15 filmových tipů na Vánoce: thrillery, kriminální, akční a válečné

15 filmových tipů na Vánoce: thrillery, kriminální, akční a válečné

Zmizelá, Slídil, Zabijáci, John Wick, sedmička Rychle a zběsile, pětka Mission: Impossible, Želená srdce a Nezlomný. První vánoční ochutnávka toho nejlepšího z letošní DVD a Blu-ray produkce.


S blížícím se koncem roku přinášíme náš pravidelný výběr nejzajímavějších a nejatraktivnějších filmových počinů, jež vyšly v roce 2015 na DVD a Blu-ray nosičích. Tyto tipy vám mohou posloužit jako vhodný dárek pro vaše blízké na Vánoce, nebo si jimi můžete sami udělat radost při doplnění vaší filmotéky. Mohou vám zároveň posloužit jako inspirace k tomu, na co se během vánočních svátků nebo po nich podívat a co vám třeba během roku uniklo.

V první části tohoto speciálu jsme se zaměřili na thrillery, detektivky severské i noirové, populární akční série i válečná dramata. 

Thrillery


Zmizelá

r. David Fincher, USA 2014

David Fincher se ve svých filmech celkem pravidelně opírá o knižní předlohy, jež jsou takzvaně v kurzu (Klub rváčů, první díl trilogie Milénium). Nejinak je tomu i v případě jeho posledního filmu. Pro adaptaci si vybral knižní bestseller Gone Girl americké spisovatelky Gillian Flynn.

Její romány si získaly velkou čtenářskou oblibu kvůli autorčině schopnosti vytvořit z jednoduché zápletky napínavý a originální thriller s množstvím nečekaných zvratů. V tom jejím posledním z roku 2012 si pohrává nejen s postavami, ale i s čtenářskými jistotami ohledně toho jak máme tyto postavy vnímat. Do poslední chvíle matoucí koncept nespolehlivého vypravěče přenesla i do filmového tvaru, jehož je scenáristkou.

Nevěrohodnými vypravěči jsou zde obě ústřední figury. Ztracená manželka i její zdrcený manžel, který ji hledá. V den pátého výročí svatby Amy (Rosamund Pike) a Nicka (Ben Affleck) Dunneových totiž Amy záhadně zmizí. Vše nasvědčuje tomu, že Amy byla unesena. Nick po ní za pomocí jejích rodičů vyhlásí celostátní pátrání, do něhož se zapojují i jejich sousedé.

Případ se okamžitě stává středem zájmu senzacechtivých médií, které mají spolu s postupujícím vyšetřováním lví podíl i na tom, jak se mění obraz truchlícího muže. Zoufalý a milující manžel se najednou stává hlavním podezřelým.

Proti Nickovi stojí i zápisky v Amyině deníku. Pomocí nich jsme retrospektivně přenášeni do různých období jejich společného života, jež nahlížíme Amyinou perspektivou. Vzestup a pád manželství tu máme jako na dlani. A americký sen se v důsledku sociálních faktorů mění v partnerskou variantu ekonomické recese.

Právě skrze střídání obou perspektiv (manžel-manželka) i časových rovin (minulost-přítomnost) se postupně odhalují jednotlivé charakterové rysy postav, které nám můžou dát odpověď na otázku, kdo v této hře je tou obětí. Zda týraná žena, jejíž manželství nabralo takového nesouladu, až se začalo podobat domácímu teroru, nebo muž, proti němuž se otočilo veřejné mínění a jenž je údajným viníkem tohoto stavu.

David Fincher vykresluje manželství jako instituci, která je krizí společenskou i mravní silně postižena. Ve vyobrazení toho jak moc se přitom pohybuje někde na hranici mezi cyničtější verzí vztahové satiry Válka Roseových a hořkou studií dlouholetých manželství, zmítaných krizí.

Odhaluje přitom zákoutí psychopatické mysli, jíž intriky, přetvářka a zoufalství přivedly na scestí a vypůjčuje si k tomu žánrové prvky hitchcockovského thrilleru, melodramatu, krimi, campového hororu, grotesky, mediální reality show i psychologického dramatu.

Celou dobu nás udržuje v napětí, zda v případě Amy šlo o vraždu, únos nebo mistrný zastírací manévr. Vše pak koření ironicky krutým závěrem, který manželství ukazuje jako past, z níž není úniku a v níž musíte hrát před veřejností svou dokonale naučenou roli. Včetně toho, že se smíříte s tím, že budete trávit noci se zákeřným nepřítelem, který se neštítí takřka ničeho.

Určitě si přečtěte

Články odjinud