24

Harry Potter a Relikvie smrti - část 1: recenze

Pátrání po rozesetých stopách Voldemortovy duše zrazuje absence závěru, schovaného do letního vyústění čarodějné ságy.

„Jsou to temné časy, o tom není pochyb“, prohlásí ministr kouzel na tiskové konferenci před přítomnými novináři a následné události dodají jeho slovům smrtelnou vážnost. Pořádně zabrat dostane nejen oprýskané logo potterovské výrobní a distribuční společnosti Warner Bros.

Na útěku

Filmová série podle předlohy J. K. Rowlingové spěje nevyhnutelně do finále. Protože se s ní tvůrci, diváci a hlavně producenti jen neradi loučí, rozhodli se závěrečnou část rozdělit na dva díly. I přes prohlášení o obtížné adaptovatelnosti tak rozsáhlé předlohy do jednoho filmu (jak bylo zvykem u všech předchozích filmů), pravý důvod rozpůlení sedmé kapitoly čarodějné ságy do dvou snímků bude ležet více ve sféře ekonomické než umělecké. Dosavadních šest dílů vydělalo v kinech takřka 5, 5 miliardy dolarů a není proto čemu se divit, že producenti chtějí takto výnosnou látku ještě pořádně vytěžit. Zvláště když klonové pokusy (Čarodějův učeň, Percy Jackson: Zloděj blesku) o tematicky spřízněné počiny nevyvolaly zdaleka takový zájem publika.

Důvod úspěchu čarodějné série tkví v popularitě knižní předlohy J. K. Rowlingové, jež stvořila propracovanou mytologickou pohádku pro dětské i dospělé čtenáře, sledující iniciační přerod dickensovského sirotka ve vyvoleného jedince, jenž může v souboji s vládcem temnot jako jediný ochránit svět od zla.

Zatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by se tak mělo dít. Spíše naopak. Bradavický ředitel Albus Brumbál (Michael Gambon) je mrtvý a stoupenci lorda Voldemorta (Ralph Fiennes) posilují své pozice. Harry Potter (Daniel Radcliffe) má být před jejich stíháním dopraven do tajného úkrytu, ale vinou zrady je plán transportu vyzrazen.

Historické paralely

Fénixův řád zaznamená ztráty, ale i radostnou událost v podobě svatby jeho členů. Ministr kouzel Rufus Brousek (Bill Nighy) na ni předá trojici mladých kouzelníků Brumbálovo dědictví ve formě předmětů, jejichž význam obdarovaní docení až časem. Jen mocný meč, zmíněný v závěti, se někde ztratil. Na svatbu vtrhnou Smrtijedi a brutálním způsobem ji rozpráší. Trio mladých kouzelníků se zachrání a ocitne se na útěku před svými sílícími pronásledovateli. Osamocení a bez zázemí jejich podporovatelů a ochránců se protloukají ulicemi Londýna.

Spiklenci se zmocňují ministerstva kouzel, kam dosazují své stoupence. Například předsedkyni komise pro registraci čarodějů s mudlovským (nekouzelnickým) původem Dolores Umbridgeovou (Imelda Stauntonová). Žena, ochotná se sladkým úsměvem sloužit jakémukoliv režimu, se ujímá úkolu pronásledování čarodějů s poskvrněným rodokmenem. Genocida mudlů i kouzelníků se smíšenou krví může začít a s ní i jasná autorská paralela k nacistickému označení židovského národa jako určeného k vyhlazení. Vzhledem ke zvoleným kostýmům metafora možná až příliš doslovná.

Převzetí vlády nad smrtí

Před trojicí kouzelnických teenagerů stojí úkol najít a zničit zbylých pět viteálů ze sedmi, do nichž lord Voldemort vložil svou duši. Šalamounsky ji rozdrobil a ukryl mezi množství předmětů, jejichž povahu, moc, lokaci ani podobu jeho protivníci neznají. Ví jen, že existují a že je třeba je zneškodnit ještě dřív než jejich původce. Pátrání po viteálu a nástroje na jeho zničení tvoří stěžejní zápletku první půle sedmé části filmové ságy.

K ní se přidává mýtický příběh o „relikviích smrti“, osvětlující jejich původ na pozadí bajky o třech bratrech, kteří se snažili oklamat smrt. Režisér ho vizuálně ztvárnil jako animovaný film z magické dílny Tima Burtona. Bezová hůlka, nejmocnější hůlka, která kdy byla vyrobena, kámen vzkříšení a neviditelný plášť společně tvoří Relikvie smrti, které kouzelníkovi, jenž se jich zmocní, zajistí vládu nad smrtí. Voldemort po smrti Brumbála cítí, že má vítězství na dosah. Zbývá zabít Pottera a získat právě ony tři kouzelné relikvie, pomocí nichž zlo definitivně přebere otěže nad chodem světa.

V lesích důvěry

Harry, spolu se svými kamarády, je nucen se ukrývat v temných britských lesích. Neví, komu může věřit a kdo už se spojil s protistranou zla. Bezvýchodnou situaci umocňuje nález medailonku s Voldemortovým viteálem, v jehož nošení se zběhlý triumvirát střídá. Nezničitelný artefakt, v němž se ukrývá část Voldemortovy síly, ovlivňuje jeho nositele podobně jako Froda magický Sauronův prsten. Deptá jej a umocňuje jeho skryté běsy. Nevyřčené touhy a ambice se derou na povrch, vzájemné konflikty se umocňují a vyostřují. Ron (Rupert Grint), který svou lásku vůči Hermioně (Emma Watsonová) zatím projevuje jen kradmými zamilovanými pohledy, díky tomu patologicky žárlí na Harryho. Ten musí utěšovat z Ronova chování zklamanou kamarádku v lyricky něžném tanci ve stanu za zvuků písně O‘ Children Nicka Cavea, který o jejich vztahu vypoví více než množství proklamovaných slov.

Strastiplná pouť tří přátel uprostřed nekončících plání, hlubokých lesů a skalních masívů prověří jejich odvahu, odhodlání i schopnost spolehnout se na sebe sama i ty nejbližší. Vzájemným poutem se brání chmurám, jež na ně během dlouhých tísnivých dnů, vyplněných bezcílným směřováním, dopadají. Jediné spojení s civilizací v tomto vybydleném světě pro ně představuje tranzistorové rádio, kde s napětím očekávají zprávy o tom, co se děje s jejich příbuznými a známými.

Hlášení, připomínající referování z inscenovaných procesů v padesátých letech nebo válečných štvanic na Židy navozuje zdání orwellovského totalitního zřízení, jež roztahuje svá chapadla moci. Unavení, rozhádaní a plni pochyb o smyslu svého konání jdou ale dál. Nemůžou jinak, pokud nechtějí, aby je zoufalství paralyzovalo a odvrátilo je od odhodlání splnit úkol, který si předsevzali.

Vykořeněni z relativně bezpečné bradavické školní půdy podnikají detektivní pátrání po viteálech, v němž se klíčovým svědkem stává dávná minulost, z jejichž indicií se musí naučit čerpat. Proto se vydávají k hrobu Harryho rodičů v Godrikově dolu, kde nachází Nebelvírův meč, jenž by mohl zlomit moc neseného viteálu.

Plíživé prostřední dějství

Steve Kloves, který se scenáristicky podílel na adaptacích všech potterovek vyjma Fénixova řádu, se musel poprat s předlohou, jež je pro adaptaci asi nejméně vhodná. Spletitý děj rozdělil do tří, tempem nevyrovnaných, dějství, z nichž se nejvíce vleče to prostřední. Nabízí sice úchvatné exteriéry, ale z hlediska dynamiky vyprávění přešlapuje trochu na místě. V lůně přírody se odhalují vazby ústřední trojice na ploše více jak třetinové z celkové dvou a půl hodinové stopáže, což klade důraz hlavně na díl od dílu se zlepšující herectví ústředního trojlístku.

Mladí představitelé se tohoto úkolu nezalekli a předvádí uvěřitelnou paletu měnících se emocí. Daniel Radcliffe je z trojice stále herecky nejprkennější, což zmírňuje uvolnění přinášející Ron Ruperta Grinta. Hermiona se stává pravým středobodem party, jeho mozkovým ústředím i srdcem, přinášejícím nové podněty a vzruchy.

Ve stínu spíše intuitivně působící herecké omladiny stojí v závětří výkvět britského herectva. Větší prostor dostává snad jen temperamentní sadistická mrcha Bellatrix (Helena Bonham Carterová) ve scéně mučení Hermiony a zlomený šéfredaktor Jinotaje Xenofilius Láskorád (Rhys Ifans), mající strach o svou unesenou dceru Lenku Střelenku (Evanna Lynchová).

Ve Voldemortově stínu

Harry Potter je schopen se díky hodinám nitrobrany infiltrovat do podvědomí Voldemorta a i jeho soupeř chce vyřešit záhadu jejich propojení. Voldemort se domnívá, že za vše mohou hůlky. Mučením starého hůlkaře Ollivandera (John Hurt) zjišťuje pravdu o společném jádru jeho a Harryho kouzelnické hůlky. Snaží se odhalit tajemství, kde se tento mocný nástroj nachází, což ho přivede až k vloupání se do hrobu v minulém díle zemřelé postavy. Ralph Fiennes už není oním duchem bez formy a v úloze zlověstného lorda se čím dál víc materializuje a tělesně přibližuje svým odpůrcům.

Černokněžník Severus Snape (Alan Rickman) sice stojí na straně Voldemorta, ale úvodní obětování jeho bradavické kolegyně Burbageové na Malfoyově zámeckém panství naznačí, že pozice na poli zla se mohou ještě pootáčet. Stejně jako v případě povznesené rodiny Malfoyů, s níž zachází Vy-víte-kdo velmi neuctivě. Odevzdání čarovné hůlky jako symbolu kouzelnické moci Lucia Malfoye (Jason Issacs) ve prospěch lorda Voldermota podkopává sebevědomí pyšného čaroděje.

Ten by se tak rád viděl po boku pána zla, který se mu uhnízdil v jeho domě a jal se ho znemožňovat před ostatními Smrtijedy. Jeho syn Draco (Tom Felton) opět nerozhodně a rozpolceně zkoumá hranici mezi dobrem a zlem. Navenek se přimyká k té škodící polovině, ale ve chvíli kdy má identifikovat své, žihadlovým kouzlem začarované, spolužáky, mlží, aby jim neuškodil. Jak je vidět, charaktery důležitých postav se budou ještě vybarvovat a odhalovat.

Limity adaptačního přístupu

Na to, zda bude svět očištěn od arcizloducha lorda Voldemorta si ale musíme počkat do 14. července 2011, kdy sága vyvrcholí. Zatím se musíme spokojit s příběhem, který nejvíce ztrácí právě kvůli absenci klasického dramatického oblouku se závěrečným vyústěním, jež v první části nahrazuje cliffhanger, lákající na letní pokračování. Otázka zní, zda první část obstojí samostatně bez té druhé a odpovědí zní váhavě „ano, ale…“.

Steve Kloves se nedokázal, tak jako Peter Jackson v druhém Pánovi prstenů Dvě věže, odpoutat od lineární souslednosti událostí v knižní předloze, jež by mu umožnily přijít se scénářem, který eliminuje dlouhé rozvláčné plochy přírodního putování. Trochu nepochopitelně krátí radši v úvodní třetině, díky čemuž se řada zásadních událostí děje mimo obraz a my jako diváci se o nich dozvíme ze slovních vyjádření postav. Příkladem budiž smrt Pošuka Moodyho, již vyjeví Remus Lupin (David Thewlis).

Kloves se snaží lavírovat mezi dvěma interpretačními přístupy k výchozí látce, jež už byly na potterovskou ságu uplatněny. Nesnaží se ani otrocky přepisovat knihu, ani se s ní svébytně poprat jako Alfonso Cuarón ve Vězňovi z Azkabanu nebo Michael Goldenberg ve Fénixově řádu. Drží se svého často kritizovaného stylu, kdy z rozsáhlého podkladu extrahuje ty nejefektivnější scény a bez vnitřní provázanosti je klade za sebe. Jeho metoda ale v kombinaci někdy až přílišné popisnosti ve vypjatých momentech a naopak citelné úspornosti v z jeho pohledu méně důležitých pasážích ukazuje své limity.

Povinné opáčko pro nezasvěcené

U neznalých předobrazu se snadno může dostavit pocit, že sledují nesouvislé a vytrhané pásmo obrazů z knihy, při němž jim uniká význam jednotlivých detailů. Znalost kontextu celé čarodějné mytologie, umožňující zapamatování si desítek postav z minulých dílů a jejich statutu v rámci vyprávění, je výhodou. Pro knižní nebo filmovou předlohou nepolíbené (vím, že jich asi mnoho nebude) nebo ty, kteří si předchozí díly už tolik nepamatují, radím před návštěvou kina si předchozí části trochu osvěžit, aby se neztráceli ve změti figur a mcguffinovských předmětů, jež mají spojitost s ději minulými nebo těmi, jež teprve vyjeví svůj význam.

Tvůrci se neobtěžují pro zapomětlivé některé motivy znovu osvětlit a my tak musíme pátrat v paměti, ve kterém díle se objevili postavičky Krátury a Dobbyho nebo jak souvisí identita vůdce bandy lapků, nahánějících pro nové vedení ministerstva kouzel nečistou kouzelnickou rasu, se zákeřným vlkodlakem Šedohřbetem. Stejně tak není ozřejmeno, proč s sebou Harry nosí střep, jež mu slouží jako zpětné zrcátko nebo proč je nutno nosit medailon s viteálem právě na krku.

Nacházení nových indicií při pátrání po viteálech ovlivňuje pak až příliš náhoda nebo jsou představeny jako důsledek Hermioniny logické dedukce. Hermiona vždy přijde s osvětlením nějaké záhady a my už jen čekáme, kdy po sherlockovském vzoru dodá „Jak prosté, milý Harry a Rone“.

Budování svírající atmosféry

Zásluhu na tom, že nevyrovnaný scénář drží pohromadě, má režisér posledních dvou potterovských příspěvků David Yates. Více než na kouzelné šermování s hůlkami nebo naddimenzované digitální efekty se soustředí na budování svírající atmosféry, ohrožující život ústředního trojlístku. Žánrově se přitom pohybuje mezi mýtickou odysseou, napínavým thrillerem s detektivními a hororovými prvky (dům historičky Bathildy Bagshotové) a iniciační road-movie s citlivou drobnokresbou citových zmatků dospívajících hrdinů.

V akčních scénách odlehčuje napětí vtipem jako při Harryho úniku z domu Dursleyových, kdy na motorce s Hagridem čelí ve vzduchu ofenzívě Smrtijedů. Stejně si počíná i při jejich útoku v mudlovské kavárně nebo v danny-parťákovském vniknutí v převleku za úředníky na ministerstvo kouzel po požití mnoholičného lektvaru. Ve scénách v lese při naháněné lapky se nebojí užití ruční kamery pro zvýšení jejich dynamičnosti.

Především ale zahušťuje atmosféru natolik, že beznaděj se rozlévá po plátně se zvyšující se řadou bolestných ztrát na straně Harryho stoupenců. Kameraman Eduardo Serra (Krvavý diamant, Dívka s perlou) kreslí pochmurné obrazy podzimní a zimní krajiny, jak vystřižené z Hillcoatovy filmové adaptace postapokalyptického románu Cormaca McCarthyho Cesta. Mrazivě vlezlá studená nálada s i ve dne potemnělou oblohou se stává ideálním vyjádřením rozpoložení opuštěných a zpustlých psanců, sužovaných strachem o sebe i přátele, kteří mizí a umírají. Vpřed je žene vytrvalost a pokora před posláním, jež jim bylo svěřeno.

Půvab tohoto čím dál depresivnějšího vyprávění tkví v tom, že diváci stárnou spolu s oblíbenými postavami, jež je přivádí v případě dětského publika na práh dospělosti a umožňují jim vstřebat a přijmout změnu z původně dětské knížky směrem k dospělému dramatu. Dospívajícím se v sáze zároveň odráží kus jejich osobního vývoje, který jim v přenesení mimo všední realitu umožnil na rozdíl od Harryho bezbolestně dospět.

Harry Potter a Relikvie smrti - část 1

• Žánr: fantasy thriller
  • Původní název: Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I