Ne, to není typický audiofilský gramofon z dostupné kategorie. Hledáte-li však živost, sytost, přitom ale i měkčí vřelost a tzv. analogovost, AT-LP5 vám dá všeho dost.
Jak to hraje
V Gibbově "Fine Line" ("Now Voyager" | 1984 | Polydor | 823 429-1) byla basová linka výrazná, šťavnatá a i když měla spíše průměrný objem, zněla dostatečně energicky. Také definice byla slušná, byť celkově byl bas spíš měkčí, uvolněnější a sametovější. Mírně teplejší charakter je přesně takový, jaký si běžně posluchač spojuje s adjektivem "analogový".
Hlas Cassandry Wilson v "Run the Voodoo Down" ("Traveling Miles" | 1999 | Blue Note | 7243 8 54123 1 8) byl vstřícný, lehký, přitom ale dostatečně plný, s lehce zdůrazněnými sykavkami. Opět ale celkově střední pásmo působí měkce, s lehoučkým nádechem sametové vřelosti, zůstává ale na poměry dostupných gramofonů čisté, dokonce i slušně prokreslené. Celkovou čistotu, zdá se, podporuje i dobrá odolnost vůči vibracím, robustní stavba toho k přenosce mnoho nepropustí.
V rámci cenové kategorie funguje se AT-LP5 velmi dobře popasoval s přednesem nejvyšších kmitočtů. V "A Love Supreme" Santany a Mahavishnu Orchestra ("Love / Devotion / Surrender" | 1973 | CBS | SOPL200) byly úvodní činely dostatečně objemné, posazené energií na roveň ostatním nástrojům, kov už byl slušně podaný, téměř prostý plechového nádechu, ovšem bez pocitu hutné hmoty, byl to jen znějící kovový bod. Znělost byla mírně nadprůměrná, rychlý cinkot už se začínal rozdělovat z jednotlivého zvukového proudu na jednotlivé údery, byť dozvuk byl spíše krátký.
Klavír Beaty Hlavenkové v "Ianouarios" ("Theorodos" | 2013 | Minority Records | MIN31) vlastně nezněl špatně, nebyl plochý a prázdný - naopak ho bylo dost, působil jako velký nástroj a dokonce byl i relativně pevný, minimálně v segmentu dostupných gramofonů to byl až nečekaně realistický výsledek. V komplexnějších pasážích, pravda, už je tak trochu cítit limit kontroly a autority, jinak ale dynamika není špatná, Audio Technica AT-LP5 hraje živě a energicky.
Další klavír, tentokrát v "Blanc" Sylviana Chauveaua ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) byl zase solidně rozlišený, bylo slyšet i dýchání a malé pohyby hráče u klavíru, reprodukce působila vzdušným, lehkým dojmem. I když do hry vstoupilo cello, zůstal v nahrávce slušný pořádek, nástrojové linky byly oddělené, samotné instrumenty ale přeci jen tak trochu postrádají plasticitu.
Hloubka tak trochu scházela i scéně v Caveově "Higgs Boson Blues" z "Live from KCRW" (2013 | Kobalt | BS006V), prostor byl zato dost široký a pocitově vzdušný, dost místa bylo i mezi nástroji. Lokalizace nebyla nijak holografická, reprodukce je uvolněná, ale není to ani nepřehledná zvuková koule - AT-LP5 udrží zvuk pod dostatečnou kontrolou.
Audio Technica AT-LP5 hraje zábavně, což je v této kategorii nejdůležitější. "Obsession" ze stejnojmenné desky Boba Jamese (1986 | Warner | 925 495-1) byla plná, šťavnatá a hlavně plynulá, celkově i dostatečně hladká, měkčí, vřelejší, ale též dostatečně rytmická, tóny navazují a je snadné se jen tak zaposlouchat.
Verdikt
Audio Technica AT-LP5 není typický audiofilský gramofon z dostupné kategorie. Jednak si s ním koupíte opravdu hodně hmoty a vizuální dominantu, jednak ale i vysloveně zábavný zvuk, byť ne tak sofistikovaný a jemný jako u některých konkurentů. Hledáte-li však živost, sytost, přitom ale i měkčí vřelost (tj. "analogovost"), AT-LP5 vám dá všeho dost.
Pokud budete chtít opravdu jednoduchý vstup do světa vinylu, můžete využít i vestavěného předzesilovače, který svou kvalitou vcelku odpovídá základním samostatným řešením. Případně můžete využít i USB pro archivaci svých desek, byť je to v době dostupnosti velkého množství nahrávek ke stažení spíše tak trochu specifická specialitka. Sečteno a podtrženo, AT-LP5 nabízí solidní hodnoty za férové peníze a tvoří vizuální i zvukový protiklad k nejrozšířenější konkurenci.
Klady
+ pěkně plný zvuk
+ za dané peníze působivý "kus gramofonu"
+ nenáročná cesta do vinylového světa
+ možnost digitalizace LP
+ slušná absorpce vibrací
Zápory
- konstrukce je přeci jen pocitově dost plastová
Audio Technica AT-LP5
Cena orientační 11 990 Kč
Zapůjčil: Audigo
Specifikace
- Typ: 2rychlostní, plně manuální
- Motor: stejnosměrný
- Pohon: přímý
- Rychlosti: 33-1/3 RPM, 45 RPM
- Talíř: hliník
- Točivý moment startu: >1.6 kgf.cm
- Brzda: elektronická
- Wow and flutte: < 0.2% WRMS (33 RPM)
- Odstup signál/šum: > 50 dB
- Výstupní úroveň: “PHONO” (bez předzesilovače) - 4 mV nominal při 1 kHz, 5 cm/sec
- Výstupní úroveň: “LINE” (s předzesilovačem) - 150 mV nominal při 1 kHz, 5 cm/sec
- Zisk předzesilovače: 36 dB nominal
- USB přenos: A/D, D/A - 16 bit 44.1 kHz nebo 48 kHz
- Rozhraní: USB 1.1 (nebo vyšší), Windows XP, Vista nebo MAC OS X
Specifikace raménka
- Typ: tvar J
- Efektivní délka: 247 mm
- Přesah: 17 mm
- Maximální čtecí úhel: méně než 2,5°
- Nastavení přítlaku: 0 až 2,5 g
- Hmotnost přenosky včetně headshell: 15 až 20 g
Obecná specifikace
- Spotřeba: 6 W
- Rozměry: 450 mm x 352 mm x 157 mm
- Hmotnost: 10,5 kg
Specifikace přenosky
- Model přenosky: AT95EX
- Typ přenosky: Stereo Dual Moving Magnet
- Doporučená impedance: 47,000 ohmů (při použití externího phono zesilovače)
- Výstupní napětí: 4 mV (při 1 kHz, 5 cm/sec)
- Elyptický hrot: 0,3 x 0,7 mil
- Síla přítlaku: 1.5 až 2.5 g (standard 2 g)
- Hmotnost přenosky: (AT95Ex) 5.7 g
- Headshell: AT-HS10
- Hmotnost headshell: 10 g
- Nastavení přesahu headshell: ± 5 mm
Poznámka redakce: autor je šéfredaktorem magazínu Hi-Fi Voice,