AVmania.e15.cz

BenQ W1100: test levného Full HD projektoru

Velký obraz filmy a hry posouvá do jiné dimenze a projektor nabídne hravě úhlopříčku i několik metrů. Jaký je jeden z nejlevnějších Full HD projektorů?

Po čase se vracíme na AVmánii k testování projektorů. BenQ W1100 je velmi zajímavým zástupcem nejlevnější třídy projektorů pro domácí kino. Zda je vhodný na domácí kino a jak věrný obraz budet mít, na to vám odpovíme v testu.

BENQ W1100
za ceny od na HLEDEJCENY.cz


Zatímco jeho velcí strýcové W5000 a W6000 na mě ve své době zapůsobili veskrze pozitivním dojmem, W1100 se kvalitativně přiřazuje spíše ke svým levnějším cenovým příbuzným z okruhu DLP, které mi prošly pod rukama zhruba ve stejnou dobu. A to bez ohledu na značku. Za poslední rok se zvýšilo rozlišení ze 720p na 1080p, ale cena, výkon a celkový dojem zůstal u tohoto typu hybridních DLP dělníků (s přivřením oka použitelných i na domácí kino) nezměněn.

DSC07239.jpg 

Zatímco uvnitř LCD a LCOS tábora zuřila konkurence, DLP monopol Texas Instruments zrovna neposloužil. Pokud jde třeba o kvalitu černé, nevidím žádný posun oproti srovnatelně drahým DLP projektorům z před 2-3 let. Nemusím zdůrazňovat, že i podobně starý strýc W5000 strčí v tomto ohledu W1100 do kapsy. Pozitiva, o která se dělí se svým cenovým příbuzenstvem, jsou ale i přes šedavou černou velmi plastický a dynamický obraz. I když opět musím poznamenat, že na mě vždy obraz DLP dělal trochu syntetičtější dojem než filmovější (a dražší) LCOS.

Na šikmé ploše

W1100 se může pochlubit velkým jasem obrazu i v spořivém režimu. Když se vrátíme k méně světlým momentům levnějších DLP, tak na 1. místě zůstává stále starý problém s velmi malou flexibilitou umístnění. W1100 jde víceméně instalovat jen na 2 místech (tedy na 3., kdybyste chtěli promítat zrcadlově obráceně z druhé místnosti otvorem ve zdi, ale to nepovažuji za moc častou variantu umístnění projektoru). A to buď na nízký stolek před vámi, nebo těsně pod strop.

DSC07240.jpg DSC07241.jpg
 

U LCD nebo LCOS běžná zlatá střední policová alternativa u W1100 pro absenci jakéhokoliv posunu čočky nepřipadá v úvahu. Museli byste ho naklonit směrem dolů v tak šikmém úhlu, že by se udělalo zle nejprve jemu, a pak vám z takto vzniklého obrazu. Zvlášť když byste se snažili narovnat jeho pokřivený charakter digitální lichoběžníkovou korekcí.

DSC07224.jpg 

Také kdysi obávaná duha (RBE = světlo prochází kmitajícím kolečkem s barevnými segmenty a nejméně 25 % očí nedokáže 100% ošálit) ještě zcela nezmizela, ale stala se poměrně zanedbatelným problémem, který straší už jen v černobílých filmech s titulky v zcela zatemněných místnostech, případně na dalších místech častého výskytu prudkých kontrastů nebo prudkých trhnutí hlavou. Opravdu, pokud máte trhané pohyby, nepořizujte si DLP projektor! Uvidíte duhu i se seberychlejším a sebevíce segmenty olepeným kolečkem!

DSC07234.jpg 

Naopak mírná hluchota není v kombinaci s W1100 na škodu. To zjistíte hned, jak ho spustíte. I v úsporném režimu totiž vyluzuje jeho větráček víc hluku než by slibovaných 22 dB nechávalo očekávat. Navíc během provozu rafinovaně šum zeslabuje a zase zesiluje. Při samotném promítání s pořádným domácím kinem to není problém, ale pokud rádi pospáváte při psychologických filmech, mohl by vás větráček v nějakém nestřeženém tichém okamžiku brutálně probudit.

Přísliby, sliby a chyby

Další věc, které si po spuštění W1100 všimnete, je na tuto cenovou skupinu překvapivě funkčně rozsáhlá a při tom přehledná struktura menu podobná té W5000 a 6000. Mezi 26 jazykovými variantami je i česká. Ovšem překladatel z angličtiny místy zplodil poněkud zavádějící popisky a ukazuje se, že některé pojmy je lepší nepřekládat. Například gain tady podle kontextu znamená jas (ať už jako jas barev nebo tmavší část obrazu v šedé škále), a je překládán jako zesílení (což je možná korektní, ale zavádějící), v případě RGB ovladačů se označuje kontrast (tj. v šedé škále světlejší část obrazu) jako zkreslení (?!).

DSC07243.jpg DSC07246.jpg
 

Kromě možnosti nastavit neutrální šedou škálu v menu najdeme i 3D správu primárních a sekundárních barev. Horší už je to bohužel s možnostmi praktického použití daných ovladačů. A že by jich opravdu potřeba. W1100 je vybaven 3 režimy obrazu: kino, dynamický, standardní. Ty můžete přiřadit k režimům uživatel 1-3 a pokusit se je zkalibrovat. Každý z nich má rozdílně nastavený barevný prostor, šedou škálu i gamma křivku.

Projděme si nejprve barevné prostory, ale ještě před tím zkontrolujeme testovací obrazce základního nastavení. Zatímco kontrast na 45 je (alespoň v režimu standard, ale výsledky ostatních režimů se lišili jen mírně) přesně tam kde má být, kontrast sem musel zvýšit z 0 na +7. Ostrost je na svých 13 nastavená neúměrně vysoko, s testovacím obrazcem nejlépe vypadalo nastavení na hodnotu 2. Pokud se chcete dívat na neořezaný obraz, doporučuji snížit přeskenování z 5 na 0. Ale teď už k výsledkům měření – režim kino má typicky do zelena přesaturovaný barevný prostor. A jak vidíte, krom červené ani jeden z naměřených bodů není tam, kde by měl být.

benqw1100.kino-nekalibrovaný.colorspace.jpg 

Standard a dynamický jsou spíše lehce podsaturované a opět jednotlivé body nechtějí dosednout na normou předepsaná místa.

benqw1100.dynamický-nekalibrovaný.colorspace.jpg benqw1100.standart-nekalibrovaný.colorspace.jpg
 

Není 3D jako 3D

Právě s tímto problémem by měla pomoci 3D správa barev, abychom s její pomocí dotlačili bodíky na správná místa. 3D tu pochopitelně nemá nic společného se stereoskopií, ale s faktem, že můžeme ovládat všechny 3 charakteristiky primárních a sekundárních barev: sytost, zabarvení a jas (ten v grafech zobrazený není, ale musí se vždy vypočítat v poměru k jasu 100% bílé).

Většina projektorů (alespoň ještě před rokem) nabízela jen 2 položky, což umožňovalo jen velmi kompromisní korekce (jas je subjektivně pro vzhled barvy často důležitější než saturace). 3D správa by měla být tedy ideálem. V tomto případě ale není, protože na pokusy o změnu zde W1100 reaguje liknavě, neochotně a úplně nelineárně. Za sebe mohu prohlásit, že sem snahu o optimalizaci barevně prostorového trojúhelníku po pár desítkách minut vzdal. S touhle správou naděláte více škody než užitku. Že by si tu BenQ vzal za vzor naši státní správu?

Jen o něco málo lépe to dopadlo s mojí snahou o vylepšení neutrality šedé škály (v menu W1100 jsou potřebné ovladače označené jako vyvážení bílé) a její ukotvení na požadovaných 6500K.

benqw1100.kino.pokus o kalibraci.jpg 

Většinou, když se vám podaří zkrotit poměr červené, modré a zelené v 30% ovladači tmavší části šedé stupnice označenými v tomto případě nechtěně vtipně jako zesílení (na lépe přeložených menu jas) a 80% světlejší (zde zkreslení, správně kontrast), tak se zbytek podá (většinou s menšími či většími kompromisy). Ne tak zde. Tu barvičky létají mimo zkrocená místa všemi směry.

Následují pokusy o nalezení kombinace režimu a přednastavené barevné teploty blízké k 6500K (ty totiž dávají výrazně rozdílné výsledky):

benqw1100.kino-bar.normální.barvná.teplota.jpg benqw1100.kino-tep.-normální.RGB.jpg
Kino/barevná teplota: normální se 6500k blíží shora
 
benqw1100.kino-nekalibrované.barvná.teplota.jpg benqw1100.kino-nekalibrované.RGB.jpg
Kino/barevná teplota: teplejší zdola 
benqw1100.standart-nekalibrovaný.barvná.teplota.jpg benqw1100.standart-nekalibrovaný.RGB.jpg
Standard/ barevná teplota: teplejší je stále trochu moc teplá
 

Všechny chladnější varianty jsou už příliš studené (teplá odpovídá 7000K, normální 7500K).

benqw1100.dynamický-nekalibrované.RGB.jpg benqw1100.dynamický-nekalibrovaný.barvná.teplota.jpg
Dynamický/ barevná teplota:teplejší, tady už jsme vážně v tropech
(graf jen na to, aby jste věděli jak hluboko nikdy neklesnout!)

Po šedé škále následovalo hledání ideální gamma křívky (ta ve W1100 kalibrovat nejde) nejbližší optimální 2.2 .

Kupodivu výsledky v režimu kino jsou nejhorší, a to jak s gammou v poloze: výchozí…

benqw1100.kino.gamma-výchozí.jpg benqw1100.kino.gamma-výchozí.luminanace.jpg
 

…tak s gamma: 2.2, oboje hyzdí podivný strmý propad v 50 % jasu.

benqw1100.kino.gamma2.2.jpg benqw1100.kino.gamma2.2.luminanace.jpg
 

Naopak solidně dopadá kombinace standard/gamma: 2.2…

benqw1100.standart.gamma2.2.jpg benqw1100.standart.gamma2.2.luminanace.jpg
 

…a překvapivě ještě o chloupek lépe duo dynamický/gamma:2.2.

benqw1100.dynamický.gamma2.2.jpg benqw1100.dynamický.gamma2.2.luminanace.jpg
 

Verdikt

Určitě bych nerad, aby tahle recenze vyzněla pro W1100 příliš negativně. Za svoji cenu je to určitě solidní svítivé DLP na vícero použití, jen bych ho nevydával za stroj na výhradně trvalé posazení do domácího kina. Jako promotér, který se tam jen příležitostně zastaví cestou z konference, se bude cítit určitě lépe. Pokud tedy chcete projektor na domácí kino i na prezentace, nemáte moc peněz, W1100 určitě zastane obojí. Počítejte ale s kompromisy, které pramení z nízké ceny. 

BenQ W1100

  • technologie DLP1080p (1920 x 1080)
  • svítivost 2000 ANSI lumenů
  • kontrast 4500:1 (Full on/Full off)
  • hlučnost (normální/tichý režim) 27 / 22 dB
  • projekční vzdálenost 1.4 - 2.1 (65” @ 2 m ), velikost obrazu 24”-300”
  • optika poměr zoomu1.5:1
  • výkon lampy 230W, životnost 2500 / 4000 hodin (normální / úsporný režim)
  • lichoběžníková korekce automatická / manuální vertikální ± 20 stupňů
  • vstupy PC:analogové RGB: D-sub 15 pin x 1
  • A/V: HDMI x 2, složkové video: RCA x 3 S-Video: mini din 4 pin x 1,
    kompozitní video: RCA x 1.
  • audio audio P/L: RCA x 2 , stereo mini jack x 1
  • výstupy PC:Monitor Out: D-sub 15 pin x 1.
  • audio: stereo mini jack x 1 reproduktory: 10 W x 2 DC 12V x1
  • vzdálené ovládání RS232 (D-sub 9pin) x 1, USB (typ mini B) x 1
  • normy NTSC, PAL, SECAM
  • HDTV kompatibilita480i / 480p / 576i / 576p / 720p / 1080i / 1080p
  • režimy obrazu Kino, dynamický, standardní, uživatel 1, 2, 3
  • reproduktory 2x 10W
  • rozměry (v × š × h) 139 x 339 x 260 mm
  • hmotnost 3,6 kg
  • spotřeba max. 290W, standby max. <1W, napájení100 to 240 VAC, 50 to 60 Hz
  • příslušenství manuál (detailnější verze jen na CD), VGA a síťový kabel, DO
  • zvláštnosti obraz v obraze (PIP)
AVmania hodnotí
obraz 6
výbava 7
ovládání 7
Další článek




celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

Autor preferuje jaky projektor?Sony nebo sna… nermo 28. 4. 2011, 13:12
A ted by už konečně mohl autor napsat recenz… host 27. 4. 2011, 18:56
mam 3 roky benq6110 (jasne pro kinofily je t… honza 27. 4. 2011, 14:49
zalezi take cim to budete "krmit" ... jake m… honza 27. 4. 2011, 14:46
Mám dva roky právě levný DLP 800x600 Benq. T… Jindra 27. 4. 2011, 12:26

Další podobné články

Lamax Beat Blaze B-1: levná, skládací bezdrátová sluchátka [test]

Lamax Beat Blaze B-1: levná, skládací bezdrátová sluchátka [test]

Bezdrátové nebo kabelové připojení, solidní skládací konstrukce, nabasovaný zvuk a nabízí za cenu lehce přes 1 000 korun sluchátka Lamax.

Oppo bude prodávat svůj první 4K Ultra HD Blu-ray přehrávač

Oppo bude prodávat svůj první 4K Ultra HD Blu-ray přehrávač

Netflix dal k dispozici krátký film Meridian ve 4K s HDR

Netflix dal k dispozici krátký film Meridian ve 4K s HDR

Creek Evolution 50A: dostupný a výborný High-End zesilovač

Creek Evolution 50A: dostupný a výborný High-End zesilovač

Integrovaný High-End zesilovač Creek Evolution 50A není laciný, ale vzhledem ke své kvalitě patří mezi dobře dostupné audiopřístoje. Ve třicetitisícové třídě je bezchybným, excelentním hráčem.

LG OLED65G6V: prémiový 4K OLED televizor s HDR [test]

LG OLED65G6V: prémiový 4K OLED televizor s HDR [test]

LG Signature má být označení prémiových výrobků pro ty nejnáročnější. Po stránce vzhledové, funkční a technologické. Podívali jsme se pořádně na 65“ 4K OLED televizor Signature. Jaký je?

Optoma ML750ST: malý, ale výkonný přenosný LED projektor

Optoma ML750ST: malý, ale výkonný přenosný LED projektor

Patří k těm nejmenším přenosným projektorům, přesto nabízí vysoký světelný výkon. LED navíc slibuje dlouhou životnost.

JVC DLA-Z1: nový laserový 4K HDR projektor bude stát 1 milion Kč

JVC DLA-Z1: nový laserový 4K HDR projektor bude stát 1 milion Kč

LG V10: Konkurence pro přenosné Hi-Fi přehrávače [test]

LG V10: Konkurence pro přenosné Hi-Fi přehrávače [test]

Smartphony dokázaly nahradit už mnoho zařízení, ale přenosné Hi-Fi přehrávače prozatím odolávaly. Jak to ale dopadne, když telefony začnou využívat špičkové audio komponenty?