AVmania.e15.cz

Ave, Caesar! – recenze filmu

Bratři Coenové oživují zlatou éru Hollywoodu padesátých let. V ironické nadsázce si utahují z filmů, postav a žánrů tehdejšího studiového systému i mccarthyovského honu na čarodějnice.

Bratři Coenové jsou zavedenou autorskou dvojicí, jejíž filmy v posledním desetiletí celkem pravidelně sbírají oscarové nominace. Adaptace stejnojmenného románu Cormaca McCarthyho Tahle země není pro starý z osmi nominací proměnila čtyři, včetně těch pro nejlepší film a režii. Seriózní muž získal nominace dvě, western Opravdová kuráž deset, melancholická sonda do duše smolařského písničkáře z předdylanovské éry V nitru Llewyna Davise rovněž dvě.

Ostrouhala jen černá komedie Po přečtení spalte, která nijak neskrývala svůj ryze oddechový charakter. Právě tyto komediální látky (Big Lebowski, Bratříčku, kde jsi?) ale patří v jejich tvorbě k divácky nejvyhledávanějším a nejvděčnějším. Podobně by tomu mohlo být i s jejich novou komedií Ave, Caesar!, která nás přenáší do zlaté éry Hollywoodu padesátých let. Přesněji do roku 1951.

Únos hvězdy

V hollywoodském studiu Capitol Pictures se natáčí typický projekt té doby. Historický biblický velkofilm s názvem Ave, Caesar!, v němž hlavní roli Julia Caesara ztvárňuje herec Baird Whitlock (George Clooney). Natáčení sandálového eposu z prostředí starověkého Říma se ale zkomplikuje v momentě, kdy je hlavní hvězda filmu omámena drogami a unesena členy tajemné komunistické skupiny. Ta si říká The Future (Budoucnost) a po studiu požaduje výkupné ve výši 100 000 dolarů.

Nákladná produkce je ohrožena a studio proto povolává Eddieho Mannixe (Josh Brolin). Vedoucího výroby, agenta hvězd a vyjednavače v jednom. Eddie je dnešní terminologií odborník na krizovou komunikaci, který se stará o bezpečí hereckých hvězd a případně zahlazuje nebo urovnává jejich prohřešky a problémy.

Na studiu a jeho hvězdách nesmí ulpět stín žádný skandál, který by tisk mohl snadno rozmazávat. Aby tomu Eddie zabránil, pohybuje se občas na hraně zákona. Odpuštění pak hledá v každodenních posezeních s knězem ve zpovědnici kostela.  

Eddie je mužem činu a pro své zaměstnavatele nepostradatelnou osobou. Je to právě on, kdo se stává nárazníkem manýrů hvězd i cholerických režisérů, kdo jedná s producenty, herci, komparzisty i lidmi od tisku. Práce má až nad hlavu a proto není divu, že zvažuje nabídku klidnější a platově zajímavější manažerské práce u společnosti Lockheed.

Odborník na krizovou komunikaci

Bratři Coeni ve filmu rozehrávají běžný den takového studiového „žehliče problémů“. Nejprve musí uhladit počínající skandál začínající hvězdičky. Poté jde pohovořit se zástupci jednotlivých církví, jež naštval scénář onoho připravovaného biblického eposu, a protestují proti němu.

Nedostatek volných herců vyřeší tím, že režisérovi sofistikovaných konverzačních dramat Laurencovi Lorenzovi (Ralph Fiennes) do hlavní role vnutí populárního představitele kovbojů Hobieho Doylea (Alden Ehrenreich), který sice umí házet lasem, ale neumí vůbec mluvit. A navenek klidnému a trpělivému režisérovi začnou pomalu téct nervy.

Herečka a plavkyně DeAnna Moran (Scarlett Johansson) a je těhotná a Eddie s ní řeší otázku adopce. A do toho všeho přichází ona patálie s únosem. Eddie se zprvu domnívá, že se Baird někde zapomněl se sboristkou nebo se opil, ale pak musí narychlo sehnat onu požadovanou sumu a čekat na příkazy únosců.

Celou operaci je zároveň třeba utajit před slídivými novináři, jež zde zastupují sestry Thackerovy (Tilda Swinton v dvojroli). Naopak zapojen je do ní herec, tanečník a představitel námořnického muzikálu Burt Gurney (Channing Tatum). Vše se však zkomplikuje v momentě, kdy se k celé záležitosti připlete i prostoduchý, původně kaskadér Hobie.

Zlatá éra Hollywoodu

Zápletka s únosem, do níž se pletou různí packalové, je typicky coenovská. Scénář ale spíše než ucelený příběh připomíná fragmentarizované komediální výstupy jednotlivých postav, které tu volněji, tu těsněji zasahují do hlavní dějové linie.

Děj pro tvůrčí duo tentokrát není až tak důležitý a jeho rozpracování se stává nejslabším článkem filmu. Coeny mnohem víc zajímá společenská atmosféra počátku padesátých let, poznamenaná mccarthyovským honem na čarodějnice. Dívají se na ni prizmatem dobové kinematografie a studiového systému, který v Hollywoodu vládl.

Zatímco šedesátá léta prožili bratři jako dospívající a mohli je lépe vnímat, v padesátých letech byli dětmi. Joel je ročník 1954, Ethan 1957. Proto ten pohled skrze kinematografii jako médium, které se nemusí držet realistické věcnosti a umožňuje jim přijít se zábavným a přitom sofistikovaným vykreslením toho, čemu dnes říkáme Zlatá éra Hollywoodu.

Coeni této epoše skládají hold a zároveň si z ní ironicky utahují. Minulost Hollywoodu reflektovali už v kafkovském Bartonu Finkovi (1991), který se ale odehrával o desetiletí dříve. Zatímco v něm šlo o pohled zezdola, scenárista versus studiový systém, v Ave, Caesar! je tematizována samotná studiová výroba.

Blyštivý lesk vyhaslých žánrů

Režijní dvojice oživuje nebo připomíná mrtvé nebo vyhaslé žánry tehdejšího studiového systému. Romantická dramata z prostředí společenské smetánky, westerny, historické eposy typu Quo Vadis (1951), muzikály s roztančenými námořníky nebo akvabelami.

Coeni těmto žánrům ve vizuálním ztvárnění navrací blyštivý lesk. Dekorace, kostýmy, choreografické ztvárnění, nálada, vše je dobově věrné. Kameraman Roger Deakins, který byl už třináctkrát nominovaný na Oscara (Vykoupení z věznice Shawshank, Fargo, PředčítačZmizeníSicario: Nájemný vrah) tu ve hře se světly a barvami odvádí perfektní práci, která přispívá k celkovému pozitivnímu vyznění filmu.

hailcaesar-mv-1.jpghailcaesar-mv-2.jpg

Procházku portfoliem dobových žánrů Coeni zároveň inscenují přesně tak, jak je vnímá dnešní divák. Jako širokoúhlé a barvité kýčovité vyprávěnky, na jejichž zašlou naivistickou patinu je třeba nahlédnout současným sarkastickým pohledem.

Kovboj předvádí rodeo se špagetou, akvabela si stěžuje na kostým mořské panny, představitel Ježíše se dohaduje o právo na teplé snídaně, číslo stepujících námořníků působí homoeroticky, čímž se odkazuje na pozdější předsudky vůči mužům-tanečníkům. 

Tvůrčí dvojice si lebedí v podvratných narážkách na hollywoodskou produkci té doby i postavy, které ji ztělesňovaly. I když jde o postavy fiktivní, cinefilové snadno rozpoznají, kým jsou inspirovány. Baird Whitlock Kirkem Douglasem. Hobie Doyle „zpívajícím kovbojem“ Kirby Grantem. Burt Gurney zpěvákem, hercem, tanečníkem, choreografem a režisérem Genem Kellym. Sestry Thackerovy žurnalistickou rivalitou mezi Heddou Hopper a Louellou Parsons. Figura DeAnny Moran pak slavnou herečkou a plavkyní Esther Williams. Studio Capitol Pictures evokuje MGM.

Hon na komunistické čarodějnice

Ave, Caesar! ale netematizuje jen lesk dobové kinematografie. Jde mu o kontext mnohem širší. Hollywood se v padesátých letech snaží únikovými velkofilmy vzdorovat televiznímu vysílání, které kinům odtahuje diváky. Potýká se s tlakem církve, bulváru i politiky.

Mccarthismus, který si vybírá své oběti v řadách hollywoodských scenáristů, je pojat opět ve velké nadsázce. Komunističtí scenáristé se chtějí nalodit na sovětskou ponorku, jíž velí Dolph Lundgren, tedy jméno, které byste asi v coenovském ansámblu nečekali. Thora Thacker vyhrožuje Mannixovi, že zveřejní, jak se dostal Whitlock ke své první roli a že nejen ženy-herečky tak činí přes postel. A on tuto situaci odvrací tím, že jí sdělí, že zdroj této informace je komunista, což může poškodit i její profesní pověst.

hailcaesar-mv-6.jpghailcaesar-mv-7.jpg

Podezření ze sympatií ke komunismu se používá jako nástroj k odrovnání protivníka. Indoktrinace Marxovým Kapitálem pak jako způsob, jak ho dostat na svou stranu. Unesený Baird Whitlock po lekci z politické ekonomie začne sympatizovat s myšlenkami svých únosců. Tvůrci zde střílejí do vlastních řad a dělají legraci ze všech aktivistických herců, kteří se dopouští politicky naivních prohlášení.

Coenovic Americká noc

Nebezpečí rudé záře nad Hollywoodem dává tvůrcům šanci, jak se s nadhledem vysmát sami sobě i politickým tlakům na Hollywood. Z jejich filmu je cítit ironie i láska k filmu. Taková, kterou známe z Truffautovy Americké noci.

Eddie Mannix, ztvárněný Joshem Brolinem, je impresáriem, který celý ten hollywoodský kolotoč řídí. Trochu kouzelník s deštěm, který nás provádí místem, kde se rodí iluze a sny, trochu cynický, pragmatický a bezohledný manažér, který je nucen fungovat jako diplomat i hromosvod a hasič problémů. Ale hlavně někdo, kdo má toto místo rád. Tak jako bratři Coenové, kteří se rozhodli, že mu vzdají hold a zároveň jim poslouží k spoustě ironických šlehů.

hailcaesar-mv-3.jpghailcaesar-mv-5.jpg

Jejich poslední film je jedním z jejich divácky nejpřístupnějších. Absurdní gagy v podání hvězdného hereckého ansámblu pobaví mainstreamového diváka a neurazí cinefily, kteří ocení hustou síť odkazů k filmům a hercům studiové produkce počátku padesátých let.

Rezignace na koherentní děj a rozvolněná narativní struktura svádí k dojmu pouhé komediální hříčky, ale Coenové ji díky kameramanovi Rogeru Deakinsovi dovedou prodat s velkou vizuální parádou. V rámci jejich filmografie jde o odlehčený počin, který více než humor černý, jak jsme u nich zvyklí, nabízí ten ironický a překvapivě i laskavý.

Ave, Caesar!

  • Žánr: komedie
  • Původní název: Hail, Caesar!
  • www.hailcaesar-film.com/ww/
  • USA, 2016
  • Scénář: Ethan Coen, Joel Coen
  • Režie: Ethan Coen, Joel Coen
  • Hrají: Josh Brolin, George Clooney, Alden Ehrenreich, Ralph Fiennes, Jonah Hill, Scarlett Johansson, Frances McDormand, Tilda Swinton, Channing Tatum, Christopher Lambert
  • Distribuce: CinemArt CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 03. 03. 2016

Hodnocení filmu: 7/10                           

Marek Čech

 

 

 

Další článek



Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Mechanik zabiják: Vzkříšení, Jack Reacher: Nevracej se – dva akční návraty

Mechanik zabiják: Vzkříšení, Jack Reacher: Nevracej se – dva akční návraty

Den nezávislosti: Nový útok – recenze filmu

Den nezávislosti: Nový útok – recenze filmu

Roland Emmerich spojil žánrové prvky filmů katastrofických, válečných, sci-fi a monster movie, aby nám za pomocí lepší trikové výbavy připomněl kouzlo devadesátkových blockbusterů.

10× nejlepší české sci-fi filmy

10× nejlepší české sci-fi filmy

Krakatit, Vynález zkázy, Ikarie XB 1, Konec srpna v hotelu Ozon, Akce Bororo, Poslední přesun. Vývoj žánru, který je v místních podmínkách spíš Popelkou, v průběhu sedmdesáti let.

Ikarie XB 1: nejlepší české sci-fi se vrací do kin

Ikarie XB 1: nejlepší české sci-fi se vrací do kin

Za jeden z nejlepších českých sci-fi filmů je považován ten z roku 1963. V obnovené premiéře vstupuje do kin digitálně restaurovaná verze.

Warcraft: První střet – recenze filmu

Warcraft: První střet – recenze filmu

Duncan Jones se snaží videoherním předlohám sjednat stejný respekt, jaký náleží ve filmovém světě těm komiksovým. Podaří se mu to, když oslovuje především ty zasvěcené?

Správní chlapi: recenze filmu

Správní chlapi: recenze filmu

Shane Black si chytře a přitom zábavně pohrává s žánrovými koncepty filmů noir, konspiračních thrillerů, parťáckých „buddy movie“ krimi komedií i těch ztřeštěných situačních.

5× největší filmové hity z festivalu v Cannes [video]

5× největší filmové hity z festivalu v Cannes [video]

Ken Loach, Pedro Almodóvar, Nicolas Winding Refn, Paul Verhoeven, Park Chan-wook, Xavier Dolan a další hvězdná jména letošní canneské soutěže.

5 vítězných filmů z festivalu v Cannes [video]

5 vítězných filmů z festivalu v Cannes [video]

Loni porota hlavní soutěže vybírala z devatenácti snímků, letos se jich o Zlatou palmu utkalo jednadvacet. Podívejme se na pětici, která se porotě líbila nejvíce.