Otestovali jsme celkem 16 různě řešených 2.0 a 2.1 kanálových aktivních sestav v cenách od 800 do 3 000 Kč vhodných jak pro PC, tak pro MP3 přehrávače.
Jak vybírat a testovat reprobedny
Při testu jsme použili ukázky z filmů Den nezávislosti, Pán prstenů a Predátor. Například už při první scéně Dne nezávislosti, kdy nad měsícem přelétá mimozemský koráb, si můžete ověřit, zda vůbec dokáže sestava zahrát nízké tóny, případně jak kvalitně. A při sestřelování plechovky z mimozemské lodě ve výzkumném středisku si naopak ověříte, jak se podaří identifikovat kulku či plechovku v prostoru.
To se vám bude hodit nejen při testování kvality reprodukce. Pro hráče může být správná lokalizace zvuku v prostoru o pohybu nepřítele otázkou výhry či prohry. Pokud je zvuk reprodukován špatně či nevhodně, přijdete u filmu o zážitek, v případě hry o „život“. U subwooferu vám nesmí stačit, že to hodně a hlasitě duní, ale zda dva nízké tóny o různé frekvenci dokážete od sebe rozeznat.
Základní tabulka s výsledky a pořadím
Pro této účel se hodí právě hudba. My jsme při testování používali nejen audiofilské testovací skladby, ale i běžnou hudbu klasickou (Mozart, Glass), moderní (J. Lopez, ZZ Top, Gorillaz aj.), filmovou (např. Black Hawk Down). Pro testy nízkých frekvencí jsme kromě ukázek z filmů a testovacích signálů využili i japonské bubny. Zdrojem zvuku byl notebook a CD přehrávač, skladby byly na CD či v MP3 a FLAC formátu. Pro kontrolu správnosti reprodukce jsme používali studiová referenční hi-fi sluchátka.
Při výběru hudby pro vaše „testy“ reproduktorů sáhněte po hudbě, kterou znáte, u které víte, jak mají znít nástroje, hlasy, jak má být správně reprodukován prostor. Při větším zesílení zpravidla roste zkreslení, ale začnou se slévat zvuky, to platí nejen u skladeb, ve kterých hraje hodně nástrojů, ale také u metalu či rockové hudby.
Vybírejte svýma ušima
Náš test potvrdil, že 2.0 systémy jsou schopny zahrát hudbu lépe. V testu se nám sešly dvou- a třípásmové systémy, a to jak v plastových, tak v dřevěných ozvučnicích. Ukázalo se, že v této nejnižší cenové relaci „pouze“ dřevo k úspěchu nestačí, ale záleží na použitých měničích. Nejlépe dopadla dvojice sestav Gigaworks od Creative. Hudba byla reprodukována velmi dobře, hezky se daly lokalizovat nástroje a zvuky v prostoru, jedině chybějící nižší kmitočty kazily radost.
Elektronické ovládání hlasitosti a tónových korekcí na sestavě Redstar RS-215 vypadá dost komplikovaně. V prodeji je také varianta bez dálkového ovladače s klasickými otočnými voliči
Výbornou reprodukcí se mohou chlubit systémy 2.1 Philips a Creative – nejenže se dobře popasovaly s obvyklou doménou těchto „dunítek“, s filmy a hrami, ale dokázaly také dobře reprodukovat hudbu. Zvládly v pohodě téměř jakýkoliv žánr a také přidaly něco navíc – atmosféru. Přitom zvuk nepůsobil únavně a zbytečně efektně. V obou případech za to platíte pevnou kabeláží a jinými drobnostmi.
V této nejlevnější třídě aktivních reproduktorů vždy počítejte s tím, že volba a následující koupě je otázkou kompromisu. Zvuku, velikosti, propojení, ovládání – zkrátka vždy najdete něco, co by se dalo vylepšit. Proto v našem testu sice máme vítěze a redakční tipy, vězte ale, že prakticky každá sestava aktivních reproduktorů v testu v něčem vynikla a něčím pozitivním se odlišovala, proto berte náš test jen jako inspiraci pro výběr, jako návod, kterak se vyhnout zklamání. Neboť to budou vaše uši, které budou onu sestavu poslouchat, ne naše.
Tipy redakce
Creative Gigaworks T40 series II
Větší (ale ne příliš velké) 2.0 reprobedny poskytují velmi dobrý zvuk, se kterým budou spokojeni i ti náročnější
Philips SPA5300
Malý, a přitom výkonný 2.1 systém nabízí hluboké i silné basy pro filmy a příjemný zvuk pro hudbu
Creative Gigaworks T20 series II
Chcete malé rozměry, ale velký zvuk? Tyto aktivní bedýnky navíc přidávají výborný poměr cena/výkon
Tabulky s kompletními výsledky
Test byl převzat z časopisu Computer