22

John Wick 2: recenze filmu

Keanu Reeves v pokračování akčního hitu, kterým definuje svou post-matrixovskou kariéru. Mytologie zabijáckého polosvěta se prohlubuje a počet mrtvých stoupá.

John Wick  před třemi lety vzkřísil kariéru Keanu Reevese a tak trochu i žánru akčních filmů. Keanu Reeves byl sice hvězda filmů Matrix nebo Constantine, ale v posledním desetiletí mu chyběl jasný hit. V Johnu Wickovi ho dostal. Spojil se v něm s kaskadérem Chadem Stahelskim, který mu dělal dubléra v Matrixu a vytvořili obdobu hongkongských filmů Johna Woo, definovaných jeho krvavým baletem.

Vítězný tým se nemění a tak je režisérem dvojky opět Chad Stahelski, který se v příštím roce chystá na Highlandera, a scenáristou Derek Kolstad. Kolstad měl sice do natočení prvního JW za sebou jen dvojici céčkových akčňáků s Dolphem Lundgrenem (Hra pro jednoho, Zásilka), ale ve filmu se mu podařilo stvořit unikátní gangsterský polosvět s jeho vlastními pravidly, které se nakonec ukázaly na filmu tím nejzajímavějším.

Struktury a pravidla zločineckého polosvěta

Scenárista zločinecké společenství postavil na roveň státnímu zřízení, které si musí také stanovit nějaká pravidla a etické a právní normy, aby v něm neplatilo latinské rčení člověk člověku vlkem. Fungování tohoto světa jsme poznali v prostředí luxusního hotelu pro hitmany, který sloužil jako neutrální zóna, kde se mohli scházet a potkávat. Venku si mohli jít po krku, zabíjet se navzájem, ale tady si prokazovali profesní úctu a nemohli jeden druhého oddělat. Porušení tohoto pravidla se pak tvrdě trestalo.

Jak, to rozvíjí dvojka Johna Wicka v samém závěru, který dává zároveň jasně najevo, že máme počítat i s dalším pokračováním. Ještě než se dozvíme, kdo tyto nařízení porušil a za jakých okolností, seznámíme se zas o něco hlouběji s administrativou a řízením celého toho kolosu mezinárodního společenství elitních vrahů.

Ukáže se přitom, že onen tajemný hotel Continental z jedničky, kde se zabijáci mohou sejít, není jeden, ale má své pobočky i v dalších zemích. Ve filmu konkrétně půjde o ty newyorské a římské. Že má toto společenství vlastní měnu, už víme, ale zde poznáváme i jeho strukturu, hierarchii a mytologii, starou stovky let.

Ruská spojka mezi prvním a druhým dílem

Není už to tak překvapivé jak v prvním dílu, ale rozšiřuje to naše poznání tohoto světa. A hlavně to umožňuje tvůrcům přijít s další záminkou, jak vtáhnout Johna Wicka (Keanu Reeves) znovu do hry. O tom, že jde o hitmana, který by si rád užíval zaslouženého profesního důchodu, víme také z jedničky.

Vždy ale přijde něco, co to zvrátí. V prvním filmu to byla roztomilá fenka Daisy, dárek po jeho zemřelé ženě, k níž se tak nehezky zachoval zpovykaný synáček ruského mafiána Viggo Tarasova. Ve dvojce už motivace k odplatě není možná tak silná jako nevinné oči štěněte, ale zničený dům jako místo posledních vzpomínek na ženu, která podlehla těžké nemoci, také zapůsobí. Zvlášť u osaměle žijícího muže, který už si už minule tak zakládal na svém opečovávaném luxusním fáru.

Odcizený Ford Mustang Boss 429 z roku 1969 propojí události prvního a druhého dílu JW vyrovnáním nebo spíše dorovnáním starých účtů s ruskou mafií, již po její značné početní redukci v prvním dílu zastupuje Abram Tarasov (Peter Stormare), bratr Vigga.

Dávný úpis

Po bondovsky laděném prologu s automobilovou honičkou se John vrací domů, ale plány na civilní život v ústraní mu zhatí jeden dávný úpis, související opět s oním fungováním zabijáckého polosvěta. Čestný dluh nebo nezrušitelný závazek v něm není možné odmítnout splatit. A pokud se o to pokusíte, dopadnete jako John nebo spíš jeho dům, který mu vybuchne před očima.

John je po tomto detonačním aktu ze strany italského mafiána jménem Santino D'Antonio (Riccardo Scamarcio) náhle přístupnější k debatě o tom, že by odstranil jeho sestru Giannu (Claudia Gerini) z čela italské Camorry. Santino se chce za tuto organizaci dostat do Nejvyšší rady zločineckého syndikátu a Johnova protislužba by mu v tom měla pomoci. Cesta do Itálie ale spustí řetězec událostí, na jejichž konci bude jeho souboj s vedením celé mafie.

Terminátor sčítá videoherní skóre

Dvojka naplňuje zlaté sequelové pravidlo nabídnout všeho minimálně dvakrát tolik než posledně. Nevím, jestli je to přesně dvakrát, ale mrtvol je určitě víc než v jedničce. Tam se jejich počet blížil k stovce (asi 80), zde ji překračuje (okolo 140). Nejde ale až tolik o nějaké násobení, jako spíš o prohloubení a rozšíření možností původního filmového vyprávění.

Pokračování je dějovější, výpravnější a asi o dvacet minut delší. Některé motivy z jedničky jsou více rozvedeny, jako okolnosti Johnova odchodu do zabijáckého důchodu a svazku s jeho ženou Helen (Bridget Moynahan). Ukazuje se, že i ony jsou součástí smluv a dohod, jež v mafiánském světě panují.

Poznání tohoto světa je plastičtější co do pater, jež v podsvětí nalezneme. Jedno z nich obývá i Bowery King (Laurence Fishburne), vůdce podzemního hnutí, u něhož John nachází zastání. Narážka na Matrix a postavu Morphea je tu v jejich setkání zcela patrná.

Sám John je trochu za Terminátora, který ale není nezranitelný, jen dobře chráněný. Části saka má vyztužené nějakým neprůstřelným materiálem a filmem prochází jako protagonista počítačové hry, který sčítá počty obětí. Řezné a střelné rány nepočítá, ale stále si udržuje svou elegantní poker face. Hlavními protivníky jsou mu záporák Santino, jeho hluchoněmá osobní strážkyně Ares (Ruby Rose) a stejnou funkci u Santinovy sestry Gianny zastávající Cassian (raper Common).

Ladná elegance akčních scén

Akční scény, hlavní důvod, proč asi na film zavítáte, jsou choreograficky na výši. Ladná elegance asijského krvavého baletu si tu podává rukou s bourneovskou syrovostí a zemitostí. John Wick doslova tančí mezi kulkami a rukama, nohama či střelnými a řeznými zbraněmi se brání přesile.

Údery pěstí střídá střelba z blízkosti do obličeje. Gun-fu car-fu, kdy se auto stává jen dalším prostředkem bojových dovednosti. Na filmu je opět vidět poctivá kaskadérská práce, kombinovaná s CGI triky. Akce je natočená přehledně, v kontinuálních nepřerušovaných záběrech, které nám dávají dokonalý přehled o dění na scéně.

Režisér navíc akční scény povyšuje až na jakýsi umělecký zážitek, když je zasazuje do lokací jako je Muzeum moderního umění. V něm využije ploch v zrcadlovém labyrintu nejen k obraně Johna, ale i k odkazu na film Drak přichází s Brucem Lee. Své samozřejmě sehrají i expresivně nasvícené římské podzemní chodby a další atraktivní památky (sochy, fontány) tohoto města.

Choreografickou stylizovaností akčních scén se režisér hlásí k hongkongským filmům Johna Woo. Vnáší výtvarnou poetiku do příběhu, kde počet zabitých přesahuje běžná videoherní skóre. Mytologie zabijáckého polosvěta se prohlubuje a ten, kdo naruší jeho pravidla, musí počítat s odplatou. Cesta k třetímu dílu je otevřena.

John Wick 2

• Žánr: akční
  • Původní název: John Wick: Chapter Two