Kapitoly článku:
Zvuk
Malý, nenápadný zesilovač ve svém těle skrývá velkou odvahu, zejména pak v basovém pásmu, které je v rámci dané třídy až neuvěřitelné. Kontrabas Charlieho Hadena ve "Spiritual" z desky"Beyond the Missouri Sky" (1997 | Verve | 537 130-2) byl prostě excelentní.
Hloubka byla působivá, stejně jako energie, přitom ale Creek nehraje nijak tvrdě či násilně, naopak je to přednes s nadhledem, klidem a samozřejmostí, která rozhodně není v třicetitisícové kategorii jakkoliv běžná. Pravda, nástroj byl stále v konturách maličko měkčí (z absolutního pohledu) a přeci jen pocitově až trochu nafouklejší, za dané peníze ale opravdu nejde chtít víc. Objemově bylo basu o ždibec víc, skvostný byl však předaný impuls, ač Evolution 50A na reprodukci netlačí, nechává spíše bas "vytéct" vlastní vahou a silou, takže působí příjemně přirozeným dojmem.
Vysloveně excelentním zážitkem, způsobujícím husí kůži, byl poslech vokálu Vince Jonese v "This is the woman" ("Moving through taboos" | 2003 | Universal | VJ 356N). Čistota, pevnost a velká energie se tu mísí s kultivovaností, kterou očekáváte spíše u výrazně dražších zařízení z kategorie čistého high endu. Vokál byl nádherně plasticky vystouplý, prokreslený a jednoduše intimní, blízký a živý. Tím nejlepším ovšem byla rozhodně uvolněnost a na třicet tisíc neočekávaná dospělost přednesu. Moc se nám líbilo, jak lehce zpěv přicházel, jak autenticky, nemechanicky a s řádnou dávkou emocí.
Nejvyšší pásmo v "Like Minds" ze stejnojmenné desky Garyho Burtona (2003 | Concord | SACD-1029-6) bylo trochu okázale znělé, ale ještě ne přehnané. I trochu do pozadí usazené činely měly dostatečný objem a hlavně čitelnost a zřetelnost, kterou bylo radost poslouchat. Dozvuk každého úderu byl sice spíše průměrný, ale v zásadě si toho v nádherně celkově znělém přednesu ani nevšimnete. Vaši pozornost si totiž určitě získá mnohem spíš neskromná porce detailů a solidní objem nejvyšších tónů, velice dobré oddělení jednotlivých úderů i zřetelná kovovost bez pocitu plechovosti či rozsypaného písku.
Koncept třídy G má, zdá se, dobrý vliv na výslednou dynamiku reprodukce. Smyčce ve Vivaldiho "LA Stavaganza Concerto op. 4 no. 3" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) byly nádherně živé, tak energické a tak hutné, šťavnaté a pevné, až vám rozbuší srdce nadšením z poslechu. Skvělý drajv a zřejmá sebejistota, kdy obvodové řešení snadno reaguje na dynamické špičky při nízkých i vysokých hlasitostech, kdy i velmi potichu zůstává zvuk dynamický a dýchající a kdy při středních úrovních rozehraje Creek v podstatě jakékoliv reprosoustavy, to opět není v této ceně nic běžného a stojí to za potlesk.
Rozlišení je pak na poměry dané cenové kategorie neméně chvalitebné, jakkoliv to opravdu platí pro danou třídu. Hlavní ale je, že zvuk je snadno čitelný a přehledný, že působí velmi čistě a jasně, takže i ve "What a wonderful world" Katie Melua a Evy Cassidy ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040) bylo jednoduché se orientovat, bylo snadno oddělit jednotlivé nástrojové linky a celkově vše hraje tak, že už nemáte potřebu při uvolněném poslechu řešit, zda by to nemohlo jít ještě hlouběji. Hlasy jsou skvěle a nenáročně srozumitelné, Evolution 50A detaily necpe pod nos, ale umí jich vylovit z nahrávky velice slušnou porci.
Creek Evolution 50A drží nad reprodukcí nadstandardní kontrolu, takže i podání prostoru bylo více než slušné - v Mahlerově "6. symfonii" v podání České filharmonie v čele s Václavem Neumannem (2006 | Octavia Records | OVCL-00259) nešlo podání prostoru nazvat jinak než jako bezproblémové.
Jednak zesilovač drží velmi slušně organizaci v pravolevém směru, jednak je tu cítit i hloubka a velká porce vzduchu zachycená v nahrávce pak z velké části proniká i do poslechového prostoru. Když hrajete hodně nahlas, začínáte cítit jisté drobné nedokonalosti, ale opět - v rámci své kategorie patří Creek i v tomto na špičku, nepoddává se chaosu a nejistotě a prostor je jednoduše trojrozměrný a umožňující dobrou lokalizaci jednotlivých nástrojových skupin.
Tím největším darem, skrývajícím se v obvodech zesilovače, je ale rozhodně jen stěží vyčerpatelná dávka muzikálnosti. V "Africa" od Toto ("Blu-spec CD - Feel the difference" | 2009 | SONY Music Japan | SICP 20048-9) cítíte božsky strhující rytmus, hutný, sytý, robustní basový základ, soudržnost napříč frekvenčním rozsahem a obtížně popsatelnou jiskru, která i z nevalných nahrávek umí dostat porci zábavy, nutící vás poslouchat dál a dál a to bez nutnosti nějak dramaticky zvyšovat hlasitost.
Verdikt
Nová generace elektroniky Michaela Creeka má velké kouzlo - ne ty vizuální, po té stránce zůstává dobře zpracovaným, ale přesto typicky anglickým produktem. To kouzlo leží ve zvuku - zesilovač Evolution 50A totiž dokáže díky své koncepci udržet kontrolu nad v podstatě libovolnou nahrávkou, má šťávu, sílu, nabízí spoustu radosti a energie a působí výrazně dospěleji, než byste snad za dané peníze očekávali.
Při každém puštění a poslechu se nám bezděčně vkrádala na rty jednoduchá věta - "Ty vole, to bych chtěl!". Ve třicetitisícové třídě je zesilovač Evolution 50A bezchybným, excelentním hráčem, podle kterého by se měly určovat standardy dostupné reprodukce zvuku a velmi dobře si vede i v hodnocení obecném díky své nehynoucí muzikálnosti.
Klady
+ excelentní standard střední třídy komponentů
+ vynikající kontrola a autorita
+ energie, dynamika
+ velmi solidní rozlišení
+ odvážný, až neuvěřitelný bas
+ možnost dokoupit rozšiřující moduly dle potřeby
Zápory
- vlastně nic
Creek Evolution 50A
Cena: 28 900 Kč
Zapůjčil: Perfect Sound Group
- Výstupní výkon na kanál ( RMS) > 55 W / 8 Ω, > 85 W / 4 Ω
- Trvalé proudové zatížení > 8,5 A sinusový signál
- Maximální špičkový výstupní proud > 26 A
- Výstupní impedance < 0,1 Ω / 1 kHz
- Zkreslení < 0,005 % (20 Hz - 20 kHz)
- Odstup signálu od šumu > 102 dB
- Frekvenční rozsah 10 Hz - 100 kHz ± 2 dB
- Vstupní citlivost 410 mV linka
- Zesílení 33,3 dB ( 46 x)
- Přeslechy - 80 dB / 1 kHz
- Výstupní DC ofset < ± 10 mV
- Rychlost přeběhu (slew rate) > 30 V / us
- Vstupy (předzesilovač) 5 x RCA nesymetrický, 1 x XLR symetrický
- Vstupy koncový stupeň Volitelný na vstup 3 (RCA) a 4 (XLR)
- Výstupy 1 x Reproduktory, 1 x Výstup pro sluchátka (<50Ω)
- Příkon klidový / maximální < 20 W / 350 W
- Hmotnost 7,5 kg
- Rozměry ( š x v x h) 430 x 60 x 280 mm
Poznámka redakce: autor je šéfredaktorem magazínu Hi-Fi Voice