Akta X: Chci uvěřit: recenze filmu

Podtitul filmu odkazuje k nekončícímu sporu mezi vírou a racionalitou a naznačuje leitmotiv i otazník druhého celovečerního setkání.

Jen pro zasvěcené!

Šest let od skončení deváté řady seriálové série s příznačným názvem poslední epizody „Pravda“ a deset let od doby, kdy se Mulder (David Duchovny) a Scullyová (Gillian Andersonová) objevili poprvé i na filmovém plátně, přichází duchovní otec seriálu, scenárista, režisér a producent Chris Carter s celovečerním sequelem, netrpělivě očekávaným diváky z řad skalních fanoušků kultovního seriálu.

A právě pro ně je asi film nejvíce učen. Zatímco první snímek navazoval na odvysílané epizody a posloužil jako předěl mezi pátou a šestou sérií a návnada pro věrné vykladače paranormálních jevů, kteří si stěžovali na upadající kvalitu jednotlivých sérií (první dvě jsou nejlepší!), druhý celovečerní počin přichází do úplně jiné atmosféry, kdy je televizní obrazovka denně bombardována vyšetřovacími seriály, jež míchají ingredience, jimiž Akta X kdysi zaujala.

Tvůrci filmu jsou si toho dobře vědomi a proti všem očekáváním se zaměřují hlavně na rozvíjení vztahu dvou bývalých prominentních federálních agentů. Scénáristé pracují se známými motivy a zainteresování diváci tak ocení nostalgické odkazy k prvním sériím při zmínění jmen některých jeho aktérů (Luther Lee Boggs, Clyde Bruckman) a zamáčknou sentimentální slzu při Mulderově zálibě v pojídání slunečnicových semínek nebo při pohledu na tužky, zapíchnuté do stropu. Foxův dosavadní azyl připomene obdobu bývalé pracovny s fotkou jeho unesené (a zřejmě mrtvé) sestry Samanthy a plakátem s nápisem „I want to believe“. Seriálu neznalý návštěvník kina (jichž asi mnoho nebude) se v seriálové mytologii může snadno ztratit a marně se ptát, zda měl Mulder se Scullyovou opravdu dítě, když se neustále oslovují příjmeními a jejich vztah připomíná všechno jiné než běžné partnerské soužití.

„Frankensteinovská“ zápletka

Příběh rozvíjí linii tzv. „monster of the week“ epizod. Fox Mulder se po falešných obviněních vládou USA skrývá v chatce kdesi v lesích a jeho vizáž se proměňuje do obrazu neholeného poustevnického dřevorubce. Dana Scullyová pracuje jako lékařka v církevní nemocnici a po smrti vlastního dítěte upíná svou snahu na záchranu těžce nemocného chlapce, stiženého degenerativní mozkovou chorobou. FBI pátrá po zmizelé agentce Monice Bannanové a na žádost její vyšetřující kolegyně Dakoty Whitneyové (Amanda Peetová) povolává zpět do terénu dvojici bývalých agentů. Právě Mulder má být Dakotě nápomocen radou při setkáních s vizemi bývalého kněze Joea (Billy Connolly), usvědčeného z pedofilie, jíž se kdysi dopustil na ministrantech, který se ukazuje jako jediné vodítko na stopě pohřešované ženy. Scullyová zatím svádí svůj osamocený vnitřní boj s vedením nemocnice i rodiči, kteří nedávají nevyléčitelnému chlapci žádnou naději na život.

Příznivci spikleneckých teorií, kruhů v obilí a mimozemských návštěvníků budou příběhem asi trochu zklamáni. Jako jediný nepatřičný „ufon“ je ve filmu prezentován současný americký prezident, jehož fotka se v příběhu vtipně prolne v podvratném politickém komentáři se známým zlověstným hvízdavým ústředním hudebním motivem Marka Snowa. Jinak očekávejte spíše standardní kriminální thriller s prvky mysteriózna, který se snaží míchat krvavé hororové prvky s lacinou duchovní věroukou, nemocniční sci- fi a psychologicky laděným komorním partnerským melodramatem.

Ústřední protagonisté neztratili nic ze svého šarmu a vztahová chemie mezi nimi funguje, i když se z něho vytratila jeho dráždivá nejednoznačnost. Pochvalu si zaslouží i Amanda Peetová a Billy Connolly jako medium, krvácející z očí. Budování napětí občas krkolomně drhne, tempo vyprávění je vláčné, objevují se logické kiksy, nahodilé časové skoky a neplynulá návaznost jednotlivých scén. Chris Carter jako režisér předvádí zrnitě syrový televizní vizuál a prolíná několik dramatických motivů, odehrávajících se v různém časovém sousledí pomocí efektní střihové skladby a hudebního podkresu. Oproti výpravnějšímu prvnímu celovečeráku je ale znát zhruba poloviční rozpočet, a tak se hraje hlavně na náladu. Zasněžené pláně a temné lesy mají sloužit k budování hustě mrazivé atmosféry, ne nepodobné Nolanově Insomnii, do níž je zasazena „frankensteinovská“ zápletka o podivných únosech, obchodu s lidskými orgány a drastickém zneužití medicíny pro bizarní lékařský experiment. Její aktéři ale působí, jakoby sem zabloudili z thrilleru z období blokového vidění světa. Padouchem je šílený Rus, kterému k potěše domácího publika asistuje česká sestřička (Veronika Hadravá), od níž se dočkáme i pár slůvek v mateřštině

Chcete uvěřit?

Z civilněji pojaté dějové linie, prosté nadpřirozených úkazů, vystupuje čím dál víc do popředí téma viny a odpuštění, odpovědnosti a důvěry a víry, ať už ji pojímáme jako víru v Boha, sebe sama nebo jevy, které nás přesahují. Dva různé přístupy zde opět zosobňují racionální a na exaktní možnosti vědy spoléhající Scullyová a její věčný názorový oponent Mulder, jehož přitahují vjemy za hranicí lidského poznání. Jejich vzájemná konfrontace je kořením dialogů i etických otázek, které jsou zde nastoleny.

Film Akta X: Chci uvěřit ze všeho nejvíc připomene vyšperkovanou epizodu seriálu, nataženou do celovečerní metráže. Potěší zejména „shippery“, kteří netrpělivě očekávali, kam se rozvine mimopracovní vztah dvou bývalých agentů a právě pro ně uchystal režisér ironickou tečku po závěrečných titulcích, jež odkazuje k „bondovským“ sladkým objetím po dobře vykonané akci.
Producenti se zacílili, podobně jako v případě nedávno uvedeného celovečerního Sexu ve městě, na fanouškovskou základnu, jež se není ochotná smířit s koncem seriálu. Pravda, jíž Mulder úpěnlivě hledal tam někde venku, se ale uprostřed zimních lokací někam vytratila nebo se jeví až příliš banálně.

Akta X: Chci uvěřit

• Žánr: mysteriózní thriller
  • Původní název: The X- Files: I want to believe