In-ear sluchátka vyrobená na zakázku poskytnou maximální pohodlí, vysokou izolaci a přidají k tomu i vynikající zvuk. A díky lokálnímu prodejci je jejich pořízení velmi jednoduché.
Použité měniče a odlišné varianty
Zatímco většina specializovaných výrobců customů žene počet tlakových měničů co nejvýše, až na dvanáct pro každé ucho, Audiolab se drží při zemi a vystačí si s pouhou trojicí. Měniče jsou zapojeny ve dvou-pásmovém systému, kdy jeden měnič je vyhrazen pro výškové pásmo a zdvojený měnič se stará o střední a basové pásmo. Jde o poněkud starší systém, který ale stále dokáže nabídnout slušný zvuk, což dokazují například Shure SE535 s obdobným osazením.
Music phone PRO lze pořídit ve dvou variantách. Zde testovaný model „Linear“ nabízí vyrovnaný zvuk a vyžaduje kvalitnější zdroj kvůli nižší citlivosti a vyšší impedanci. I když dokáže hrát velmi dobře a dostatečně nahlas i z průměrného přenosného přehrávače nebo telefonu, plný potenciál ukáže až po připojení k přenosnému zesilovači či k některému z výkonných Hi-fi přehrávačů od Fiia či iBassa. A díky vysoké impedanci ho lze bez problému používat i s domácími sluchátkovými zesilovači. Zaměřením se tedy hodí spíše do profesionální sféry a pro náročnější hifisty.
Druhá varianta „Bass“ více cílí na běžné posluchače a na každodenní použití na cestách. Vyšší citlivost a nižší impedance zajistí lepší kompatibilitu se slabšími přehrávači a zvýrazněné basové pásmo mnoho posluchačů uvítá.
Oba modely naštěstí stojí stejně a zákazník si tak může vybrat ten, jenž více odpovídá jeho zvukovým preferencím a používanému přehrávači.
Zvuk
I když se výrobce velmi snažil, skutečně vyrovnaného zvuku nedosáhl a přeci jen se vydal cestou spíše světlejšího podání. Naštěstí se neinspiroval u mnoha jiných chladných a čistě technicky zaměřených světlých in-earů a tak nezapomněl na zábavnost hudby a příjemný poslech.
Basové pásmo ve zvuku nechybí, a i když množství může být pro některé posluchače nedostatečné, velmi dobrá údernost zajišťuje zábavný poslech a stále jasně znatelný bas i v nejnáročnějších pasážích hudby. Ovšem trochu zde postrádám nižší bas, nástroje tak nepůsobí zcela správně a zvuku chybí určitá mohutnost. Na slušné úrovni je čistota i detailnost basu, ale v přesnosti a rychlosti zaostávají za konkurenčními modely se samostatnými a často i dvojitými basovými měniči. Celkově bych bas označil za nejslabší oblast sluchátek.
Naprosto výbornou čistotou podání zaujmou lehce zvýrazněné středy. Ty postrádají jakékoliv zabarvení, nepříjemné sykavky či hrubost. Bohužel občas mohou znít příliš tence, bez nutné plnosti a reálnosti. Kromě tohoto problému jsou středy opravdu špičkové.
Výšky se samostatným měničem jsou znatelně zvýrazněné, což přidává zvuku na zábavnosti, detailnosti a vzdušnosti. Naštěstí nejsou přehnaně zvýrazněné, hrají s lepší kontrolou než jak tomu bývá u TWFK měničů a i delší poslech není unavující.
Sluchátka ale dokážou nejvíce překvapit množstvím detailů. Sebemenší zvuk v nahrávce se stává jasně slyšitelným a odhalování nových detailů ve starých nahrávkách se stane vaší oblíbenou činností. V tomto ohledu Audiolab in-eary zvládají konkurovat značně dražším customům i klasickým domácím sluchátkům.
Z mé zkušenosti customy dokážou podat výrazně dokonalejší prostor než univerzální in-eary a ani zde Audiolab nezklamou. Hudební scéna působí opravdu velkým a otevřeným dojmem, různé nástroje a hlasy lze v prostoru přesně umístit. Samozřejmě to záleží i od použité nahrávky, sluchátka uměle nenafukují prostor jako je tomu kupříkladu u Sennheiserů IE80, ale pouze se přizpůsobí dané nahrávce. Podání prostoru je opravdu špičkové, dokáže se vyrovnat i prostorovosti mých customů JHAudio 16.
Díky své čistotě a detailnosti jasně odhalují vady v nahrávce, naštěstí na tyto vady pouze jemně upozorní a nestrhávají na ně veškerou pozornost. Tedy i špatná nahrávka se dá stále poslouchat, aniž by sluchátka výrazněji maskovala chyby či naopak poslech rovnou zošklivila.
Porovnání s podobně drahými univerzálními in-eary není úplně jednoduché. Audiolab customy vítězí nad mnoha konkurenty díky své čistotě, detailnosti a prostorovosti. Ovšem je to dáno nejspíše použitým systémem měničů, že konkurence se třemi pásmy a více měniči má nad zvukem větší kontrolu, nabízí lepší dynamiku a dokonaleji zvládá i rychlejší pasáže s větším množstvím nástrojů. Otázkou je samozřejmě i podání zvuku, mnoho posluchačů může dát přednost plnějšímu zvuku na středech, výraznějšímu basu či naopak více utlumeným výškám.
Verdikt
Audiolab Systems Music Phone PRO Linear jsou velmi dobrým zástupcem střední třídy customů. I když mohou za moderními univerzálními in-eary v některých ohledech zaostávat, jejich vysoce detailní a úžasně čistý zvuk těžko hledá konkurenci. Hlavním důvodem koupě ale bude nejspíše špičkové pohodlí a vysoká izolace, kterou zajistí jedině customy.
Na závěr musím upozornit, že customy jsou nevratnou koupí a jejich nákup je nutno opravdu důkladně zvážit.
Audiolab Systems Music Phone PRO Linear
Cena: 11 979 Kč
- konstrukce Intra-aurální na zakázku
- měniče 3 tlakové měniče, dvoucestná výhybka
- frekvenční rozsah 10 – 22 000 Hz
- impedance 105 Ohm
- citlivost 116 dB
- konektor 3,5 mm jack zahnutý
- doba zhotovení 2-4 týdny
Zapůjčil: Makei spol. s r.o.
Web: www.sluchove-systemy.cz/
Audiolab Music Phone PRO Linear |
---|
konstrukce | | 8 |
pohodlí | | 10 |
izolace | | 9 |
zvuk | | 8 |