AVmania.e15.cz

Hudba na Radiožurnálu zblízka, v číslech a grafech

Seznam kapitol
Hudba na Radiožurnálu je téma věčných debat. Zjistili jsme, že stanice skladby sice tolik neopakuje, ale když je v playlistu drží celé roky, je výsledek stejný. Analýza a komentář.

Proč se u skladeb Českého rozhlasu Radiožurnálu zdá, že je člověk slyší stále dokola? Asi je často opakuje, ne? Ve skutečnosti je to naopak, v tomto ohledu patří k lepším rádiím. Stejnou skladbu přehraje znovu průměrně až po 4,6 dne

Problém je jinde: v málo aktualizovaném playlistu. Vždyť 79 % skladeb, které jste mohli na Radiožurnálu poslouchat v prosinci 2015, hrál už loni v lednu. Za jedenáct měsíců obměnil pouze 21 % svého seznamu aktivních skladeb.

Konkrétně v prosinci zaznělo 1274 skladeb, každá průměrně 4,9×, a pouze 269 z nich jste na Radiožurnálu nemohli slyšet v lednu 2015. A jak zjistíte dále z článku, ještě překvapivější je srovnání s předchozími roky.

Však já si vás změřím!

Hudba na Radiožurnálu je – subjektivně – mnohem lepší než před lety. Na výběr skladeb si už nemohu moc stěžovat. Ale to opakování… Když proto začal Český rozhlas na webu zveřejňovat své playlisty, rozhodl jsem se je zaznamenávat a vyhodnocovat, abych si své dojmy podložil čísly. V tomto článku je výsledek ročního sledování.

Když už jsem měl tenkrát hotové zaznamenávání Radiožurnálu, přidal jsem k němu ještě Radio Wave a ČRo Dvojku. A také komerční rádia, která zveřejňují playlisty na webu: Evropu 2, Frekvenci a a Impuls. I když pro mě zůstává hlavní Radiožurnál, pro srovnání ukážu i ty ostatní.

Važte si Radiožurnálu

Podívejte se na tabulku s mediány opakování skladeb pro jednotlivé stanice a rok 2015. Medián (střední hodnota) v tomto případě popisuje realitu lépe než průměr, protože intervaly mohou jít do velkých extrémů.

Stanice Medián opakování
Dvojka 9,2 dne
Wave 5,9 dne
Radiožurnál  4,6 dne
Impuls 3,8 dne
Frekvence 1 2,2 dne
Evropa 2 0,6 dne

Lepší než Radiožurnál je Wave a hlavně Dvojka (9,1 dne). Oproti tomu komerční stanice si s častým opakováním hlavu nelámou.

Podívejte se na histogram, který znázorňuje opakovanost skladeb na Radiožurnálu v roce 2015. Na ose X jsou intervaly opakování ve dnech, osa Y ukazuje počet opakování v těchto intervalech. Useknul jsem je po třiceti dnech, pak už v grafu stejně není nic vidět.

1 Graf opakovanost Radiozurnal.png

Že byste jednu skladbu na Radiožurnálu slyšeli v jednom dni dvakrát, to se prakticky nestává. Opakování po jednom dni je častější, výrazně nejvyšší sloupec ale najdete u intervalu pěti dnů.

A teď srovnání Radiožurnálu s ostatními rádii. V grafu teď ukazuji už jen sedm dnů, to pro přehled stačí. Z plochy celého grafu také zhruba poznáte, jak velký podíl tvoří hudba ve vysílání.

2 Graf opakovanost vsichni.png

Rádia hity opakují častěji

Jediné číslo ale pro charakteristiku opakovanosti skladeb nestačí. Rádia totiž točí velké hity mnohem častěji než průměrnou skladbu; natož hudbu, kterou vytáhnou jen pro určitou příležitost párkrát za rok.

Podívejte se proto na následující graf. Ukazuje, jak se vyvíjí opakovanost skladeb, když playlist postupně zmenšuji a nechávám v něm čím dál víc opakovanější skladby.

Začal jsem s kompletním playlistem (část vlevo) a pomalu ho zmenšoval k největším a nejopakovanějším hitům. Bod úplně vpravo odpovídá u každé stanice 95. percentilu počítanému z počtu opakování skladeb. Jinými slovy je v něm jen horních 5 % nejhranějších písniček

10 Radia, opakovanost, percentily.png

Všimněte si netypické křivky Radiožurnálu. V prvních třech čtvrtinách klesá velmi pozvolně, ze 4,6 dnů spadne na 3,4 dne. Oproti ostatním stanicím, kde je změna téměř lineární až do konce, ale potom nastane sešup. Skladby, které si Radiožurnál oblíbí, pak opakuje v průměru jednou za dva dny.

To ale není nic proti komerčním stanicím, ze kterých vyčnívá hlavně Evropa 2. Její medián opakovanosti je už od začátku pod jedním dnem. A největší hity je schopná opakovat i každé tři hodiny. Loni se to stalo u 45 skladeb v 289 dnech roku (počítám 8 a 9 přehrání denně).

Tohle všechno bylo pro Radiožurnál ještě dobré. V další kapitole článku ale vykopu pěkně uleželého psa…

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

já bych celý ten Radiožurnál narval do počít… Radon 25. 1. 2016, 14:14
Výběr hudby se na Radiožurnálu díky Duhanovi… JirkaM 24. 1. 2016, 21:02
Méně muziky a lepší by prospělo. Je to zprav… Josef Vondáček 22. 1. 2016, 19:34
Hudebně je Radiožurnál prostě fuj. Spousta n… Václav Souček 22. 1. 2016, 13:58
jsem myslel, že je to zpravodajská stanice, … Pája 22. 1. 2016, 09:33

Další podobné články

Spotify si platí už 39 miliónů posluchačů

Spotify si platí už 39 miliónů posluchačů

Hudba online a hudební služby – vyberte si tu správnou

Hudba online a hudební služby – vyberte si tu správnou

Hudební služby jsou neuvěřitelně pohodlné, měsíčně z karty zmizí cena několika piv a vy posloucháte cokoli, kdykoli a kdekoli. Přesto bohužel nejsou hudební služby dokonalé.

LG Music Flow P5 – bezdrátové repro místo kabelky [test]

LG Music Flow P5 – bezdrátové repro místo kabelky [test]

Bluetooth reproduktorů je na trhu nemalé množství, a tak se snaží většina výrobců předhánět v doplňkových funkcích, které ten jejich model odliší od konkurence. Co když ale nic takového repro nenabízí?

Panasonic představil trojici nových sluchátek

Panasonic představil trojici nových sluchátek

O dva modely rozšířila společnost Panasonic přenosnou řadu sluchátek HF, která jsou prý určena pro každodenní použití do města. Jedna novinka je pak v řadě HD s Hi Res zvukem.

Jaybird X2: vzduchem rovnou do uší

Jaybird X2: vzduchem rovnou do uší

V pohodě se spojí s telefonem i s hodinkami pomocí Bluetooth a vydrží hrát celý den. Po více než třech týdnech testování musím tvrdit, že jsou to jedny z nejlepších sluchátek, co jsem měl v uších.

48 % lidí, kteří kupují gramofonové desky, je stejně neposlouchá

48 % lidí, kteří kupují gramofonové desky, je stejně neposlouchá

Sony SRS-XB3 a XB2: voděodolné BT repro s překvapivým zvukem

Sony SRS-XB3 a XB2: voděodolné BT repro s překvapivým zvukem

Bluetooth reproduktory se dostaly do vývojového stádia, kdy zvládnou i výkonnější reprodukci nejen v interiéru.

Streaming hudby poráží stahování, gramodesky jsou na vzestupu

Streaming hudby poráží stahování, gramodesky jsou na vzestupu

Hudební průmysl se v posledních letech radikálně proměnil. Dříve hlavní zisky plynuly z prodeje fyzických médií, nyní digitální distribuci válcují streamingové služby.