44
Fotogalerie

Epson EH-TW6000: levný 3D projektor s vysokým rozlišením

Kapitoly článku:


V zajetí tradic

Menu EH-TW6000 pokračuje v dobré tradici Epsonů a patří stále k těm nejpřehlednějším a nejlogičtěji strukturovaným. Tvoří je podstránky Obraz:režimy obrazu, jas, kontrast, sytost, odstín, absolutní teplota barev atd., signál: 3D nastavení, typ projekce, potlačení šumu, přescanování, video rozsah HDMI atd., nastavení: lichoběžníková korekce, wireless HD audio, rodičovský zámek, Rozšířené: nadmořská výška, vstupní signál, osvětlení, další 3D nastavení atd., Paměť, Informace a Reset. Možnosti korekce obrazu, které Epson nabízí, jsou v této cenové skupině vysoko nadprůměrné.
 

DSC06063.JPG DSC06064.JPG DSC06066.JPG
 

Na podstránce Obraz se přes volbu Upřesnit dostanete k ovladačům Gama korekce umožňujícím přesně nastavit křivku vzestupu jasu od nejtmavšího bodu po nejsvětlejší (k dispozici je i vícero přednastavených hodnot, včetně doporučované 2.2, která ale ve většině barevných režimů zrovna tuto hodnotu neposkytuje, ale k tomu více mnohem níže v textu), RGB pro korekci absolutní teploty barev (cílem je dosáhnout barevně neutrální stupnici šedé o teplotě 6500K od černé až po bílou) a RGBCMY ovládající maximální hodnoty odstínu, sytosti a světlosti primárních (červená, zelená, modrá) a sekundárních (modrozelená, purpurová, žlutá) barev (tady je vzorem a cílem HD norma Rec.709).

DSC06067.JPG DSC06071.JPG DSC06072.JPG

Jen škoda, že překlad do češtiny pokulhává například za Panasonicem a některé odborné termíny jsou přeloženy matoucím způsobem. Například v položce RGB jsou regulátory červené, zelené a modré pro jas (tmavé část šedé stupnice) označené jako posun R,G,B a pro kontrast (světlá část šedé škály) jako zvýraznit R,G,B. Kdo tématice trochu rozumí a umí anglicky, se bude rozhodně lépe orientovat v anglické verzi menu.

DSC06074.JPG

Dobré předpoklady

Ty pro, které jsou výše uvedené výrazy příslovečnou španělskou vesnicí, můžu uklidnit. EH-TW6000 je možné nastavit velmi blízko ideálních hodnot pomocí naprosto minimálních změn nastavení. Přičemž ideálními hodnotami myslím ty, které jsou nejblíže buď normami předepsanými nastaveními jako v případě maximálních hodnot primárních a sekundárních barev RGBCMY (HD norma Rec.709) absolutní barevné teploty 6500K a doporučovaných jako v případě křivky gama korekce (která by neměla mít nižší než hodnotu 2.21).

DSC06059.JPG
 

Podle nich by měly být v ideálním případě všechny blu-raye a další zdroje HD signálu mastrovány. Pokud se jim vaše zobrazovací zařízení co nejvíce přiblíží, vidíte HD pořady opravdu v podobě, v jaké je jejich tvůrci zamýšleli. Ale zpět k tomu jak lehce dosáhnout výsledků blízkých tomuto optimu na EH-TW6000. Ne vždy totiž přednastavení v menu poskytují výsledky, které jejich názvy slibují.

V případě EH-TW6000 v kombinaci s režimem barev kino (nejlepší černá) nastavení hodnoty absolutní barevné teploty 7000K odpovídá ve skutečnosti skoro přesně 6500K a gama hodnoty 2.3 odpovídá prakticky dokonale 2.2. Pokud si pamatuji, tohle posunutí významu u Epsonu už funguje nejmíň 4 generace, takže proč prostě za tu dobu už názvy přednastavení nezměnil, je mírnou záhadou.

DSC06062.JPG

Tato doporučení samozřejmě platí jen pro 2D promítání. V 3D dělá EH-TW6000 přesně to, co jsem postrádal u Panasonicu AT5000, totiž přepne se do speciálního dynamického 3D režimu maximálně využívajícího jasové možnosti projektoru.

Ty jsou totiž značné, už v eco režimu, který je mimochodem na 2D projekci zcela dostačující, je EH-TW6000 zřetelně jasnější než zmiňovaný Panasonic AT5000. Ještě znatelněji pak je tento rozdíl vidět právě ve stereoskopické projekci, kde vás brýle připraví o zhruba polovinu jasu. Je to ovšem za cenu dost hlasitějšího větráku. Ten je trochu hlasitější než bývá dnes obvyklé už v eco režimu a v normálním už má razanci slabšího fénu.

Není to ale jediný zvukový vjem navíc, kterým vás EH-TW6000 oblaží. „Nízké“ ceně projektoru byla obětována i slyšitelnost dynamické clony, alespoň v mnou testovaném kusu při každém zavření nebo otevření jsem o ní věděl. Viditelnost jejího přivírání a otevírání v samotném obraze nebyla nijak zvlášť rušivá, ale třeba zmiňovaný Panasonic AT5000 (byť za nesrovnatelnou cenu) předvedl clonu, která byla nejen neviditelná, ale i neslyšitelná.

Úsporná projekce

Další oběťí finančních úspor se stala jistě i vnitřní elektronika projektoru. To se nejvíce projevuje pokud v obraze na plátně probíhá nějaký horizontální nebo vertikální pohyb. U dražších projektorů uvidíte švenky kamery zobrazené mnohem homogennějším způsobem. Tyto limity plynulosti pohybu jsou znatelné i v 3D obraze, který jinak ve srovnání s 2 a půlkát dražším Panasonicem AT5000 vůbec nevypadá zle.

Dokonce bych řekl, že mu byla ze strany inženýrů Epsonu věnována větší péče než 2D obrazu. Chybí zdvojené hrany kolem postav a předmětů jako u Panasonicu a obraz má filmově přirozeně „měkký“ vzhled. Ovšem vždy jen do okamžiku kdy se začne hýbat. Tam kde Panasonic byl dokonale plynulý, zde se neubráníme pocitu určité kousavosti (a nemyslím tu verbální).

Co u Epsonovského 3D postrádám je možnost nastavení velikosti plátna, 3D efekt je evidentně z výroby nastavený na maximální možný efekt. Ve výsledku je tedy sice působivý, ale také (alespoň v mém subjektivním případě) zatěžuje zrak. Najít rozumný kompromis mezi působivostí stereoskopického efektu a namáháním divákových očí se mi zdá zatím jedním z klíčových problémů 3D. Také nekorigované přednastavení 3D režimu obrazu dává nepříjemně přebarvený omalovánkový vzhled. Pro 3D obraz stále žádné normy neexistují, ale měl by se 2D variantě aspoň barevně blížit.

DSC06050.JPG

Pokud jde o 2D obraz, musím zdůraznit, že mě v této cenové skupině příjemně překvapilo podání barev (syté a přirozené zároveň) a jeho celkový jas a homogennost (do chvíle než se něco začne hýbat). Přetože Epson nepoužívá na rozdíl od Panasonicu žádnou technologii na zneviditelnění mezer mezi jednotlivými pixely obrazu, jsou ty z 1,2 násobku šířky obrazu viditelné pouze v bílých titulcích a nikdy v obraze samotném.

Animované filmy vypadají při projekci z EH-TW6000 nádherně, horší situace nastane, když si pustíme nějaký hraný film plný tmavých scén z mnoha detaily. Tu Epson naprosto nedokáže držet krok třeba s posledně testovaným Panasonicem AT5000, s ohledem na velký rozdíl v ceně je to ale celkem pochopitelné.

Černou plochu je sice schopen zobrazit na plátně stejně tmavě jako Panasonic, ale kompletní tmavé záběry reprodukuje šedivě, ploše, bez hloubky a detailů. Menším mínusem je i modré světlo vycházející z vnitřku projektoru skrze čelní větrání. To by v některých instalacích mohlo působit rušivě a koneckonců, poslední věc, kterou v zatemněné místnosti chcete, je sekundární zdroj světla.

Přiložené 3D brýle (Epson slibuje u komerčních kusů 2 páry, testovací projektor měl přibalen 1 kus) jsou jednodušší na používání, než ty od Panasonicu. Nevýhodu je, že na rozdíl od Panasonických je nelze dobíjet a po jejich vybití se musí vyměnit baterie.

Speciál o 3D

Praktické rady, tipy, recenze a další informace o novinkách, které patří k vysokému rozlišení a kvalitnímu obrazu a zobrazení 3D.

Určitě si přečtěte

Články odjinud