AVmania.e15.cz

Chraň nás od zlého: recenze filmu

Tvůrce inteligentních hororů Scott Derrickson tentokrát až příliš rutinně naplňuje žánrové konvence vymítačských hororů, jež obohacuje o prvky fincherovského krimi thrilleru.

Newyorský policista Ralph Sarchie (Eric Bana) se během své kariéry potýkal s různými typy zločinů. Ač byly skutky, které vyšetřoval, sebehrůznější, vždy se dala najít nějaká racionální podstata nebo motivace, která pachatele k jejich konání vedla. V poslední době se ale na jeho stole nakupily případy, které mají mnohem znepokojivější a iracionálnější charakter než dřív. Záhadné vraždy a sebevraždy. Škrábání po zdi či podlaze. Nalezené mrtvé dítě u kontejneru či jiné, hozené do výběhu pro lvy.

Jakmile začne pátrat po okolnostech posledně zmíněného případu ženy ze zoologické zahrady, která takto naložila se svým dítětem v kočárku, setkává se s mužem, který měl nad touto šílenou osobou dohled. A jezuitský kněz Joe Mendoza (Édgar Ramírez) mu poskytne klíč k tomu, co všechny tyto případy spojuje. 
 

Ďáblem posedlí

Je to posedlost ďáblem. Ač se tomu Sarchie zprvu zdráhá uvěřit, nakonec se rozhodne spojit své síly právě s tímto nekonvenčním knězem a odborníkem na vymítací rituály. Protože exorcismus se postupně ukazuje jako jediná účinná hráz proti démonickému zlu, jež zaplavuje celé město.

Kde leží kořeny tohoto zla, se dozvídáme hned v prologu. Trojice amerických vojáků během válečné operace v Iráku objeví podzemní úkryt, v němž se nachází starobylá svatyně. Na oltáři je záhadný nápis v latině a vetřelcům se podaří probudit skryté síly zla, které je posléze pronásledují i do jejich domovin.

Ten oltář byl totiž satanistický a je díky tomu posedl ďábel. Postupně znetvoření umírají, policista Sarchie s knězem jde po jejich stopě, až zbude poslední z nich Santino (Sean Harris). Ten se rozhodne unést Sarchieho manželku Jen (Olivia Munn) a malou dcerku Christinu (Lulu Wilson), aby je použil jako rukojmí proti jejich snaze vymýtit z něj ďábla.
Marketingové zaštítění skutečnými událostmi

Potud dějově pro hororové fanoušky, kteří mají nakoukané klasiky typu Vymítač ďábla nebo Přichází Satan!, snad žádné překvapení. To přichází, když se ukáže, že oněmi šiřiteli démonické síly ve městě jsou záhadní malíři pokojů či natěrači. Kteří namísto toho, aby poctivě odváděli svou práci, tak pomalovávají zdi záhadnými nápisy v latině.
Tento pro někoho hodně nepravděpodobný, pro jiného rovnou směšný motiv, vyprávění hodně vzdaluje od inspirace skutečnými událostmi, jimiž se zaštiťuje. Film Deliver Us from Evil, jak zní jeho název v originálu, se měl původně jmenovat Beware the Night. Tedy podle stejnojmenné knižní předlohy, již v roce 2001 sepsal seržant bronxského okrsku Ralph Sarchie spolu s autorkou Lisou Collier Cool.

Klepněte pro větší obrázek

Sarchie v ní popsal skutečné mrazivé případy, jež u policie zažil a jež se staly jakousi složkou „Akta X“ v jejích archivech. Děj, který režisér a scenárista filmu Scott Derrickson, spolu s Paulem Harrisem Boardmanem předkládá, ale nemá s knihou mnoho společného.

Snad kromě hlavní postavy, která v reálném životě vyměnila policejní práci za démonologii. Že mezi knihou a filmem není příběhová spojitost, je patrné už z toho, že děj filmu se odehrává po iráckých událostech v roce 2010, zatímco kniha vyšla o devět let dřív.

Zaštiťování se Sarchieho autobiografickou knihou nebo skutečnými událostmi je tak trochu podvodná hra na diváka, která má tomuto nadpřirozenému a za vlasy značně přitaženému příběhu dodat větší zdání serióznosti.

Dvojí zlo

Případným výtkám, že scénář nepříliš věrohodně vysvětluje okolnosti a průběh, za jakých došlo k posednutí ďáblem, se tvůrci brání svou teorií o existenci dvojího zla.
Pohledný otec Mendoza, kvůli němuž se dívky začnou zajímat o jezuitský řád, rozlišuje zlo sekundární, které je pácháno lidmi a to primární, nadosobní, nevysvětlitelné, jež se projevuje právě ďábelským posednutím. Proti němu je třeba bojovat exorcistickými praktikami.

Mendoza je typ padlého anděla. Silně věřící, ale s bohatou drogovou a sexuální minulostí. Zhýralec i světec v jednom. Policista Sarchie se v opozici vůči němu nevymezuje jako zastánce materialistického výkladu světa, ale spíš takového váhavě či skepticky pochybujícího o věcech, které nás přesahují. Souvisí to s jeho vlažným vztahem k víře, kterou ztratil a nyní ji prostřednictvím událostí, jichž je aktérem, znovu nalézá.

Klepněte pro větší obrázek 
 

Ve vzájemných disputacích tito dva muži pojmenovávají či přehodnocují svůj vztah k víře a (ne)existenci Boha. Vedle toho jsou definováni i profesně a v případě Sarchieho i rodinně. Jeho zaangažovanost na případu, která už je tak enormní, vzroste, když se do nebezpečí dostanou jeho rodinní příslušníci, které předtím kvůli práci zanedbával.

V duchu Fincherova Sedm

Na Derricksonově pojetí hororů mi bylo vždy sympatické, že se nesnaží o nějaké prvoplánové lekačky a krvavé nechutnosti, ale sází spíš na budování atmosféry a napětí. Zde napětí ubylo a přibylo naopak těchto očekávatelných a nepříliš originálních vybafnutí a na efekt dělaných scén, které bych klidně oželel.

Chraň nás od zlého zároveň přejímá žánrovou kombinatoriku z režisérových předchozích dvou hororových počinů. V moci ďábla přineslo směs vymítačského hororu a soudního dramatu. Sinister zas v žánru duchařského hororu ukázal postupující šílenství ústřední postavy autora detektivních knih v tvůrčí krizi. Derricksonovu novinka pak můžeme vnímat jako útvar na pomezí hororu a kriminálního thrilleru.

Klepněte pro větší obrázek

Tak jako se v Sinister režisér pokoušel přijít s novým Osvícením (The Shining), zde se viditelně snaží o vyprávění v duchu Fincherova Sedm. To by ale jeho film musel působit mnohem dramatičtěji a mít silnější symbolický přesah.

Až příliš rutinní naplnění žánrových konvencí

Chraň nás od zlého je ze všech čtyř režisérových hororů (nesmíme zapomínat na jeho debutový videofilm Hellraiser: Inferno) tím nejméně invenčním. Až se zdá, že tvůrce jen naplňuje povinné žánrové konvence vymítačských filmů, které obohacuje o prvky fincherovského krimi thrilleru.

Klepněte pro větší obrázek

Mrazivé napětí se během dvouhodinové stopáže moc nedostavuje a gradace vyprávění je hodně ztěžklá. Příliš vstřícnosti nevyvolávají ani démonem posedlé postavy, které recitují texty písní od skupiny The Doors, což opět vyvolává nechtěně zábavné momenty.
Derrickson se dál snaží o sofistikovanější pojetí hororového žánru, ale tentokrát tato jeho snaha byla korunována až příliš rutinním výsledkem. Pokud ale o exorcistických hororech nemáte příliš povědomí, mohl by se vám tento možná líbit.

Chraň nás od zlého

  • Žánr: krimi horor
  • Původní název: Deliver Us from Evil
  • www.sonypictures.com/movies/deliverusfromevil/
  • USA 2014
  • Scénář: Paul Harris Boardman, Scott Derrickson (na motivy knihy Ralpha Sarchieho a Lisy Collier Cool)
  • Režie: Scott Derrickson
  • Hrají: Eric Bana, Édgar Ramírez, Olivia Munn, Sean Harris, Joel McHale, Dorian Missick, Jenna Gavigan, Chris Coy, Sean Nelson, John Cenatiempo, Ivan Cardona, Ben Livingston
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 03. 07. 2014

Hodnocení filmu: 5/10
 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

xXx: Návrat Xandera Cage – recenze filmu

xXx: Návrat Xandera Cage – recenze filmu

Třetí xXx doplácí na zaměnitelnost postav, příběhu i této série s jinými. Především pak s tou, v níž se Vin Diesel pohybuje rychle a zběsile.

Logan, Ochránci: nové trailery na očekávané filmové hity

Logan, Ochránci: nové trailery na očekávané filmové hity

Pod rouškou noci: recenze filmu

Pod rouškou noci: recenze filmu

Kmotr z floridské Tampy. Čtvrtý režijní počin Bena Afflecka, který ukazuje, že snaha vytvořit velký gangsterský opus s mnoha přesahy ne vždy vyjde.

10 nejočekávanějších sci-fi filmů roku 2017 [video]

10 nejočekávanějších sci-fi filmů roku 2017 [video]

Ghost in the Shell, Vetřelec: Covenant, Blade Runner 2049, Star Wars: Episode VIII a další. Novinky i pokračování zavedených sérií a kultovních žánrových děl.

La La Land: recenze filmu

La La Land: recenze filmu

Favorit oscarového klání. Ryan Gosling a Emma Stone v hořké muzikálové romanci o dvou lidech s velkými sny a ambicemi, které je motivují, spojují, ale i rozdělují.

Assassin

Assassin's Creed: recenze filmu

Režisér se v adaptaci známé videohry snaží zkombinovat psychologické drama s Matrixem, Indiana Jonesem, Princem z Persie a konspiracemi Dana Browna. S rozporuplným výsledkem.

Vetřelec: Covenant – první oficiální trailer na očekávané sci-fi je tu

Vetřelec: Covenant – první oficiální trailer na očekávané sci-fi je tu

Manžel na hodinu: recenze filmu

Manžel na hodinu: recenze filmu

Pokračování úspěšné komedie Hodinový manžel. Slovenská manželka, závazek z dědictví, krize středního věku i půvabné akvabely. Nymburští Lachtani se perou s novými výzvami.