Sháníte slušné sloupky za opravdu, opravdu přátelskou cenu? Za necelých třináct tisícovek dostanete velký, slušně zpracovaný, kus nábytku.
Zvuk
Hadenova "In the Moment" z "Helium Tears" (2005 | Gema | ne8707) ukázala, že basu je na velký sloupek spíše akorát, že se nesnaží ohromit objemem spodních frekvencí, jako mnohá konkurence. Kontrabas je lehce v pozadí, energie je opět akorát, proporčně je to však rozhodně velmi dobře trefené a nástroj už působí jako velký, hluboký. Rezonance korpusu nástroje tu nejsou patrné, definice ale není špatná, byť si pro plné vyniknutí zaslouží lepší, než entry level elektroniku.
Na čem jsme poslouchali
Dexon Largo 130 jsme poslouchali jak se základní sestavou Naim Nait XS / Naim CD5si, tak s novým redakčním přírůstkem Cambridge CXA80 / CXC, tak se systémem Musical Fidelity Merlin, tak s NAD C370 a Pioneer BDP-LX71. Srovnávalo se s Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, Xavian Bonbonus nebo Dexon Largo 70. Propojeno bylo kabeláží TelluriumQ řad Black a Silver.
Středy jsou jen lehce opatrnější, ale rozumně čisté a zřetelné; vokál Katie Melua v "God on the Drums, Devil on the Bass" ("The House" | 2010 | Dramatico | DRAMCD0061) kupříkladu nebyl dominantní, spíše byl součástí hudebního celku. Ve středech (ale nejen tam) se Largo 130 tváří živě a aktivně, byť třeba akustická kytara by si zasloužila větší pocit "těla" a plasticity.
Nejvyšší tóny se zdají být detailnější, jadrnější a čistší, než u podobně koncipovaných regálových Largo 70. Jsou také lépe integrované do celku. Kovové perkuse a vibrafon v "Why are you blue" z "Lonely Woman" Modern Jazz Quartet (1998 | Atlantic | 8122-75361-2) byly mírně cinkavější a hodně znělé, nicméně třeba činel neměl pískový nádech a naopak zazněl čistě a rychle, s dobrým rozlišením jednotlivých úderů paličky.
Ani Lisztova "Faustovská symfonie" v podání RSO Berlin pod taktovkou Eliahu Inbala (1995 | Denon | CO-78826) nebyla špatná, zejména pokud trochu otočíte hlasitost doprava, dynamika velkého orchestru ožije. Samotným reprosoustavám mírně schází impakt, takže je dobré je spárovat s živou, energickou a důraznou elektronikou. Ve zvuku není "dech", přednes je nicméně semknutý a slušně kontrolovaný, reprosoustavy nabízí velký zvuk a zaplní i padesátimetrovou místnost. Na svou cenovou kategorii pak dokážou ve správné chvíli vyzářit poměrně velké množství energie.
V "Quiet Now" Bill Evans Trio ("Turn out the stars" | 2009 | Nonesuch | 7559-79831-7) mělo piano hlavního protagonisty slušně naznačený dozvuk a nástroj byl proporčně již docela věrohodný. Rozlišení je na poměry cenové kategorie solidní, dokonce nadprůměrné a informací je docela dost. Jemňoučký ševel metličky na činelech je spíše propojený a jednolitý, jakmile se ale zapojí palička, jednotlivé údery jsou dobře oddělené a konkrétní.
Dexon Largo 130 nepatří k bednám, které by stačilo jen tak postavit do prostoru a hrát; pak totiž jejich podání prostorové scény není ideální. Chce si to vyhrát s natočením, jejich vzdáleností od zadní stěny i jejich rozestupem. Nám se v malé i velké místnosti osvědčilo usazení s poměrně výrazným vtočením, kdy se osy tweeterů protínaly kousek před poslechovým místem. Protože mají poměrně velký vnitřní objem a dvojici bassreflexů, stojí za to jim nechat minimálně půl metru na dýchání. Dění v "Jeepers Creepers" Dave Brubeck Quartet ("Brubeck Time" | 2009 | Columbia | 88697491932) se odehrávalo výhradně mezi reprosoustavami, bez pocitu vystupujícího zvuku, pravolevé rozložení je nicméně pevné a přehledné, předozadní prostor už byl také naznačení, byť ne holografický.
Largo 130 mají při lehce vyšší hlasitosti velký, výrazný a zaplňující přednes. I přes některé drobnosti byla Caveova "He Wants You" ("Nocturama" | 2003 | Mute | LCDSTUMM207) čistá, zřetelná a všudypřítomná, přednes je výraznější a nenechá vás "vypnout". Nicméně hodně hudby se slušnou čistotou a kontrolou se příjemně poslouchalo a měkčí, hutnější zvuk se prostě dá v klidu poslouchat.
Hodnocení
Dexon Largo 130 jsou slušné sloupky za opravdu, opravdu přátelskou cenu. Za necelých třináct tisícovek dostanete již velký kus nábytku, slušně zpracovaný a schopný působit v interiéru nenápadně i výrazně, podle toho jak chcete. Pro své plné zvukové vyniknutí si zaslouží elektroniku vyšší třídy, než by napovídala cenovka na reprosoustavách. To platí zejména pro oblast nejnižších tónů, kde potřebují Largo 130 až autoritativní kontrolu.
Možná mají lehce více basu a lehce více výšek, na druhou stranu se vzrůstající hlasitostí roste i jejich čistota a dynamická jistota, limitovaná ale stále (pochopitelně) kontextem cenové třídy. Pokud tak chcete velký sloupek s velkým zvukem, hrajícím spojitě a s dobrou integrací, pak Dexon Largo 130 je někde u hrany té nejnižší cenové relace, za kterou jde podobné řešení pořídit.
Klady
+ velmi přátelská cena za velkou reprosoustavu
+ velký, hutný zvuk
+ spojitý, celistvý zvuk
+ na danou kategorii slušná dynamika
Zápory
- bas by mohl být konkrétnější a mít větší váhu
Dexon Largo 130
Cena orinetační 12 590 Kč
Výrobce: DeXon | www.dexon.cz
- 2,5 pásma
- sloupová
- basový reproduktor 6,5"
- středobasový reproduktor 6,5"
- výškový reproduktor 1" kalotový
- výkon 80 / 150 W
- impedance 4 Ω
- citlivost 92 dB / 1W, 1m
- frekvenční rozsah 32 – 20 000 Hz
- bassreflexové nátrubky 1× na přední, 1× na zadní stěně
- typ ozvučnice bassreflex
- připojovací bi-wiring terminál
- rozměry 240×1045×310 mm
- hmotnost 1 ks 22,1 kg
Poznáka redakce: autor je šéfredaktorem magazínu Hi-Fi Voice,
Článek byl převzat z Hi-Fi Voice