AVmania.e15.cz

Kmen: recenze filmu

Film nelítostný a tvrdý jak opakovaná rána nočním stolkem do hlavy. Ve znakové řeči vyprávěný příběh, jehož závěrečné obrazy atakují hranici toho, co jste ochotni na plátně ještě snést.

Film nás seznamuje s nováčkem ve specializované internátní škole pro hluchoněmé Sergejem. Ten postupně prochází rituály zasvěcení v tomto krutém prostředí, ovládaném „kmenovými“ pravidly.

Chovanci ústavu v rámci jejich hierarchizovaného uskupení šikanují slabší žáky, přepadají lidi, okrádají je, fetují nebo nabízejí své dvě spolužačky jako prostitutky řidičům kamiónů. Sergej, hledající v rámci struktury této internátní mafie, své místo, se do jedné z dívek, kterou vůdce bandy vnímá jako svou konkubínu, zamiluje.

Ona jeho city opětuje, ale od party, jež má svá pravidla, se tím odchýlí. Žárlivostí je vehnán do situace, z níž není úniku. Vygraduje to v závěrečný konflikt s jeho čtyřmi protivníky, kteří jej zavrhli. Ten končí fatální událostí.

Radikální styl vyprávění

Šokující děj, jehož závěrečné obrazy (domácí potrat, brutální pomsta za šikanu) atakují hranici toho, co jste ochotni na plátně ještě snést, není na tomto filmu tím nejradikálnějším. Tím se stává samotný způsob vyprávění. Ve filmu se totiž nemluví a celý se odehrává ve znakové řeči bez jakýchkoliv vysvětlujících titulků.

00101553.jpg 1.JPG 
 

Od diváka tento způsob zpracování příběhu vyžaduje soustředěnější sledování než obvykle, aby pochopil vše, co se v ději odehrává. Díky dobře napsanému scénáři, sdělné režii a hereckým výkonům s tím ale nebude mít dle mne problém.

3.JPG 4.JPG

Čtyřicetiletý ukrajinský režisér obsadil většinu postav právě hluchoněmými jedinci, z jejichž gest, náznaků, prudkých pohybů, postavení a řeči těla i emocí ve tváři odzíráme, co si mezi sebou sdělují. Zároveň se tím seznamujeme nejen se způsobem komunikace hluchoněmých, ale i s tímto pro nás odlišným světem.

Ojedinělý přístup k filmové formě učí diváka zároveň znovu komunikovat s filmem pouze prostřednictvím obrazu a zvuku. Podněcuje jeho percepční aktivitu a znovuobjevuje kinematografii jako médium, v němž nejsou ke sdělování potřeba slova.

Sugestivní zážitek

Předzvěstí Kmene se stal už režisérův krátký snímek Hluchota (2010), který byl uvedený v Hlavní soutěži krátkých filmů na Berlinale. Premiéru měl Kmen na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes 2014 v rámci Týdne kritiků a ihned po svém uvedení si získal sympatie diváků i kritiků.

Myroslav Slabošpyckyj svůj film chápe jako metaforu k současné politické a společenské situaci na Ukrajině, která se zmítá v marasmu klientelismu a mafiánských metod prosazování svých zájmů.

5.JPG 6.JPG

Jeho celovečerní debut, v němž pracuje výhradně s dlouhými záběry, které střídavě přecházejí od statických celků k dlouhým jízdám prostorem, patřil jednoznačně k těm nejzajímavějším a nejsugestivnějším filmům letošního karlovarského festivalu, kde se s ním mohli diváci seznámit. Jde ale o zážitek natolik syrový, že se k němu podobně jako v případě třeba Pasoliniho Saló aneb 120 dnů sodomy nebudete mít asi potřebu vracet.

Kmen
 

  • Žánr: drama
  • Původní název: Plemja
  • www.filmeurope.cz/movies/790-kmen
  • Ukrajina / Nizozemsko 2014
  • Scénář: Miroslav Slaboshpitsky
  • Režie: Miroslav Slaboshpitsky
  • Hrají: Grigoriy Fesenko, Yana Novikova, Rosa Babiy, Alexander Dsiadevich, Yaroslav Biletskiy, Ivan Tishko, Alexandr Osadčij
  • Distribuce: Film Europe
  • Distribuční premiéra v ČR: 09. 10. 2014

Kmen
Film 8

Další článek



Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Mechanik zabiják: Vzkříšení, Jack Reacher: Nevracej se – dva akční návraty

Mechanik zabiják: Vzkříšení, Jack Reacher: Nevracej se – dva akční návraty

Den nezávislosti: Nový útok – recenze filmu

Den nezávislosti: Nový útok – recenze filmu

Roland Emmerich spojil žánrové prvky filmů katastrofických, válečných, sci-fi a monster movie, aby nám za pomocí lepší trikové výbavy připomněl kouzlo devadesátkových blockbusterů.

10× nejlepší české sci-fi filmy

10× nejlepší české sci-fi filmy

Krakatit, Vynález zkázy, Ikarie XB 1, Konec srpna v hotelu Ozon, Akce Bororo, Poslední přesun. Vývoj žánru, který je v místních podmínkách spíš Popelkou, v průběhu sedmdesáti let.

Ikarie XB 1: nejlepší české sci-fi se vrací do kin

Ikarie XB 1: nejlepší české sci-fi se vrací do kin

Za jeden z nejlepších českých sci-fi filmů je považován ten z roku 1963. V obnovené premiéře vstupuje do kin digitálně restaurovaná verze.

Warcraft: První střet – recenze filmu

Warcraft: První střet – recenze filmu

Duncan Jones se snaží videoherním předlohám sjednat stejný respekt, jaký náleží ve filmovém světě těm komiksovým. Podaří se mu to, když oslovuje především ty zasvěcené?

Správní chlapi: recenze filmu

Správní chlapi: recenze filmu

Shane Black si chytře a přitom zábavně pohrává s žánrovými koncepty filmů noir, konspiračních thrillerů, parťáckých „buddy movie“ krimi komedií i těch ztřeštěných situačních.

5× největší filmové hity z festivalu v Cannes [video]

5× největší filmové hity z festivalu v Cannes [video]

Ken Loach, Pedro Almodóvar, Nicolas Winding Refn, Paul Verhoeven, Park Chan-wook, Xavier Dolan a další hvězdná jména letošní canneské soutěže.

5 vítězných filmů z festivalu v Cannes [video]

5 vítězných filmů z festivalu v Cannes [video]

Loni porota hlavní soutěže vybírala z devatenácti snímků, letos se jich o Zlatou palmu utkalo jednadvacet. Podívejme se na pětici, která se porotě líbila nejvíce.