci důstojným zvukovým projevem. Nejnovějším přírůstkem do výrobního katalogu je řada Bronze v již páté generaci od roku 2000. Svým designem se blíží mnohem více vyšší řadě Silver, než předcházející edici série Bronze. My jsme měli možnost okusit vyšší ze dvou regálovek s jednoduchým jménem "2".

2015-11-24-TST-Monitor-Audio-Bronze-2-1.jpg

Vzhled a konstrukce

Regálové reprosoustavy Bronze 2 jsou relativně kompaktní (35 x 25,5 x 18,5 cm - v x h x š) a lehké (5,3 kg), jejich design ale působí mnohem dražší, než ve skutečnosti jsou. I když se povrchové zpracování nese ve jménu vinylu, působí hezky a na dálku ani vás ani nenapadne, že by to nebyla dýha. I spoje vypadají hodnotně; ačkoliv je ozvučnice striktně pravoúhlá, rohy jsou zaoblené a díky tomu je vše příjemně elegantní.

2015-11-24-TST-Monitor-Audio-Bronze-2-2.jpg

Jediný diskutabilní prvek je uzounký pásek z poloměkkého plastiku, rámující horní a spodní hranu čelní strany ozvučnice; někdo je může brát jako zajímavé zpestření křivek, někomu přijdou patrně laciné. Rozhodně ale působí jako přirozenější součást celku, než v minulé generaci.

2015-11-24-TST-Monitor-Audio-Bronze-2-7.jpg

Na zadní stěně najdete mírně vpadlou desku s hrubým povrchem a u její paty kovový kruh, ohraničující místo pro zdvojené středně velké reproterminály.

2015-11-24-TST-Monitor-Audio-Bronze-2-8.jpg

Bronze 2 jsou koncipovány jako dvoupásmové s dopředu vyvedeným bassreflexem. Centrálním bodem reprosoustav je velký středobasový měnič se stříbrnou membránou - pod ním je uložen bassreflex s rýhovaným plastovým nátrubkem typu HiVe II (to je právě onou vroubkování, urychlující proudění vzduchu) s lehce vyříznutou horní částí, kopírující tvar středobasu. Stejně vyříznutý je i dekorativní kroužek kolem tweeteru pod hustou kopulovitou krycí mřížkou.

2015-11-24-TST-Monitor-Audio-Bronze-2-6.jpg

Středobas má průměr 16,5 cm a jeho membrána využívá technologii C-CAM (keramickou vrstvičkou potažená slitina hliníku a hořčíku). Mělký konický tvar membrány je ukotven na velmi nenápadném závěsu. Tweeter má pak průměr 2,5 cm a tradiční zlatou barvu kopulky (způsobenou ovšem skutečnou vrstvičkou anodizovaného zlata). Materiálem je opět C-CAM.

Oproti minulé sérii byla vytvořena úplně nová výhybky s polypropylenovými kondenzátory. Tužší je i ozvučnice z 1,8 cm tlustých MDF desek a s vnitřními rozpěrami pro dodatečné vyztužení.

Dvoupásmový systém je rozdělený na hranici 3 100 Hz, pracuje ve frekvenčním rozsahu 42 - 30 000 Hz (bez udání tolerančního rozsahu, ale odhadem to platí tak pro -6 dB). Reprosoustavy mají poměrně vysokou charakteristickou citlivost 90 dB / W / m a nominální impedanci 8 Ohm.

Jak to hraje

Basová linka ve "Stairway to the Stars" Laurence Hobgooda ("When the Heart Dances" | 2008 | Naim | naimcd112) byla velmi decentní, kontrabas se neprosazuje nějakou velkou vahou, ale v rámci cenové třídy má pěknou definici jednotlivých tónů. Tóny jsou kulaté, klidné a měkoučké, nástroj slyšíte bez problémů, i když s energií omezenou jednak rozměry, jednak cenovou hladinou a jednak velmi poklidným naladěním, takže pocitově spíše tak trochu přibrukuje v pozadí a neosloví milovníky plného, energického basu. Hedvábně hebký a lehký přednes se na druhou stranu velmi příjemně poslouchá, je nastaven citelně "hezky", ale vůbec to nevadí. Pokud zvednete hlasitost, objemu a důrazu trochu přibude.

2015-11-24-TST-Monitor-Audio-Bronze-2-4.jpg

Hlas Diany Krall v "All or Nothing at All" ("Love Scenes" | 1997 | Impulse | IMP12342) byl jasně dominantní, respektive jasně dominantní je tu střední pásmo. Vokál zněl sladce a v dané třídě nadstandardně čistě, laskavě a relaxovaně. Prostě si tak plynul, spíše až odtékal z měničů

Na čem jsme testovali

Monitor Audio Bronze 2 jsme poslouchali v prostoru dovozce na sestavě, která svou cenou odpovídala reprosoustavám. Šlo o CD přehrávač Onkyo C-55VL a zesilovač Onkyo TX-8050. Porovnávali jsme s Heco Aleva GT 202.

směrem do prostoru. Hlas byl slušně prokreslený, slyšet byly i drobnější nádechy, byť odsunuté spíše do pozadí a nutící vás trochu se snažit a hledat. Hlas sám o sobě opět neoslňuje pocitem hloubky, nicméně lehký dotek sametovosti a celková dobrá srozumitelnost mu propůjčují pocit jakési osobitosti a uvěřitelnosti, kterou neumí ve třídě kolem deseti patnácti tisíc nabídnout každý.

Výšková kopulka se zdála hrát živěji a výrazněji, než středobasová membrána, takže třeba činel v "Time Out" Dave Brubeck Quartet ("Take Five" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) byl příjemně čistý a zřetelný. Jeho lehký zvuk nabízí docela slušný přehled a slušné oddělení jednotlivých úderů, byť nástroj samotný je objemově menší. Celkově ale působí bohatě a čitelně a rozhodně se neztrácí - přes vší lehkost je v hudebním celku poměrově zastoupen právě tak akorát. Výškáč ho také podává dosti zněle, až s lehkým, ale nevtíravým nádechem zvonivosti.

Bronze 2 jsou relativně malé a poměrně dost levné regálovky, takže nebylo překvapující, že jejich dynamické limity jsou poplatné třídě a ceně. Velký orchestr v Mussorgského "Velké bráně kyjevské" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) tak měl spíše tak tak objemu, v kontextu třídy ale akorát. Reprosoustavy se nicméně docela snaží, byť nijak netlačí na pilu a vše vykvétá s velkým klidem a neuspěchaně. Není to autoritativní, expresivní přednes, ale poklidné, uvolněné - je překvapivé, že i když bedny u velkého bubnu nepřenesou jeho ránu, nemáte ani pocit plochosti a prázdnoty. Vlastně by se dalo říct, že vám se svým všeobjímajícím klidem naznačí, že hraje velký orchestr, ale jsou tu limity, které brání jeho plnému vyniknutí. Vše je ale bez stresu a bez násilí.

2015-11-24-TST-Monitor-Audio-Bronze-2-3.jpg

Ve stejném duchu by se dalo popsat i rozlišení a schopnost reprosoustav provést vás nahrávkou. V Mahlerově "6. symfonii" v podání České filharmonie pod taktovkou Václava Neumanna (1995 | Exton | OVCL-00259) nebylo cítit žádné zdůraznění, naopak tu panovalo sametově hladké propojení a jemnost. Reprosoustavy už začínají i znatelně oddělovat jednotlivé nástrojové linky a v reprodukci je poměrně slušný pořádek, respektive nemáte pocit, že by vše bylo zabaleno do nepřehledné koule, jakkoliv Bronze 2 nejsou ani trochu zvukovými analytiky. Hrají si trochu po svém, ovšem i dramatické momenty jsou rozumně čitelné, byť existují konkurenti, kteří vás (za cenu expresivnějšího, často i ostřejšího ladění) zavedou ještě k jemnějším detailům.

Kde v rámci třídy není prostor pro křivé slovo, to je podání prostoru. Jednak jsou to kompaktní dvoupásmovky, které mají v tomto ohledu talent tak trochu "od přírody", jednak jsou prostě dobře nastavené. Rozložení scény a usazení nástrojů v něm v Beethovenově "Smyčcovém kvartetu 95 a 59/1" v podání kvartetu Artemis (2000 | Virgin | 7243 5 45738 2 8) bylo prostě a jednoduše dobré, prostor byl homogenní a také stabilní. Bronze 2 navzdory jménu výrobce nejsou monitory, ale na druhou stranu je prostor minimálně v pravolevém směru široký a jistý, bedny se nezdají být nijak zřetelně směrové. Lokalizace nástrojů je také adekvátní, vše je lehké a nenásilné, byť rozhodně ne holografické.

2015-11-24-TST-Monitor-Audio-Bronze-2-5.jpg

V čem jsou ale Monitor Audio Bronze 2 excelentní, to je lehkost a uvolněnost, s jakou zahrají úplně cokoliv (byť ve svém vlastním stylu a charakteru). "Please Read the Letter" dvojice Plant / Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382) byla intenzivnější a otevřenější se zvyšující se hlasitostí, ale reprosoustavám to nejvíce sluší ve středních úrovních. Nejsou to nejsytější a nejbohatěji hrající reprosoustavy, na druhou stranu hudba zní vysloveně hezky, trochu měkce a hedvábně, ale s příjemnou čistotou. Celek je úžasně nekonfliktní a dobře se poslouchající. A i když je reprodukce hodně neuspěchaná, rytmus je zřetelný a dobře zvládnutý, takže hudba odplývá a proplouvá s pocitem velké pohody.

Verdikt

Monitor Audio Bronze 2 jsou důstojné malé reprosoustavy. Skvělé svým provedením a vzhledem, jsou přátelské cenou a jsou jedinečné svou pohodou a klidem, který na vás přenesou. Nesluší jim tak úplně šeptavé, nizoučké poslechové úrovně, zaslouží si trochu vybudit, ale ani tam neztrácí svůj charakteristický samet a klid. I když vlastně žádná jednotlivost v jejich charakteru a provedení není něco, z čeho byste si vysloveně sedli na zadek, jedna každá součást ladí s ostatními a vytváří harmonický, sametově uvolněný celek, skrze který prostupuje jakákoliv hudba a to s hladivě nekonfliktní pohodou. Pokud tak hledáte elegantní kousky, které zahrají cokoliv, kdykoliv a jakkoliv, byť po svém, jsou Bronze 2 vhodné ke zvážení.

+ vypadají na danou cenu velmi hezky
+ měkký, neúnavný, velmi klidný zvuk
+ pěkné podání prostoru

- mohly by hrát sytěji

Monitor Audio Bronze 2

Cena: 11 990  Kč

Web: www.monitor-audio.cz

  • 2-pásmová regálová reprosoustava s bassreflexem
  • Středobasový měnič: 165 mm C-CAM středobasová membrána
  • Výškový měnič: 25 mm gold dome C-CAM kalota
  • Impedance: 8 ohm
  • Doporučený výkon zesilovače: 30 - 100 W
  • Frekvenční rozsah: 42 - 30.000 Hz / Dělící frekvence výhybky:  3.2kHz
  • Citlivost: 90,0 dB
  • Bassreflex: přední, HiVe II port technology
  • Hmotnost: 5,3 kg
  • Rozměry (š x v x h): 185 x 350 x 255 mm
  • Barevné provedení: walnut pearlescent vinyl, white vinyl, rosemah vinyl, black oak vinyl

Poznámka redakce: autor je šéfredaktorem magazínu Hi-Fi Voice,
 

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

ne "zakoupit", ale "zahodit" Axl 18. 2. 2016, 12:15
V reprácích se moc nevyznám. Mám doma nějak… Axl 18. 2. 2016, 12:11
Uvažoval jsem o nákupu Xavian Bonbonus, ale … Pavel 18. 2. 2016, 11:56

Další podobné články

Apple: Co znamená konec sluchátkového konektoru jack

Apple: Co znamená konec sluchátkového konektoru jack

O konci 3,5 mm jack konektoru nejen na iPhonu se mluví již delší dobu, pojďme se tedy podívat, co by to mohlo znamenat pro trh se sluchátky.

Onkyo nabídne nový síťový Hi-Res Hi-Fi receiver a minisystém

Onkyo nabídne nový síťový Hi-Res Hi-Fi receiver a minisystém

Astell & Kern Angie II: test high-end špuntů

Astell & Kern Angie II: test high-end špuntů

Když se high-endová značka spojí s legendou oboru a napěchují sluchátka unikátní technologií, dostaneme špičkové špunty, které ale šokují svými rozměry a cenou lehce pod 40 000 Kč.

Malé, bateriové projektory LG Minibeam nabídnou  80" obraz

Malé, bateriové projektory LG Minibeam nabídnou 80" obraz

EISA: nejlepší audio a Hi-Fi zařízení pro rok 2016/2017

EISA: nejlepší audio a Hi-Fi zařízení pro rok 2016/2017

Jako každý rok i letos EISA vybrala a ocenila nejlepší sluchátka, reproduktory, zesilovač, AV receiver nebo DAC. Podívejte se, co tentokrát považuje sdružení EISA za to nejlepší.

Marantz HD-CD1: nový prémiový CD přehrávač

Marantz HD-CD1: nový prémiový CD přehrávač

Bowers&Wilkins 805 D3: nejmenší legenda nové generace [test]

Bowers&Wilkins 805 D3: nejmenší legenda nové generace [test]

Spíše než muzikální jsou stojanové dvoupásmové reprosoustavy B&W 805 D3 přesné a precizní, konkrétní a nesmlouvavě perfekcionistické. Ale taky nestojí málo.

Aftershokz Bluez 2S: bezdrátová sluchátka – nesluchátka [test]

Aftershokz Bluez 2S: bezdrátová sluchátka – nesluchátka [test]

Při pohledu na Aftershokz mi vždy vytane na mysli pohádka o princezně koloběžce, která byla oblečená–neoblečená, učesaná–neučesaná. Tato sluchátka totiž nejsou úplně sluchátka.