16
Fotogalerie

Grass Valley Canopus ADVC300: Jak dokonale digitalizovat VHS

Kapitoly článku:


Zaostření

Další funkce, která je k dispozici hned ve dvou různých možnostech. Jednak je tu klasické celkové doostření obrazu, jak ho známe z fotoeditorů. Má mimořádně jemný krok možnosti regulace. Druhá možnost je nastavení okrajů a to nezávisle horizontálních a vertikálních. Tato funkce funguje stejně jako zaostření, ale jen v horizontálním, nebo vertikálním směru.

edge.jpg

Na obrázku je původní záznam, horizontální, pak vertikální doostření a nakonec zapnuté oba filtry. Na ilustračním obrázku to vidíte naplno - v reálném nasazení máte k dispozici 4 kroky účinku filtrace. Moje zkušenost během recenze: vyplatí se jemně přiostřit horizontální - téměř nevnáší artefakty a obraz to znatelně osvěží. K tomu jemně pustit celkový filtr doostření. Taky tak, aby doostření nebylo téměř vidět.

Doostřování VHS obrazu je diskutovatelné téma. Čím bude ostřejší, tím větší budou nároky na datový tok videa. Navíc:

  • Ostřejší obraz VHS přináší viditelnější obrazovou nejistotu až chvění právě v zaostřených oblastech.
  • Když k tomu přičteme fakt, že mnoho videokamer už přichází se značně preostřeným obrazem, nešetrným použitím této funkce se více zvýrazní artefakty, než celkový dojem zaostření.
  • Plus zaostřením zvýrazníte každý šum.

Tuto funkci tedy při VHS signálu využijete jen jako lehké přiostření.

Hue, saturation

Těmito nastaveními lze regulovat celkovou barevnost videozáznamu.

Hue má smysl měnit jen výjimečně, hodí se více v normě NTSC. Dokáže změnit barevnost videa, ale tímto nástrojem nelze odstranit chybně nastavení bílé. Pokud máte na videu barevný závoj, můžete to zkusit ošetřit ve střihacím softwaru. Jemný závoj odstranit lze. Výraznější závoj radím přiznat, nebo video konvertovat na černobílé.

Saturation. Na obrázku je ukážka nastavení barevnosti. Vpravo barevnost naplno. Udělat se zde však dá i černobílý obraz.

saturacia.jpg
Nastavení saturation na maximum

Při mizerných kazetách, zejména pokud jde o druhou kopii je již obraz často mimořádně nejasný, barvy jsou nestabilní. Vyzkoušejte takové video převést do černobílého. Ztratí se sice opar barevnosti, ale získáte podstatně stabilnější, i když jen černobílý obraz.

Je to tak trochu psychologický trik. Ukážete divákovi záběry s mírně chybnou barevností a bude mluvit o mizerné kvalitě obrazu. Pokud totéž převedete na černobílý obraz, začne to zavánět kumštem...

Černobílý obraz sice není divácky tak atraktivní, ale divák neklade takové ty nepříjemné dotazy typu "proč je to celé takové nějaké do zelena?"

Příklad kompletní úpravy

Nakonec jsem připravil několik ukázek komplexní úpravy obrazu. Je to subjektivní, někdo by doostřil víc, někdo by méně měnil barvy.

Upravený obrázek je mírně doostřen, zvýraznil jsem barvy, zvýšil rozsah - jemně prohloubil stíny a výrazněji expandoval světla. Tím se v tmavé oblasti záběru trochu rozjasnilo. Podívejme se ještě na podobný zákrok, ale uplatněný na běžný záběr.

default-nastavenie.jpg rozne-korekcie.jpg
Komplexní korekce obrazu

Vlevo původní záběr, vpravo upravený. Tento záběr je vlastně v pořádku a nějaké úpravy nepotřebuje. Pro ilustraci jsem však udělal podobné úpravy, jako při testovacích obrazcích. Pro názornost jsou trochu přehnané. V skutečné produkci bych brilanci zvyšoval mnohem méně.

default-tatry.jpg tatry-korr.jpg
Korekce na reálnější příkladu

Takto upravené záběry pak v počítači můžete ještě v některé nelineární střižně jemně barevně a gradačně doladit. Po tom zákroku už bude výsledné video mít takovou obrazovou kvalitu, jakou ste asi nikdy dosud neviděli.

3D Y/C separace

Tato funkce se týká NTSC, netestoval jsem ji. Je určena na kvalitnější podání snímaného obrazu z kompozitního vstupu.

Regulace zvuku

Při nastavení zvuku se dá regulovat celková hlasitost manuálně, nebo automaticky. V případě, že je vstupní signál problémový, můžete upravit basy a výšky.

Při zvuku je užitečná volba zamknutí obrazu a zvuku. V praxi se projeví tak, že pokud snímáte videozáznam z kamery, často jsou v něm výpadky - například mezi záběry. Tyto vypadlé políčka záznamu videa se zohlední i ve zvukové stopě a tak i záznam z problematické kazety má dokonale synchronizovaný obraz a zvuk.

Celkový dojem - srovnání kvality obrazu

Pomocí ADVC300 dostanete do DV maximum, co se z daného zařízení vůbec dá dostat. Dále už fyzika nepustí ...

canop.jpgaver.jpg
Srovnání kvality obrazu s TV kartou

Vlevo digitalizovaný obraz přes ADVC300. Vpravo přes běžnou USB TV kartu AverMedia HD (stojí desetinu ceny), která patří k tomu nejlepšímu v kategorii běžných digitalizačních zařízení pro domácí použití. Obě zařízení jsou ve standardních nastaveních, ale z videa AverMedia jsem musel dlouho hledat kvalitní obrázek na ukázku. Mnohé okénka jsou nekvalitní, roztřesené kvůli chybě synchronizace, značně neklidné jsou i barvy.

No a ještě rychlé porovnání:

compare.jpg
Detail 1:1

To je detail ze záběru 1:1. Živě ve videoukázkách výše v tomto článku vidíte stejný obrazec.

Tipy na závěr

Pokud se pustíte do práce s videem ať už na tomto zařízení, nebo jiném, budelepší, když si na přesné nastavení obrazu zařídíte druhý monitor. ADVC300 má pro tento účel samostatný hardwarový výstup. Monitor na počítači sice můžete použít také, narazíte zde však na problém řádkového překladu. Na počítačovém monitoru se během snímání videa bude zobrazovat buď jeden půlsnímek (a tedy obraz poměrně neostrý) nebo oba půlsnímky. Zde je však obraz zatížen řádkovým překladem a při rychlých pohybech na scéně toho moc neuvidíte. Televizor, nebo kontrolní monitor tento problém řeší úplně.

Jistota kvalitního výstupu

K digitálnímu videu vede mnoho cest. Uvědomuji si, že návod a doporučení v tomto článku nejsou ani jedinou, ani nejsprávnější cestou. Jelikož jsem recenzoval poměrně drahý kousek hardwaru, očekávám v diskusi dost negativních reakcí, zejména typu "já jsem na kartě za 5 eur převedl všechny videa a neměl jsem žádné problémy". A je to opravdu tak. Jde to. Ostatně - zkuste si to. V mnoha případech opravdu uspějete i s nejlevnějšími řešeními. Pokud však požadujete prvotřídní výstup, toto zařízení vám ho poskytne.

Děkuji firmě Syntex za poskytnutí zařízení na recenzi.

Grass Valley Canopus ADVC300

Klady

  • Z videovstupu dostanete maximum, co se fyzikálně dá vytáhnout - kvalita zvukového a obrazového převodníku je vysoká
  • Regulace expanze černé a bílé - tato funkce je asi jednou z klíčových vlastností zařízení. Dodá obrazu brilanci
  • Možnost výrazně ovlivnit kvalitu obrazu s jemným laděním kroků úprav.
  • Vynikající možnosti v nastaveních odstranění šumu
  • Korekce časové chyby (TBC) koriguje i záznam z mírně poškozených pásů do plně stabilního obrazu
  • Ukládá video v bezztrátovém formátu DV (hodina a půl záznamu má kolem 50 GB)
  • Úplná synchronizace audio/video i v případě výpadků obrazu
  • Práce s počítačem i bez něj. Obraz můžete digitalizovat přímo na jiné zařízení

Zápory

  • Aktivní chlazení řešené ventilátorem je hlučné, zařízení je slyšet
  • Funkce TBC je automaticky zapnuta. Pokud byste z nějakých důvodů chtěli použít originální signál, to nelze
  • Ovládací prvky na samotném zařízení jsou nepřehledné a nerad bych se učil ovládat to bez počítače

Poznámka autora

Zariadenie Canopus ADVC300 sa nedávno prestalo vyrábať. Dá sa však ešte nájsť v skladoch niektorých predajcov. Cena sa pohybuje okolo 500€, ale aj toto je signál, že téma VHS už dožíva.

Kvalitou najbližšie je krabička Grass Valley ADVC-110 (cena okolo 280€), alebo jednoduchšia verzia Grass Valley ADVC-55 (cena okolo 200€). Druhú menovanú som mal možnosť tiež testovať. Obidve zariadenia podávajú prvotriedne výsledky, avšak neobsahujú najdôležitejšiu funkciu - TBC. Práve ona rozhodne o tom, ako stabilný obraz do počítača dostanete. V prípade digitalizácie kvalitnejších záznamov, napríklad S-VHS, Betacam a podobne však tieto zariadenia poslúžia veľmi dobre.

Určitě si přečtěte

Články odjinud