AVmania.e15.cz

Ant-Man: recenze filmu

Seznam kapitol
Mravenčí muž kráčí v odlehčeně sebeironických šlépějích Strážců galaxie. Lupičský plán vrcholí akčním soubojem v dětském pokojíčku, jež okouzlí svou hravostí.

Ant-Man neboli Mravenčí muž se poprvé objevil v komiksech v roce 1962. První člověk, který toto alter-ego přijal, byl Dr. Henry Pym. Zakládající člen spolku Avengers, který v šedesátých letech plnil úkoly pro vládní organizaci S.H.I.E.L.D.

Který z Ant-Manů?

Jako vědec objevil, jak se za pomocí nově objevených částic zmenšit a při tom násobit svou sílu. A také jak za pomocí speciální přilby kontrolovat a ovládat mravence. Po něm jeho tajnou identitu převzal zloděj Scott Lang a nakonec amorální agent skupiny Eric O´Grady.

Nejdříve se uvažovalo o tom, že se celovečerní verze zaměří na původního Ant-Mana, tedy Hanka Pyma. Nakonec ale studio dospělo k tomu, že Pym má příliš pohnutou rodinnou historii. Několikrát totiž změnil svou podobu (Giant-Man, Goliath, Yellowjacket) a dokonce jednou zneužil svou přítelkyni Janet.

Proto se rozhodlo pro jeho nástupce Scotta Langa a Pymovi přisoudili úlohu jeho mentora. Inspirace k použití dvou Ant-Manů pochází z komiksu Marvel Premiere číslo 47, jenž byl převeden na obrazovky televize již v animovaném seriálu Avengers: Nejmocnější hrdinové světa, který běží od roku 2010. Scenáristé rovněž zvažovali, že se ve filmu objeví Wasp, milenka a později manželka Hanka Pyma, ale nakonec je zde přítomná pouze jeho dcera Hope van Dyne (Evangeline Lilly).

Změna režiséra

Film měl původně režírovat Edgar Wright, tvůrce snímků Soumrak mrtvých, Jednotka příliš rychlého nasazení, nebo Scott Pilgrim proti zbytku světa. Na projekt se ve spolupráci s hercem, scenáristou (Tintinova dobrodružství) a režisérem (Útok na věžák) Joem Cornishem připravoval už od roku 2006, ale nakonec z něho byl odejit. Údajně proto, že ho studio chtělo mít co nejrodinnější, což odporovalo jeho vizi. V oficiálním prohlášení stálo, že to byla oboustranná dohoda s Marvelem z důvodu tvůrčích neshod.

Herci se s jeho odchodem smiřovali velmi nelehko a dávali to i veřejně najevo (Michael Douglas, Evangeline Lilly). Režie byla svěřena Peytonu Reedovi, převážně televiznímu režisérovi a tvůrci komedií sportovních (Bravo, girls!) a vztahových či romantických (Kašlu na lásku, Rozchod!, Yes Man). Právě o něm se v roce 2005 spekulovalo, že by měl točit Fantastickou čtyřku, ale nakonec se toho zhostil Tim Story.

antman-mv-16.jpgantman-mv-17.jpg

Původní scénář dvojice Wright-Cornish přepsal Adam McKay (Zprávař: Příběh Rona Burgundyho, Bratři z donucení, Benga v záloze), jemuž byla režie snímku rovněž nabídnuta. Stejně jako Rubenu Fleischerovi (Zombieland) nebo Jonathanu Levineovi (50/50). Na scénáři se podílel i představitel hlavní role Paul Rudd, jehož známe z komedií 40 let panic, Kámoš k pohledání nebo Prince Avalanche.

Druhá fáze marvelovské série se uzavírá

Peyton Reed měl tedy poměrně těžkou výchozí pozici. Fanoušci i herci se těšili na film od Edgara Wrighta, což Reeda vedlo ke slibu, že bude respektovat jeho tvůrčí záměr, jen ho posune blíž k duchu celého marvelovského universa.

Jeho jednotlivé filmy musí být kompaktní, aby mohly splynout v další díl Avengers. Edgar Wright chtěl, aby jeho počin stál víc samostatně v rámci marvelovské řady (MCU) a takový byl i původní záměr v době, kdy se začal snímek připravovat. To jest ještě před prvním Iron-Manem. Rozhodnutí šéfa studia Marvel Kevina Feigeho, praktického vládce nad touto sérií, nakonec s ohledem na její vývoj a provázanost bylo jiné.

antman-mv-12.jpgantman-mv-14.jpg

Ant-Manem jako dvanáctým filmem v řadě končí druhá fáze marvelovského filmového vesmíru a není možná až takové překvapení, že po druhých Avengers to studio zkouší s podstatně komorněji, hravěji a odlehčeněji pojatým příspěvkem do této série.

Ve stopách Strážců galaxie

Riskantní sázka na všudypřítomnou sebeironii a osmdesátkové ladění vyšla v případě Strážců galaxie a tvůrci Ant-Mana se pokouší o něco obdobného. Sebereflektivní humor se strefuje do samotného fenoménu Avengers, ale především míří dovnitř, k postavám, které vládnou darem sebeironie a nadsázky.

Právě v humoru, ať už tom slovním, dialogovém nebo způsobu, jakým jsou vystavěny jednotlivé gagy, je nejvíc znát otisk poetiky Edgara Wrighta. Rodinné momenty, které začnou zavánět patetičností, jsou vždy ve správný moment shozeny nějakým absurdním vtípkem. Gagy a hlášky jsou rovnoměrně rozloženy mezi všechny postavy, přičemž hodně z nich si pro sebe krade upovídaný Michael Peña jako jeden z trojice kamarádů a pomocníků hlavního hrdiny.

antman-mv-9.jpgfnd_mc_antman.jpg

Herecké trio David Dastmalchian, Tip Harris a právě Michael Peña tu ztělesňuje podpůrný tým robinhoodovského zlodějíčka Scotta Langa (Paul Rudd). Právě tito tři mají tendenci celou akci vždy nějak poplést a zašmodrchat. Jsou to sice potrhlí popletové, ale jako ve všech parťáckých komediích by Scotta nikdy nenechali ve štychu.

Pymův plán

Důraz na přátelství a týmovou spolupráci v duchu Dannyho parťáků není náhodný. Ohrožení, s nímž se musí hlavní hrdina po povinném výcviku na superhrdinu potýkat, je takového druhu, že jediný způsob jak mu zabránit, tkví v dokonalém lupičském plánu.

Ten rozehraje vědec Hank Pym (Michael Douglas). Vynálezce technologie zmenšování a speciálního obleku, v němž jako miniaturní agent pronikal mezi zločince a zachraňoval svět. Když hrozilo, že bude tato technologie vládou zneužita pro masovou výrobu zbraní, přestal ji používat a její tajemství ukryl před okolním světem.

Nyní o mnoho let později jeho žák, asistent, následovník a ředitel společnosti, již Pym založil, Darren Cross (Corey Stoll) účinky tohoto séra na zmenšování zkopíroval a hodlá je využít pro vznik bojového obleku Yellowjacket. Ten má v úmyslu prodat armádním jednotkám, které za něj nabídnou nejvyšší obnos.

Ve snaze zabránit tomu, aby technologie přišla do nesprávných rukou, se rozhodne Pym jednat. Do svého plánu zapojí nedávno z vězení propuštěného zlodějíčka Scotta Langa, který se vloupá do jeho domu a ukradne v něm onen speciální oblek, jež umí jeho nositele zmenšit na velikost mravence.

 

 
     

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

Spiderman by nesúhlasil. A tvoj nick je poto… ggh 24. 7. 2015, 06:29
Jenom hlupák doveze anglický film a nepřelož… Terminator 24. 7. 2015, 00:42
neni to recenze, postřehu Prezdika 23. 7. 2015, 21:39
Je to recenze. Dobrej postřeh MainMan 23. 7. 2015, 17:09
7/10 je málo? Přijde mi, že žijeme v době, k… Martin 23. 7. 2015, 14:35

Další podobné články

Od Sedmi samurajů k Sedmi statečným aneb zrození legendy

Od Sedmi samurajů k Sedmi statečným aneb zrození legendy

Vzájemné ovlivňování westernového a samurajského žánru nejen v ikonických dílech Akiry Kurosawy a Johna Sturgese, ale i v širším popkulturním rámci.

Sedm statečných: recenze filmu

Sedm statečných: recenze filmu

Antoine Fuqua remake westernové klasiky ochudil o etický přesah, vyvěrající z potýkání ochránců s chráněnými. Zůstala mu přímočará westernová střílečka s modernějším typem padoucha.

100 nejlepších filmů 21. století podle BBC

100 nejlepších filmů 21. století podle BBC

Který z filmů 21. století má šanci postavit se po bok nesmrtelným klasikám? Mulholland Drive, Stvořeni pro lásku, Až na krev, Cesta do fantazie? Nejen podle žebříčku BBC, ale i podle vás?

Zrození draka, Pasažéři – první trailery na očekávané filmy

Zrození draka, Pasažéři – první trailery na očekávané filmy

Neon Demon: recenze filmu

Neon Demon: recenze filmu

Fashion horor, alegorie i hypnotická a krvavě stylizovaná neonová jízda zkaženým Los Angeles, kde se pro krásu a dokonalost ve světě topmodelek zabíjí.

Underworld: Krvavé války – první trailer na očekávaný akční horor

Underworld: Krvavé války – první trailer na očekávaný akční horor

Sully: Zázrak na řece Hudson – recenze filmu

Sully: Zázrak na řece Hudson – recenze filmu

Clint Eastwood má k ruce kvalitní ingredience. Skutečný příběh, jeho hlavní aktéra, oblíbenou knižní předlohu i Toma Hankse, který to neokázalé charakterní hrdinství umí skvěle prodat.

Obr Dobr: recenze filmu

Obr Dobr: recenze filmu

Steven Spielberg a jeho britský výlet do země obrů, který se opírá o knižní předlohu Roalda Dahla a dickensovskou tradici vyprávění.