AVmania.e15.cz

Lída Baarová: recenze filmu

Seznam kapitol
Filip Renč nenašel klíč k vyprávění biografického příběhu, který v jeho podání nenabízí silné drama dobové ani to milostné. Tohle je český film roku jen podle bulvárních titulků.

Nejočekávanější český film roku. Titulek bulvárního deníku Extra „Všichni povinně do kina! Lída Baarová se Renčovi nevídaně povedla“. Slavnostní premiéra za účasti prezidenta republiky a jeho suity. Film Lída Baarová asi není třeba blíže představovat, protože má větší marketingovou a mediální propagaci než všechny filmy oscarové sezóny dohromady.

Marketing vytváří zdání největší události českého filmu letošního roku, možná posledních let. Vzhledem k výsledku jde ze strany tvůrců a producentů o velkou troufalost, nesoudnost, vhodné slovo si doplníte po zhlédnutí snímku. Lída Baarová totiž selhává hned na několika frontách a nenabízí ani drama dobové, ani milostné, jež režisér sliboval.

Okázalá přepjatost

Filip Renč (Requiem pro panenku, Válka barev, Rebelové, Hlídač č. 47) připravoval tento projekt dlouhých čtrnáct let. Loni na něj dostal od Státního fondu kinematografie podpora ve výši patnácti milionů, což představovalo šedesát procent z celkové sumy, udělované tímto fondem na výrobu filmů. Šlo o bezprecedentní událost, od níž se distancovalo pět členů Rady fondu, kteří upozorňovali na to, že anonymní hlasování může vést k lobbingu či korupčnímu jednání.

Patnáctimilionová podpora se nakonec stala asi pětinou celkového osmdesátimilionového rozpočtu, který je vidět hlavně ve výpravě filmu, v kostýmech a v účasti zahraničních hereckých hvězd z Rakouska a Německa. Filip Renč měl za tento rozpočet ambici natočit biografický film evropského formátu, který by měl šanci uspět i na filmových trzích v Německu, Rakousku či dalších zemích.

Lida-Baarova-film-10.jpgLida-Baarova-film-1.jpg

Problémem je, že ač výprava působí okázaleji než u většiny české produkce, stále to nestačí třeba na životopisné snímky, které produkuje HBO. Renčův nový film se navíc musí potýkat se zvláštností, kterou u avizovaného historického velkofilmu asi jen málokdo čekal. Vypadá dost televizně, k čemuž napomáhá jak podivné nasvícení scén, tak střih, který se snaží zamaskovat, že těch statistů nebylo v masovějších scénách zas tolik.

Kamera Renčova stálého spolupracovníka Petr Hojdy, který s ním dělal na Válce barev, dobrodružném thrilleru Na vlastní nebezpečí nebo seriálu Sanitka 2, efektně snímá podvozky aut, jednotlivé kusy drahých rób a předvede i letecký přelet nad Orlím hnízdem. Stylizačně to ale nepůsobí příliš původně a celkový dojem nablýskanější televizní inscenace se s kamerou výrazně nezlepšuje.

Samostatnou kapitolou je pak hudba Ondřeje Soukupa, která je tak dramaticky přepjatá, že to působí, jakoby ji známý skladatel připravil pro úplně jiný druh filmu, než jaký nabízí Filip Renč. Soukup monumentalitu děl Richarda Wagnera roubuje na scény, na něž se to vzhledem k jejich povaze absolutně nehodí. Jde o častý nešvar u mnoha filmů, které nabízejí epičtější hudbu, než je jejich obsah.

Instantní vášeň

Ona nechtěně směšná přepjatost je patrná i v milostné scéně mezi Lídou Baarovou (Táňa Pauhofová) a Josephem Goebbelsem (Karl Markovics). Aby Renč doslovně doložil, že si Lída vztahem s ministrem propagandy zahrává s ohněm, učiní z jejich soulože takřka satanistický rituál.

V digitálních plamenech ohňů pekelných (představovaných plápolajícím krbem) se proplétají jejich těla a představitel Goebbelse tu nabízí milostnou grimasu, která vás vyděsí ještě víc, než když se prezident Miloš Zeman při svém vánočním poselství 26. prosince pokusil na diváky usmát.

Symbolika je jasná, plameny jako metafora zahrávání si s ohněm i vyjádření spalující vášně. Ona osudová vášeň, která poznamenala celý Lídin život, se ve filmu ale jaksi nedostavuje. Což u milostného dramatu, které staví na emocích, je vážný nedostatek.

Vlažný je Lídin vztah nejen k jejímu milenci Gustavu Fröhlichovi (Gedeon Burkhard), ale i ke Goebbelsovi, jenž zde má hodně daleko k onomu inteligentnímu, charismatickému ďáblovi, který si je schopen přes svůj tělesný handicap podmaňovat krásné ženy.

Nešťastný dabing

Hodně za to může nepříliš šťastně zvolený dabing a práce s postsynchrony. Představitelé obou Lídiných milenců hrají dobře, ale Viktor Preiss jako dabér Goebbelse se typově míjí se způsobem, kterým Karl Markovics k této figuře přistupuje. Slizká démoničnost a schopnost elektrizovat davy se v Preissově hlasově příjemném podání mění spíš v zoufalou pomýlenost. Jako když plačtivě vysvětluje do telefonu, že ho seřval vůdce.

Lida-Baarova-film-2.jpgLida-Baarova-film-3.jpg

Obecenstvo v té chvíli, ne poprvé a ani naposledy, jen těžko zadržuje u scén, které měly působit dramaticky nebo emotivně, smích. Martin Stránský jako dabér Burkharda dopadl lépe, ale i on zápasí s necitlivým provázáním dabingu a postsynchronů. Dabéři se zkrátka ne vždy trefují svým předobrazům do pusy.  

Scény tím trpí a nejen ty milostné. Nakonec v milostném dramatu působí nejlépe, tedy alespoň trochu smyslně nebo něžně, epizodní pasáže s plachým asistentem německého režiséra, kterého hraje Jiří Mádl. Lídu platonicky miluje, zachrání ji před přejetím vlakem a pomáhá ji dostat se ze země. Odměnou mu za to je, že jí může sáhnout pod blůzkou na ňadra.

Scénář jako ilustrace známých faktů

Film se vinou scénáře Ivana Hubače (seriály ČT Dlouhá míle, Černí andělé, Poslední sezona), který s Renčem spolupracoval už na pokračování seriálu Sanitka, rozpadá do těchto jednotlivých scén (Křišťálová noc), které si zapamatujete spíš než nějaký ucelený pocit z celého vyprávění.

Lida-Baarova-film-4.jpgLida-Baarova-film-5.jpg

Život Lídy Baarové přitom dával scenáristovi obrovský prostor, jak celý příběh vyklenout a jaká témata v něm akcentovat. Osud Lídy Baarové (1914-2000) byl za jejího života zachycen jak literárně, tak dokumentárně. Josef Škvorecký v exilové knize Útěky a Lída Baarová pak sama v knize Života sladké hořkosti popsala osudový vztah s Goebbelsem. Lišila se jen míra otevřenosti a vlastní sebestylizace. Zatímco v první knize vztah přiznala, v té druhé se pasovala do role netečné oběti.

Další kapitola
Seznam kapitol

celkem 24 komentářů

Poslední komentáře

Film pro diváky ordinací v zahradách pro duš… H. 18. 5. 2016, 23:14
Jsem z filmu nadšená po všech stránkách. Fil… Ivana 22. 4. 2016, 10:44
Vynikající film,byli jsme s manželem uneseni… Jarmila Raschková 17. 3. 2016, 18:03
včera jsem shledla film vynikajici .Díky pan… zubajova 3. 3. 2016, 12:45
Naprosto souhlasim s kritikou. Videla jsem f… johana 20. 2. 2016, 19:13

Další podobné články

Mechanik zabiják: Vzkříšení, Jack Reacher: Nevracej se – dva akční návraty

Mechanik zabiják: Vzkříšení, Jack Reacher: Nevracej se – dva akční návraty

Den nezávislosti: Nový útok – recenze filmu

Den nezávislosti: Nový útok – recenze filmu

Roland Emmerich spojil žánrové prvky filmů katastrofických, válečných, sci-fi a monster movie, aby nám za pomocí lepší trikové výbavy připomněl kouzlo devadesátkových blockbusterů.

10× nejlepší české sci-fi filmy

10× nejlepší české sci-fi filmy

Krakatit, Vynález zkázy, Ikarie XB 1, Konec srpna v hotelu Ozon, Akce Bororo, Poslední přesun. Vývoj žánru, který je v místních podmínkách spíš Popelkou, v průběhu sedmdesáti let.

Ikarie XB 1: nejlepší české sci-fi se vrací do kin

Ikarie XB 1: nejlepší české sci-fi se vrací do kin

Za jeden z nejlepších českých sci-fi filmů je považován ten z roku 1963. V obnovené premiéře vstupuje do kin digitálně restaurovaná verze.

Warcraft: První střet – recenze filmu

Warcraft: První střet – recenze filmu

Duncan Jones se snaží videoherním předlohám sjednat stejný respekt, jaký náleží ve filmovém světě těm komiksovým. Podaří se mu to, když oslovuje především ty zasvěcené?

Správní chlapi: recenze filmu

Správní chlapi: recenze filmu

Shane Black si chytře a přitom zábavně pohrává s žánrovými koncepty filmů noir, konspiračních thrillerů, parťáckých „buddy movie“ krimi komedií i těch ztřeštěných situačních.

5× největší filmové hity z festivalu v Cannes [video]

5× největší filmové hity z festivalu v Cannes [video]

Ken Loach, Pedro Almodóvar, Nicolas Winding Refn, Paul Verhoeven, Park Chan-wook, Xavier Dolan a další hvězdná jména letošní canneské soutěže.

5 vítězných filmů z festivalu v Cannes [video]

5 vítězných filmů z festivalu v Cannes [video]

Loni porota hlavní soutěže vybírala z devatenácti snímků, letos se jich o Zlatou palmu utkalo jednadvacet. Podívejme se na pětici, která se porotě líbila nejvíce.