Nejvyšší Ultra HD model využívající LCD LED technologii se chlubí vynikající výbavou a parádním designem. Přidejte i více barev díky technologii ColorPrime.
U záložky „Obecné“ přejdete na „O této TV“ a v horní části okna vidíte jak verzi současného softwaru, tak vyvoláte aktualizaci. Pohodlnější zatrhnou automatiku, která sama dá vědět o nově dostupném firmwaru. V právě probírané záložce spatříte „Informace o TV“. Ona zobrazená „data“ se mohou hodit. Například MAC adresa bezdrátové sítě pro povolení při aktivní MAC filtraci zařízení v připojení k routeru atp.
Pro nepozorné čtenáře si dovolíme zvýraznit a zopakovat následující. Dobře čtěte! Právě zde doladíte zvuk tak, aby televizor preferoval zvukový doprovod, který žádáte. Myšleno v obecné jazykové rovině skrz kompletní naladěné programy. Pro nejčastější užití v našich končinách, se jistě bude jednat o primární český a sekundární slovenský zvuk. Touto variantou se zbavíte pozdějšího rozladění, kdy se stále automaticky u určitých programů sama změní zvuková stopa na cizojazyčnou. Vše lépe vysvětlí obrázek.
Nastavení primárního a sekundárního zvuku pro jazykové stopy.
Při jakémkoliv tápání nezmatkujte a nezoufejte. Přímo v „telce“ se nachází přehledný návod, který pomůže řešit nejednu „neřešitelnou“ situaci. A opakování matka moudrosti - návod sice mnohým překáží, ale věřte - otevřít jej, často znamená výrazné zrychlení nalezení cíle. U LG UF950V se také vyplatí pročítat všudypřítomnou kontextovou nápovědu, která usilovně popisuje právě zvýrazněnou položku v menu.
Obraz
Den a noc. Dvě chvíle sledování, které dávají prostředí svoji tvář. Stejně tak se chová obraz. Ve dne vyniká velkou dokonalostí, kdy černá a případně nastavené řízení podsvícení nejsou ničiteli jinak výtečné kvality. Při nočním sledování se stav promění. Kombinace přiznaného IPS panelu, EDGE podsvícení a jeho řízení, vytváří svoji nedokonalostí různorodou šedou meziplochu, která citlivému oku nevyhovuje. Jinak příjemná barevná hra se slušným prokreslením tmavých odstínů, najednou dostává přídech přehnaného jasu, který v právě sledované scéně nemá co dělat. Teoretickým řešením je zkusit řízení podsvícení vypnout a nechat ho bez zásahu automatiky. Co získáme na straně jedné, ztratíme na straně druhé.
Ti z vás kteří nechápou o čem píšeme, si prosím přepínejte mezi kanály, přičemž mějte aktivní kurzor ukazovátka. Pokud vykouzlíte na chvíli jakoby celočernou plochu do níž pohnete kurzorem, uvidíte agresivní přechod tmavých a světlejších pruhů/sloupců.
Nepříjemnost občasně spatříte u běžných scén. Postava se prochází v tmavší místnosti, záběr se soustředí zvláště na horní polovinu těla s hlavou. Kolem hlavy směrem dolů se více tlačí světlost/šedivost až, zvláště nad hlavou herce, je vytvářen šedavý „opar“. Ne všem bude výše zmíněné vadit. Vidět a všímat si jevu budete především při celočerné ploše s jedním světlejším předmětem. V každém případě se jedná o zbytečnou bolest. V tomto místě zásadní kritika končí, další část už nastoupila v pozitivním rozměru. Nicméně se domnívám, že zmíněný jev je řešitelný updatem softwaru.
Přirozené barevné podání se nese v souladu s barevnou plností, která však není falešná a nepříjemná. Obraz dokáže vyjádřit i určitou formu jemnocitu, a to mám rád. Pleťová má dostatečnost, přirozenou kresbu a grácii. Zelená se v některých scénách mírně ztrácí a uhýbá. Záleží na zvoleném profilu, ale také na kvalitě přehrávaného obsahu. Oko si vše přebírá po svém – jinak. Vrcholem jsou videa v UHD kvalitě, nejlépe s adekvátně vybaveným barevným rozsahem (diskutuje se však, do jaké míry v této chvíli plní specifikaci rec.2020). Tam se skutečně dostavuje určitá forma „wau efektu“, kdy máte pocit, že vidíte něco nového, neznámého.
Hlavně u běžnějších SD a HD jsem občasně přemítal nad chutí docílit určité barevné neutrality, což se jen při využití předem nastavených profilů nedařilo. Stav samozřejmě ovlivňuje „jinakost“ barevného rozsahu. Spíše než o negativum jde minimálně trochu o zvyk. Konkrétně jsem měl stále pocit, že obraz barevně lehoučce uhýbá. Dosti často do červeno-růžovo-fialové a modro-fialové – dle zvolených profilů.
Mimořádnou kvalitu nese pohyb. LG je v tomto skoro dokonalé. Jestliže navíc přidáte redukce, které vytvoří jeho vyšší plynulost, pak i testovací videa budou přehrány ve velkém stylu pro příznivce telenovelových posunů. Když chcete objevit chyby, musíte být trpěliví a dlouze hledat. Jedna z mála se občasně dostaví ve chvíli, kdy dojde k plošné změně scény – střihu, a zároveň na původním snímku byl zobrazen jiný plošnější pohyb, než na snímku novém. Automatika může mžikově trhnout, ale následně pokračuje korektně dál. Mnoho lidí, kterým jsem jev ukázal, si ho ani nevšimli.
Pohybová dokonalost u aktivního „TruMotion“ se hodně váže k firmwarům. U jednoho jsme si zvláště při SD pořadech všimli vyšších pohybových ruchů za orámováním pohybujícího se objektu. Při střetu výrazných linií, chcete-li šrafování s pohybujícím se objektem přes něj jdoucím, dochází k plápolání zadní krajovky.
Při nespokojenosti s barevným nádechem/podáním, zkuste úpravu vyvážení bílé. Komu vyhovuje plynulejší pohyb, zařadí TruMotion.
Hodně příjemná prezentace SD pořadů s velmi nízkou dávkou mpeg artefaktů a šumu. U HD se dá experimentovat s úplnou deaktivací odšumení a redukce artefaktů. Obraz přitom zůstává ve vysoké kondici. Někdo namítne, že mu přijde mírně méně detailní. Vždy záleží na vašem konkrétním nastavení.
A jak už bylo naznačeno. UHD vytvoří obraz v prvotřídní kvalitě, která okouzlí a zachovává si sledovatelnost z velmi blízké pozice pozorovatele. Ten prostě nemá možnost pocítit jakékoliv anomálie. Problém nastal u UHD videí, které jsou HDR (velký dynamický rozsah). Tam LCD nebylo schopno video korektně přehrát – přehrát ve správném rozsahu jasu a kontrastu. Domýšlíme se, jestli nepřijde doplnění/oprava v dalších firmwarech. Uvidíme.
Clouding běžně zaznamenatelný není, spíše si při švenkování kamerou všimnete tzv. špinavého efektu. Je to záležitost ovlivnitelná nastavením. Mimochodem. Nechápu, proč výrobce obraz ve všech profilech nechává tak velký jas. Režim „Film“, při nočním sledování, tahá oči a ostatní profily taky. Samozřejmě stačí jen stáhnout hodnotu podsvícení, popřípadě regulovat jas a kontrast s mírnou úpravou barevné sytosti. Otázku jsem si ale položit neodpustil. Ona totiž podobná úprava přináší snížení negativního šedivění a přesvětlení, které popisujeme o pár řádků výš.
Pozorovací úhly jsou na kategorii LCD rozsáhlé. Omezení nečiní, ani sledování televizoru z ostrého úhlu.
Měříme
Zde upozorňuji, že opět měříme, jak je obraz nastavený výrobcem z výroby. Primárně jsme měřili nastavení režimu Kino, který byste měli pro sledování filmů používat. Je nejblíže tomu, co jak vypadá film v kinech a dostanete tak nejvěrnější obraz. Režimy Expert ISF jsou nastaveny velmi podobně, případné vaše úpravy obrazu tedy doporučuji dělat v nich.
Tento televizor si říká i o pořádnou kalibraci už dvěma profily, které jsou právě pro profesionální kalibraci určeny. Přesto že LG 55UF950V umí víc barev stanovuje norma rec.709, tak nám nezbývá nic jiného, než nastavený obraz s touto normou srovnávat, protože specifikace rec.2020, která umožní televizorům jako je tento předvést více barev a využít HDR se zatím k primárnímu nastavení barevnosti filmů nepoužívá. To jen na okraj.
LED podsvícení LCD panelu u tohoto modelu pravděpodobně trochu platí za ultratenké provedení, a tak homogenita nepatří k silným stránkám. V horní třetině totiž dochází k poklesu jasu zhruba o 20 %. Viz hodnoty měření.
Homogenita podsvícení - bílá a jas.
Podobně je vidět, jak se mění teplota bílé, kdy ve spodní čísti je bílá nejstudenější a směrem k hornímu okraji postupně teplá (opět viz měření). Zde podotýkám, že rozdíly jsou tak velké i kvůli vysokému jasu, při nižším se samozřejmě sníží.
Co se nastavení barev v režimu Kino týče, tak barevná odchylka dE činí 2,67, což je velmi dobré a náročnější divák se s nastavením určitě spokojí. Gama je lehce vyšší (2,4) to ale u LCD prospívá lepší čitelnosti tmavých scén.
Nastavení režimu Kino je velmi dobré
Vzhledem k použitému IPS panelu puntičkáře jistě zajímá, jak se povedlo LG u tohoto špičkového modelu "vytunit" černou. Režim ISF - naměřená hodnota černé ve statickém režimu (50 % bílé a 50 % černé) je 0,22 cd/m2 při maximálním jasu 247 cd/m2. V režimu Kino vykazuje černá hodnotu 0,26 cd/m2 při maximálním jasu 315 cd/m2. Z toho plyne, že podání černé vylepšíte i celkovým snížením jasu. V dynamickém režimu (100% celá černá/bílá obrazovka) je samozřejmě černá absolutně černá. Naměřený statický kontrast použitého panelu je 1118:1, což na IPS panel je hodnota výborná.
Nový televizor vybírejte pečlivě. Potřebujete chytré funkce, nebo stačí televizor bez nich? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.
Doporučujeme také redakční výběry televizorů: