Právě jsem se vrátil z hradu... Ehm ne... Počkat vlastně z IMAXu, ale vyjde to podobně, zde totiž Nolan demisi přijal rovněž! Myslím demisi logiky. Jsem jako skalní fanoušek sci-fi hodně rozčarovaný. Klasické téma, dobrý režisér, skvělá kamera a efekty a přesto příběh ne a ne držet pohromadě... Je tam tolik nepravděpodobných dějových zkratek a chyb, že to až bolí.
Namátkou. Testovací pilot NASA, vlivem okolností začne namísto létání farmařit a po cca deseti letech (dle věku dětí), je ze dne na den posazen do kokpitu jediné naděje lidstva. Bez tréninku, bez přípravy (Takový risk! A proč ten spěch? Nevysvětleno! - trpící lidstvo evidentně přežívá dalších x desítek let). Pomíjim zde fakt, že do tajné základny "podzemní" NASA se hrdina "pošle vstříc svému osudu sám" skrze vzkazy dceři, aby jí zároveň posílal šifrovaný vzkaz "STAY!" ??!?. Hned jak s raketoplánem bez obtíží odstartuje, spojuje se na oběžné dráze z meziplanetární lodí "manuálně, riskujíce tak budoucnost svou, obou lodí, potažmo lidstva (proč?). A jak byla vlastně utajovaná NASA, v prostředí omezených technických, průmyslových a lidských zdrojů umírající planety, schopná nepozorovaně postavit meziplanetární loď na oběžné dráze (to si těch desítek až stovek startů nikdo nevšiml?). No, musela mít z prd..e kliku, ale proč pak riskuje a svěří to "veteránovi" bez výcviku aby si manuálně zatrénoval... No nevím.
Menší dějový skok a jsme na druhé straně červí díry a je to tu znova. Ohromné dilema, zda zestárnout o sedm let za hodinu a patrně se tak již nesetkat se svými dětmi (pro které to hrdina celé podstupuje), tím, že sestoupí na teoreticky vhodnou, obyvatelnou planetu v blízkosti černé díry (proto ty hrátky s časem), na které se "první" mise odmlčela, aniž by se kdo namáhal pomocí dronu, sondy, vysláním robota (kterého jinak nechají lítat bez problémů) zjistit o planetě něco málo dat. Těžko se pak divit, že je překvapí smrtonosné "vlnobití".
A už jen jednu.... Dva astronauti na ledové planetě vyrazí v mačkách na expedici, aby se nakonec porvali a pro jednoho z nich musel dramaticky přilétat raketoplán aby ho zachránil. Proražené hledí helmy, únik kyslíku, hrdina se dusí a raketoplán letí na plný výkon aby ho stihl zachránit. Letí a letí a vteřiny ubíhají. SAKRA, jak daleko až v těch mačkách po ledovci došli, že tam raketa letí takovou dobu!!! Ale co, přiletí tam včas a zachrání ho. Jak jen ale padouch (druhý z expedice) stihne za stejnou dobu doutíkat zpět k základně, vyhodit ji do povětří a ukrást druhý raketoplán a vydat se s ním k meziplanetární mateřské lodi, čekající na orbitě ? (kde se tam dopr... druhý raketoplán vzal a proč s ním "místní, na záchranu čekající" kolonizátor nepřiletél k mateřské lodi rovnou?). A tak by se dalo pokračovat... Nechápejte mně zle, film není zdaleka jenom o těchto podivnostech (u kterých jsem mohl něco přehlédnout nebo nepochopit), ale žasnout nad dějem, který mi tolik připomínal 2001 Vesmírnou odysseu svou muzikální snahou pochopit "kam kráčíme", Kontakt, svým důrazem na rozpor vědy a víry (lásky), původní Planetou opic a jejím překvapivým "Einsteinovským" dramatem způsobeným rozdílným tempem času na Zemi a při putováním vesmirem, mi zkrátka dost dobře nejde. Přidejte trochu Mission to Mars, Války světů nebo Gibsonova Znamení (vztah otce a dcery), špetku Armagedonu atp, a nebude tolik překvapivé, že tím největším zážitkem bylo velké plátno IMAXu a opravdu povedená kamera... Vystačila mi na tři hodiny podívané.
A bude nejspíše stačit i Vám...