AVmania.e15.cz

10 nejlepších erotických thrillerů

Pošťák vždy zvoní dvakrát, V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt nebo Tělo jako důkaz. Exkurze do historie žánru, v němž se napětí mísí se vzrušením, začíná.

Po adaptaci bestselleru Eriky Mitchell Padesát odstínů šedi, který ženský tvůrčí tým proměnil v tuctovou červenou knihovnu v lehkém BDSM obalu, přichází tento týden do kin mnohem zajímavější a rafinovanější záležitost na podobné téma.

Britský snímek Pestrobarvec petrklíčový režiséra Petera Stricklanda, který je kritiky označován za Padesát odstínů šedi pro filmové labužníky nebo cinefily. Než vám přineseme jeho recenzi, rozhodli jsme se zabrousit do historie žánru, v němž je téma dominance a submisivity v sexuálních vztazích také často akcentováno.

Filmy

10 nejskandálnějších erotických filmů

Nejkontroverznější, nejskandálnější, nejprovokativnější. Nechte se pozvat na náš malý historický exkurz do oblasti bourání erotických tabu v umělecké kinematografii.

Jde o erotické thrillery, za jejichž zlatý věk lze považovat osmdesátá a první polovinu devadesátých let. Někdy také tyto snímky označujeme jako neo-noirové, přičemž rozdíl oproti těm noirovým tkví právě v míře vizuální otevřenosti erotických scén. To, co dřív zůstávalo v náznaku, se nyní dostává do popředí.

Na vybrané desítce titulů, vymezených touto časovou osou, můžeme demonstrovat, jak se tento subžánr vyvíjel a hlavně jak se v něm měnilo postavení ženy. Z oběti vraždy v Oblečen na zabíjení Briana De Palmy nebo advokátky, která podléhá v Zubatém ostří svému klientovi, se v Tělo jako důkaz dopracováváme k opačnému módu, tedy situaci, kdy advokát podléhá své klientce. Pro hrdinku filmu V žáru vášně se její tělo stalo nástrojem, jak dosáhnout svého. Pro protagonistky Základního instinktu nebo Těla jako důkaz už rovnou vražednou zbraní.

Ženy v těchto filmech, označované jako femme fatale, už nejsou pasivním objektem mužské touhy, ale stávají se aktivním subjektem, který má pod kontrolou nejen samotný sexuální akt, ale i narativ celého vyprávění.

Vydejte se proto s námi v čase nazpátek, kdy Brian De Palma točil své hitchcockovské variace, Joe Eszterhas byl jedním z nejžádanějších scenáristů Hollywoodu a Sharon Stone přehazovala nohu přes nohu tak, že se u toho mužům zastavoval dech.


Oblečen na zabíjení

r. Brian De Palma, USA 1980

Sexuálně frustrovaná žena v domácnosti Kate Miller (Angie Dickinson), která trpí v manželství s bezohledným Mikem (Fred Weber), dá na radu svého psychiatra Dr. Roberta Elliotta (Michael Caine) a začne flirtovat s neznámým mužem.

Jejich flirt skončí pohlavním stykem, po němž opouští jeho byt. Ve dveřích výtahu se zjeví vysoká blonďatá žena ve slunečních brýlích a s břitvou v ruce, která ji brutálně zavraždí. Jediným svědkem zločinu je mladá prostitutka Liz Blake (Nancy Allen), jejíž verzi příběhu ale policejní detektiv Marino (Dennis Franz) nevěnuje příliš pozornosti.

Bezcitný zabiják o ní ale ví a tak jí nezbývá než se spojit s dospívajícím synem zavražděné Peterem (Keith Gordon), který touží pomstít matčinu smrt. Společné pátrání je přivede do ordinace doktora Elliotta, kde je odhalena transsexuální identita pravého pachatele, jehož ženské já má jméno Bobbi.

Režisér Brian De Palma (Carrie, Zjizvená tvář, Mafiáni, Neúplatní) v newyorských kulisách rozehrává nervy drásající thriller o tajemném zabijákovi pohledných žen. V hitchcockovském stylu, jak nás o tom zpraví hned úvodní scéna ve sprše. Kate při sprchování prožívá ve své fantazii pravé znásilnění, zatímco její muž se kousek od ní holí.

Úvodní scéna, spolu se scénou vraždy, kdy zakrytá postava vraha provádí sekané pohyby, odkazují na Hitchův slavný snímek Psycho. Stejně jako závěrečné rozuzlení spolu s epilogem, který celé vyprávění posílá do říše snu.

Scény v metru nebo v muzeu, plné dlouhých kamerových jízd, patří k dokonalé ukázce toho, čím je typický De Palmův režijní styl. Představitelka prostitutky Nancy Allen byla tehdejší režisérovou manželkou, Angie Dickinson se v době natáčení blížila k padesátce, ale její scéna v muzeu, kdy si ve hře na kočku a myš dokazuje svou atraktivitu, dodnes neztratila svůj erotický náboj.

Alfred Hitchcock zemřel 29. 4. 1980, kdy se v amerických kinech rozeběhly ukázky na film Oblečen na zabíjení. Symbolika více než zřejmá.

Předchozí KAPITOLY Následující

Související články


celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

Tesi me, ze lopata pro M.Cecha, se dostala d… gekko 21. 4. 2015, 09:40
No ale ze sa Kubrick nedostane ani desiatky … Divak 20. 4. 2015, 21:29
Fascinuje mě, kterak honbu na reklamou dotáh… Vestor 18. 4. 2015, 18:06
Marek Čech si myslí jaký je recenzent, ale l… Vašek Havel 18. 4. 2015, 11:27
Samozřejmě, moje nechtěná chyba, zaměnil jse… Marek Čech 18. 4. 2015, 09:52

Další podobné články

Ghost in the Shell: podívejte se na prvních 5 minut sci-fi filmu. Fascinující!

Ghost in the Shell: podívejte se na prvních 5 minut sci-fi filmu. Fascinující!

Netflix nově nabízí možnost přeskakovat úvodní znělky seriálů

Netflix nově nabízí možnost přeskakovat úvodní znělky seriálů

Transformers: Poslední rytíř – nový oficiální trailer

Transformers: Poslední rytíř – nový oficiální trailer

Rocco: skandální zpověď nejslavnější pornohvězdy

Rocco: skandální zpověď nejslavnější pornohvězdy

Přes třicet let na vrcholu, 5000 partnerek, 1500 filmů. Sexualita jako závislost, která ovládá lidské tělo i mysl v dokumentu o nejslavnějším světovém pornoherci Rocco Siffredim.

Baby Driver: první trailer na očekávanou akční komedii [video]

Baby Driver: první trailer na očekávanou akční komedii [video]

Wonder Woman: nový oficiální trailer na očekávaný komiks je tu

Wonder Woman: nový oficiální trailer na očekávaný komiks je tu

Kong: Ostrov lebek – recenze filmu

Kong: Ostrov lebek – recenze filmu

Po Godzille druhý film z monster série. Režisér Jordan Vogt-Roberts v něm lavíruje mezi dobrodružným akčním příběhem, monster rubanicí, komedií a reflexí války ve Vietnamu.

Masaryk: recenze filmu, který získal rekordních 12 Českých lvů

Masaryk: recenze filmu, který získal rekordních 12 Českých lvů

Mnichovská dohoda, psychiatrická léčebna a kokainové večírky. Velká historie se zrcadlí v subjektivním prožívání bonvivánského diplomata, který cítí, že v ní neobstál.