AVmania.e15.cz

Hunger Games: Síla vzdoru 1. část – recenze filmu

Dvouhodinový předkrm, který se ctí, ale trochu marně svádí boj s komerčním rozhodnutím rozdělit třetí díl do dvou částí. Hlavní chod se bude servírovat až za rok.

Teenagerské dystopie, odehrávající se v orwellovském světě Velkého bratra, jsou v současnosti v kurzu. Nejúspěšněji si z těchto filmových adaptací knižních sérií pro mládež vede trilogie Hunger Games americké spisovatelky Suzanne Collins (1962).První díl vydělal 690 milionů dolarů, druhý ještě o takřka dvě stě milionů víc.

Není se proto čemu divit, že třetí díl s podtitulem Síla vzdoru byl po vzoru závěrečné části Harryho Pottera nebo Twilight ságy rozdělen z komerčních důvodů do dvou částí. A podobně jako v případě první části Relikvií smrti se objevují oprávněné výtky, že v důsledku tohoto obchodního triku nedostává divák plnohodnotný chod, ale jen předkrm.

Třetí díl Hladových her nebo přesněji jeho první část tedy berte jako natažený, dvouhodinový prolog k vyvrcholení celého příběhu v podobě závěrečné bitvy. Ocení ho zejména fanoušci knižní předlohy nebo ti, kteří se nechtějí s touto ságou tak snadno rozloučit. Za sebe mohu říci, že ho akceptuji jen s přihlédnutím k tomu, že si budeme moci ještě jednou vychutnat herecké mistrovství Philipa Seymoura Hoffmana.

Vzbouřenecký 13. kraj

S přesunutím děje z arénových soubojů, které tvořily náplň předchozích dvou dílů, do prostředí podzemního komplexu a pozemských ruin vyprávění výrazně potemnělo a zdrsnělo. A stalo se také komornějším, protože bitvy, o něž tu jde, se vesměs odehrávají v lidském nitru.

Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) byla z Her čtvrtstoletí zachráněna skupinou rebelů, kteří se postavili na odpor proti Kapitolu, ovládanému prezidentem Snowem (Donald Sutherland). Vzbouřenci našli své útočiště ve třináctém obvodu, o němž si všichni mysleli, že byl před oněmi 75 lety Kapitolem do posledního obyvatele vyhlazen.

thehungergamesmockingjaypart1-mv-2.jpg thehungergamesmockingjaypart1-mv-21.jpg
 

Prezidentka 13. kraje Alma Coin (Julianne Moore) má spolu s přeběhnuvším architektem her Plutarchem Heavensbeem (Phillip Seymour Hoffman) pro Katniss úkol. Alma si uvědomuje, že statečná dívka má na lidi mnohem větší vliv než ona sama a rozhodne se jí využít ke svým záměrům.

Nástroje propagandy

Coby symbol odporu proti totalitní moci se má Katniss stát nástrojem propagandy, sloužícím k verbování rebelů z ostatních krajů, kteří by se pak společně sjednotili ve válce proti Kapitolu. Na dívku je tak náhle položena obrovská zodpovědnost, jíž neví, zda bude umět dostát. Je na pochybách, zda cesta, na kterou se vydala, je správná a zda by nebylo lepší se domluvit na příměří s prezidentem Snowem, aby se zabránilo obrovskému krveprolití.

Její matku a sestru Primrose (Willow Shields) se podařilo zachránit, její domov (12. kraj) ne. Přežilo z něj s výraznou pomocí Galea Hurikána (Liam Hemsworth) asi 800 lidí, kteří se stanou občany 13. kraje. Do zajetí Kapitolu ale padl její milý pekař Peeta Mellark (Josh Hutcherson), kterého začne protistrana po důkladném brainwashingu využívat naopak ve své propagandě.

Katniss vyjedná pro Peetu a další, jež byli v aréně zajati, imunitu pro případ, že by byl Kapitol poražen a stává se Reprodrozdem. S Galem, Finnickem (Sam Claflin) a režisérkou Cressidou (Natalie Dormer) natáčí tzv. proklamy, jež jsou pirátským způsobem vysílány do ostatních krajů a jimiž se vzbouřenci nabourávají i do oficiálního kapitolského televizního vysílání.

Z arény ve světě politiky

Katniss je ale přitom pod neustálým tlakem, který se odráží na její psychice. Na jedné straně chce v lidech utlačovaného Panemu probouzet revoluční nadšení, na druhé straně touží zachránit Peetu a osvobodit ho s ostatními vítězi Hladových her z Kapitolu. Což byla ostatně její hlavní podmínka, pokud se stane hlásnou troubou vzbouřenců.

Než se tedy ve druhé části třetího dílu naplno rozhoří válka mezi jednotlivými podřízenými kraji a vládnoucím Kapitolem, musí Katniss s filmovým štábem za pomocí propagandistických spotů vybudit obyvatelstvo těchto krajů z všeobecné apatie. Což není v situaci, kdy je obyvatelstvo těchto zdecimovaných regionů zastrašované a manipulované státní propagandou, tak jednoduché.

thehungergamesmockingjaypart1-mv-26.jpg thehungergamesmockingjaypart1-mv-29.jpg

Z arény jsme se ve trojce přesunuli do vyššího světa politiky, v němž se propaganda stává nástrojem udržení mocenského status quo na jedné straně a občanského vzedmutí v boji za svobodu na té druhé. Toto téma by divákům v čase připomenutí událostí 17. listopadu i debat o tom, zda prezident republiky ještě ctí prozápadní orientaci naší země nebo nadbíhá už zcela jiné, mohlo přijít aktuální. Zvlášť když se obě strany obviňují z toho, která podléhá jaké propagandě nebo jak ji pomáhá aktivně vytvářet.

Nejistý symbol revoluce

Nečekejte ale od Hunger Games přílišnou sofistikovanost, tohle opravdu není politické drama, spíš pokus o to charakterové. Konflikty, které jsou zde nastoleny, se odehrávají v důsledku rozhodnutí, jež přináší život v nesvobodě.

Jejich nositelem se stává Katniss, jejíž psychiku podkopává nejen posttraumatický stres, způsobený zážitky v aréně, ale i vědomí toho, že její vzpoura přispěla k vyhlazení kraje, v němž se narodila. Symbolem revoluce se stává někdo, kdo citově tápe mezi dvěma muži a jenž si není jistý, zda jeho motivace na cestě ke svobodě nejsou vedeny spíš egoistickými zájmy.

K tomuto vnitřně nejistému symbolu změny lidé upínají své naděje a věří, že dokáže zázrak, který změní i jejich životy. Tento symbol se ale současně snaží využít, a jak se ukáže i zneužít, lidé, kteří mu sice navenek poskytují ochranu, ale jen do té doby, dokud to bude vyhovovat jejich zájmům. Opět dějinná symbolika, která nám nebude neznámá.

Vykreslení atmosféry zkázy

Na jednu dívku je té historické i osobní odpovědnosti zkrátka až moc. A Jennifer Lawrence umí její tíhu za pomocí slz, vnitřní odhodlanosti i písně, s níž táhnou vzbouřenci do boje, divákovi prodat. Motivace jednotlivých postav, jejich pochyby i zprvu tajené záměry, jsou nám přiblíženy celkem zevrubně. Horší už je to se samotným spádem vyprávění, který zvlášť v první polovině značně stagnuje.

Bylo tomu tak i v předchozích dvou dílech, kde první půle sloužila k tomu, aby si postavy vyjasnily svou strategii pro boj i vzájemné vztahy, aby se pak v té druhé rozehrál jejich boj život. Zde se zas sbírá odvaha, váhá se mezi zájmy osobními a většinovými a do toho probíhají přípravy na revoluci, která ale vypukne až v druhé části třetího dílu za rok.

Bez té efektní koncovky se režisér Francis Lawrence (Constantine, Já, legenda, Vody pro slony) může snažit jak chce, ale divákovi to asi bude připadat málo. Přitom vizuální ztvárnění, laděné do ponurých odstínů šedé a hnědé, velmi dobře koresponduje jak s vnitřním rozpoložením hlavní hrdinky, tak se situací dalších obyvatel podzemního bunkru 13. kraje i okolních krajů.

Režisér umí zprostředkovat míru zpustošenosti těchto krajů, kde rebelové natáčí svá propagandistická videa i emoce, které se jich v té chvíle zmocňují. S akcí ale tentokrát šetří a mimo sestřelení bombardéru zápalným šípem a závěrečného osvobození zajatců z Kapitolu, se spíš soustředí na vykreslení atmosféry nespravedlnosti, zmaru a zkázy v Panemu, jež nemůže hlavní hrdinku nezasáhnout.

Prolog, bez něhož bychom se obešli

Vše toto hraje režisérovi do karet. Bohužel z celého díla je až příliš patrné, že se tu na dvouhodinovou stopáž natahuje něco, co šlo odvyprávět během půl nebo tři čtvrtě hodiny. Aniž by tím nějak výrazně utrpěl vývoj nebo rozkreslení postav.

Herci dělají, co můžou. Jennifer Lawrence předvádí celou škálu emocí, aby ukázala, že ty tři Oscary a Zlaté glóby nemá doma náhodou. Stejně jako v předchozích dvou dílech se stává přirozeným tahounem vyprávění, který se ocitá v průsečíku manipulátorských politických her. Ty rozehrává Julianne Moore i Donald Sutherland.

thehungergamesmockingjaypart1-mv-22.jpg thehungergamesmockingjaypart1-mv-23.jpg

Přesto nemůžu jít výš než na průměrné hodnocení. Na místo plnohodnotného díla dostáváme prolog k němu, bez něhož bychom se v této samostatné podobě klidně obešli. Režisér i herci odvedli dobrou práci, ale jejich bitva byla z důvodů komerčních prohraná už trochu dopředu.

Znalci knižní předlohy tento rozdělený útvar nenabídne víc než jen ilustraci toho, co zná. A divák, který s ní obeznámen není, zas bude mít po právu pocit, že nedostal nebo byl oddálen od toho, co vidět chtěl. V obou případech je to taková klausovská nevýhra.

Hunger Games: Síla vzdoru 1. část
 

  • Žánr: teenagerská dystopie
  • Původní název: The Hunger Games: Mockingjay - Part 1
  • www.thehungergamesexplorer.com/us/epk/mockingjay-part1/
  • USA 2014
  • Scénář: Danny Strong, Peter Craig (podle předlohy Suzanne Collins)
  • Režie: Francis Lawrence
  • Hrají: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Elizabeth Banks, Julianne Moore, Philip Seymour Hoffman, Stanley Tucci, Donald Sutherland
  • Distribuce: Forum Film CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 20. 11. 2014

Hunger Games: Síla vzdoru 1.
Film 5

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Ostáva dúfať, že druhá časť sa nebude presne… Peter 24. 11. 2014, 07:53
Proč je většina "recenze" pouze synopse? Aut… Kryštof 23. 11. 2014, 15:27
Nie že by som na (žensky vyzerajúce) bojovní… NOWOCAYN 23. 11. 2014, 10:13

Další podobné články

Arrival: první trailer na očekávané sci-fi

Arrival: první trailer na očekávané sci-fi

Star Trek: Do neznáma – recenze filmu

Star Trek: Do neznáma – recenze filmu

V čase padesátého výročí série přišel rychlý a zběsilý režisér Justin Lin a scenárista Simon Pegg s futuretro dílem, v němž sází na zábavnou interakci postav a seriálovou strukturu vyprávění.

Rogue One: A Star Wars Story – nový oficiální trailer je tu

Rogue One: A Star Wars Story – nový oficiální trailer je tu

Komorná: recenze filmu

Komorná: recenze filmu

Sexualita jako způsob ženské emancipace i prostředek rafinovaného komplotu. Park Chan-wook za pomocí nespolehlivého vypravěče rozehrává erotický thriller, plný zrady, intrik a přetvářky.

Resident Evil: Poslední kapitola - první oficiální trailer na sci-fi horor

Resident Evil: Poslední kapitola - první oficiální trailer na sci-fi horor

Sebevražedný oddíl: recenze filmu

Sebevražedný oddíl: recenze filmu

David Ayer tým superpadouchů vyvedl v temnějších barvách, než jsme zvyklí u Marvelu. Přesto ale mohl bizarně zvrácený potenciál svých postav mnohem lépe využít a narušit tak více komiksové konvence.

10 nejlepších trailerů týdne

10 nejlepších trailerů týdne

Mezinárodní Comic-Con proběhl minulý týden a tvůrci nabídli nové upoutávky na filmy, na které se můžeme těšit. A do přehledu jsme přidali i další zajímavé trailery na očekávané filmy.

Jason Bourne: recenze filmu

Jason Bourne: recenze filmu

Paul Greengrass je skvostným aranžérem davových akčních scén a jeho „reportážní“ styl stále zabírá. Ve vyprávěcím konceptu ale přešlapuje na místě a postavu agenta Bournea nikam neposouvá.